Visum zonder uitnodiging?

Hallo allemaal,
Ik zou graag komende zomer voor 2 weken naar Rusland gaan, maar ben van plan te gaan Couchsurfen. Bij de visum aanvraag heb ik begrepen dat het nodig is of op ‘uitnodiging’ van een hotel te gaan, of het via een geverifieerd Nederlands reisbureau te regelen.
Moet ik werkelijk die volle twee weken aantoonbaar in een hotel verblijven, of veel geld betalen bij een reisbureau voor een goedkeuring (of iets van dien aard)?

Overigens ben ik (meisje, begin twintig) van plan alleen te gaan. Ik heb vaker alleen gereisd, onder meer in Azie, maar wilde het toch vragen voor de zekerheid: is het enigszins veilig?

Alvast erg bedankt voor jullie hulp!

Nee, je kan geen visum krijgen zonder uitnodiging.

Ja, je kan als meisje alleen naar Rusland. Het is veilig, maar wees zoals in elk ander land, op je hoede.

En zou ik dan uitgenodigd kunnen worden door een hotel voor de eerste twee nachten bijvoorbeeld, en daarna zelf kunnen weten waar ik slaap, of moet ik een uitnodiging voor de volle 2 weken hebben geregeld? (ik wil namelijk van Moskou nog naar St. Petersburg).

Oftewel, moet ik die 2 weken kunnen aantonen waar ik slaap?

Ja, je moet een uitnodiging hebben gedurende periode dat je er wilt verblijven. Dit kan dus via een hotel, maar dan moet je daar dus ook twee weken verblijven. Je kan ook een uitnodiging regelen via een visumbureau. Dan krijg je een uitnodiging van een ‘hotel’, maar hier zul je dus niet verblijven.