Ga je een Ruslandvisum aanvragen? Dit kan belangrijk zijn!

Wij zijn bezig met een visum voor Rusland. Momenteel is het zo druk op het consulaat dat ze de visums behandelen op vertekdatum. Wij wachten nu al 4 weken en vetrekken over 4 weken en de berichten zijn nog niet dat we het snel gaan krijgen, :mad:

Dus als je voorlopig nog niet naar Rusland gaat, **WACHT MET HET AANVRAGEN!! **

Je bent anders gewoon heel erg lang je paspoort kwijt en dat is zonde, zeker als je nog andere visums moet aanvragen of nog even naar het buitenland had gewilt.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Je kunt anders altijd even met een visumbureau bellen om na te vragen hoe snel je visum op dit moment in behandeling wordt genomen en of deze procedure nog steeds geldig is, informatie is over het algemeen namelijk gratis.

Succes!

Zojuist onze Visa en paspoorten mogen ontvangen.
2 weken voor vertrek, maar wel 5-6 weken moeten wachten op onze paspoorten met geen duidelijkheid wanneer we hem zouden krijgen.

De berichten zijn momenteel nog steeds dat ze onderbezet zijn en dus op vertrekdatum aan het behandelen zijn. Dus denk goed na als je jouw paspoort gaat inleveren. Wil je een actuele status, dan kun je prima met een visumbureau bellen voor info.

SUCCES! :dag:

tsja, het blijft Russische Bureaucratie, niet de meest efficiente ter wereld:retard:

Hoi,

Dan ook nog maar even een tip van mijn kant.
Zorg dat je nog geen minuut te lang in Rusland bent, buiten de geldigheid van je visum dus.
Ik ben in mei, midden in de nacht uit de trein van St. Petersburg naar Tallinn gegooid, omdat mijn visum welgeteld 58 minuten was verlopen. (In Estland zou de tijd een uur terug gaan ook nog).
Uiteraard moet je visum geldig zijn, maar ik ben grof behandeld door een dronken Russische ambtenaar, samen met een Nederlandse en Mexicaanse reisgenoot in een hok gegooid, waar we geen informatie, maar ook geen slok water kregen.
De volgende dag de hele dag moeten wachten (geen water), foto’s moeten maken, geld moeten halen in een bank, boete( € 150,–) moeten betalen aan een soort vrouwelijke hulk en dat onder een voortdurende, min of meer geheime observatie (werden door ons herkend) van verschillende ambtenaren.
Al met al een gratis verkregen “avontuur” of zoals de dronken ambtenaar 's nachts zei: “your adventure in Russia is not over yet”.
Al met al uiteindelijk de grens overgedonderd (lopend overigens).
Moraal: zorg dat je een op de minuut geldig visum hebt.
Rusland vind ik overigens nog steeds een prachtig land.

Groet,

Jerbas

weet iemand hoe het inmiddels is met de visumaanvragen?? wordt het al rustiger??

want je zit natuurlijk dat je paspoort tijd kwijt bent en in november ben ik hem zeker nog nodig maar in januari wil ik al naar rusland dus is het dan op tijd als ik in december visum aanvraag??

en hebben jullie visum via visumbureau aangevraagd of ben je naar de ambassade geweest?

Hoi!

Wij hebben ons visum uiteindelijk via een visumbureau aangevraagd, omdat ze toen der tijd maximaal 20 mensen die zelf waren kmen opdagen behandelde. Wat betekende een lange rij en uiteindelijk ben je na ruim 2 uur nog niet aan de beurt. Visujmbureaus hebben het voordeel dat ze een aparte ingang hebben en dus niet hoeven te wachten.
Als je wilt weten hoelang ze er momenteel over doen, dan kun je het beste een visumbureau opbellen en het navragen.
Ik verwacht dat vanwege het WK, het zelfde probleem of nog wel even voortduurt of tegen het einde van het jaar weer op zal duiken, hoewel de geruchten nog steeds zijn dat mensen voor het wk geen visum nosig hebben.

Meer kan ik je helaas niet vertellen.

Veel succes en groeten uit China.

Hahhaha, rusland klinkt dan niet zo beleefd. Maarja al die regeltjes van nederland word ik soms ook wel is ziek van. Klopt het dat je ook een visum heb die je eenmalig in je leven kan aanvragen en dan een half jaar in een land verblijven?

Hoi Alfredo,

Ik heb inmiddels flink wat afgereisd en visums versleten, maar zo’n visum heb ik nog niet eerder iets over gehoord.
Over het algemeen verschillen de regels sterk per land. Rusland moet je precies je dagen aantonen en je krijgt geen dag meer. Voor de meeste andere landen kan je vaak zonder problemen visums voor 30 dagen tot soms zelfs een half jaar zonder veel problemen krijgen, maar deze moet je vaak binnen een jaar gebruiken en zijn dus niet onbeperkt geldig. Daarnaast kost zo’n los visum vaak meer geld, maar ook dit verschild weer per land. De meeste ladnen hanteren andere prijzen en regels afhankelijk van land van herkomst. Als NL heb je vaak niet heel erg veel nadelen.

Het kan natuurlijk zijn dat je een special visum bedoeld voor bezoeken van familie of voor werk. maar dit is dan geen simpel toeristenvisum, dus hierover weet ik eigenlijk niet genoeg, behalve dat je dan wel dit meot kunnen aantonen. Hopelijk heb je wat aan deze informatie?

Succes! :wereld:

Als je een vriendin in rusland heb wonen en je wilt daar logeren wat kost dit dan? En hoe heet zo visum? =) En weet jij toevallig ook iets van emigreren?

Thx!

Ik heb mijn visum geregeld via www.rusreis.nl , perfect geregeld
heb trouwens de in en uitreis wat ruimer genomen (eigen vervoer) zodat er marges zijn. Je mag altijd later dan de inreisdatum binnenkomen en eerder weg dan de uitreisdatum, een uitgebreid reisplan is niet nodig. Alleen voor Belarus moet het precies en zijn hotelboekingen noodzakelijk, ik zit nu in Moscow en eigenlijk valt het allemaal wel mee met die burocratie.

er is trouwens iemand hier op het forum die uitnodigingsbrieven voor een jaarvisum kan regelen.

hoe lang duurt het met de auto naar moscow? 3 dagen ofso?

Met de auto naar Moskou zou ik afraden…
Ik heb een ex-collega. Zij is Russisch en ging vaak met anderen met de auto naar Moskou.
Steevast werden ze uit het verkeer gepikt door de agenten waar ze terplekke regels verzonnen en je een boete oplegde. (Nl kenteken en je bent een mooi target)
Zelfs dat zij uit Rusland kwam maakte daar geen verschil in.
Ook toen wij in Moskou waren zijn een paar mede hostelbewoners aangehouden door corrupte agenten die extra centen wilde verdienen.

Verder is moskou trouwens wel erg leuk hoor. :teeth:

Ik ben net terug en heb in totaal zo’n 6300Km afgelegd.

Kiev-Minsk-Moscow- st Petersburg

geen een keer aangehouden, wellicht scheelt het dat ik met de motor was (geen kenteken aan de voorzijde).
Drie dagen flink doorrijden zou haalbaar zijn, dag 1 naar Polen, dag 2 naar Minsk en dag drie naar Moscow.

voor fotos