whatever, het schermen me ambassadepersoneel schoot mij in het verkeerde keelgat.
Case closed.
Het heeft helemaal niets te maken met schermen met ambassadepersoneel…
Ik ga er gewoon van uit dat wat ik te weten kom uit gesprekken met onze consul bijvoorbeeld, dichter bij de waarheid zit dan wat ik lees in de kranten of zie op TV.
Voor mij is er geen enkel visum probleem, ik heb ook een Russisch paspoort, dus ik kan gaan en staan waar ik wil.
Is hier nog wat uit gekomen? Visum is nog steeds verplicht (inc. verplichte registratie waar je elke dag bent van tevoren) toch?
Het visum is vooralsnog verplicht ja.
Helaas. Moet je om een geslaagde visumaanvraag te doen echt van tevoren een hotel boeken voor alle dagen dat je er bent?
Of is het enigszins te doen om je te laten uitnodigen door vrienden, zodat je vrij rond kan reizen? Of is dit op een andere manier mogelijk?
Dat ligt eraan…
Als je in een hotel verblijft, dan is het hotel diegene die je uitnodiging zal verzorgen waarop jij je visum aan kunt vragen. Verder kan je je ook door vrienden uit laten nodigen, dan spreek je van een privé-visum. Zij zullen dan een officieel formulier moeten halen, versturen en wanneer jij bij hen bent kunnen ze jou registreren. Of je kunt dat zelf doen.
Via diverse visumbureau’s kun je het ook allemaal regelen.
Kan ik dit zelf doen bij aankomst? (heb ik ervaring mee met Tansdniestrie / Moldavie) Of moet je dit van tevoren (laten) doen voor een geslaagde visumaanvraag?
Wat bedoel je met “kan ik dit zelf doen bij aankomst?”, doel je met dit op het jezelf registreren?
Sorry: Ik bedoelde registreren dat ik op die plek ben. Volgens mij begrijp je me dus idd al goed.
Voor de duidelijkheid: mijn vraag luidt:
Als ik me laat uitnodigen, is het dan mogelijk dat ik me ter plekke registreren, of moet diegene dat van tevoren doen voor een geslaagde visumaanvraag (en kan ik dan evt problemen krijgen als ik toevallig net ergens anders ben dan waar ik geregistreerd sta volgens de aanvraag)
Nee, je kan jezelf niet laten registreren vóór je in het land bent. De registratie gebeurt ter plekke.
Ah, begrijp ik het dan dus goed dat voor een prive-visum slechts een uitnodigingsbrief nodig is van de uitnodigende partij? (als vervanging van verplichte boeking vooraf bij toeristenvisum) en dat er verder qua benodigdheden voor een geslaagde visumaanvraag geen verschillen zijn? Of zie ik dan wat over het hoofd?
Bij welk visum dan ook is er een uitnodigingsbrief nodig. Verder zijn er bij een privé-visum geen extra benodigdheden. Voor het aanvragen van een privé-visum heb je een bewijs van de werelddekking van je ziektekostenverzekering nodig, originele uitnodiging, correct visumaanvraag-formulier, pasfoto en een paspoort die tot tenminste zes maanden geldig is na terugkeer uit Rusland. De enige extra bijkomstigheid bij een privé-visum is dat je jezelf moet laten registreren, wanneer je in een hotel verblijft, wordt de registratie door het hotel verzorgt.
Bedankt! Duidelijk!
Is voor een toeristenvisum dan ook maar 1 nachtje hotelboeking nodig (zodat ze je uitnodiging regelen en je de rest van de tijd vrij kan rondreizen)?
Nee, je moet aangeven bij wie of waar je verblijft. Je moet binnen 3 dagen ter plaatse ook een stempel halen bij de vreemdelingenpolitie.
Ah, dus voor beide visa geldt eigenlijk hetzelfde: je moet van tevoren slechts aangeven waar je heengaat, en dan ter plekke een stempel halen.
Kun je problemen krijgen als je je plannen wijzigt (en dus op een ander moment / op een andere plek een stempel haalt dan vooraf opgegeven)?
En verschilt dit nog per type visum (toerist/prive)?
Zou ik eens vragen op het Russisch consulaat. Je moet natuurlijk ook de plaatsen aangeven waar je heen gaat.
However, mijn visum is rond, over 2,5 week zit ik n Moskou :cheer:
Als het even kan zou ik graag gewoon de trein pakken en wel zien waar ik uitstap, maar dat zal waarschijnlijk niet gaan dus…
Veel plezier!
Ik heb nu de volgende vluchten gekocht:
________Ik_____________________________Mijn vriendin
13-7 Amsterdam-Moskou______________________samen
25-7 Moskou-Beijing (aankomst 26-7)____________andere tijd
29-7 Beijing-Sapporo_________________________niet
5-8 Sapporo-Beijing_________________________niet
31-8 Beijing-Moskou_________________________op 1-9
2-9 Moskou-Amsterdam_______________________samen
(het zou een paar honderd euro als we dezelfde vluchten moskou-beijing zouden nemen via 1 vliegveld in Moskou / ineens door zouden gaan van China naar Nederland, vandaar dat t n beetje een gekke reis is)
Klopt dit?
-Voor Rusland is de goedkoopste optie 1 single entry en 1 transit visum?
-Voor China heb ik een multi-entry visa nodig, en kan mijn vriendin proberen een single entry visum met verlenging te regelen?
-Voor China moeten we van tevoren alles helemaal uitstippelen en onderdak boeken? Of is flexibeler reizen ook mogelijk (bvb door ons uit te laten nodigen door vrienden daar?)
-Voor Rusland kunnen we ons laten uitnodigen (door visumburo of vrienden) en flexibel reizen, als we in elke plaats waar we stoppen onszelf binnen 3 dagen laten registreren (via een hostel of als we dat niet willen via een vaak lastig te bereiken bureau)
Dat zo echt zoveel voordelen hebben voor heel veel mensen
Wat bedoel je precies?