Geldigheidsduur Russisch Visa

Hey wereldwijzigers,

Ik ben me aan het voorbereiden op een wereldreis, zoals velen hier. Deze reis zou ook doorheen Rusland gaan.

Ik zou 1st 2-3 maanden door Europa backpacken om via Oost-Europa in Finland aan te komen! Dan via de grens tussen Finland en Rusland oversteken naar Sint-petersburg.

Nu de vraag, waar haal ik het best mijn Visa en wanneer?

  • Indien ik het in België haal, is het dan een probleem als ik pas ong 3 maanden later het land betreed? Zit er een soort van vervaldatum op?
  • Is het mogelijk om een visa te krijgen in één van de buurlanden van Rusland in een Russische ambassade?

Alvast bedankt!

  1. Je kan inreizen tot de vervaldatum van je visum, dus stel je hebt een visum voor drie maanden en je gaat één dag weg voor het visum vervalt kan je er nog in en de volgende dag moet je er weer uit. :wink:

  2. Volgens mij moet je het visum gewoon in je eigen land aanvragen.

Nu de vraag, waar haal ik het best mijn Visa en wanneer?

Je kan een Russisch visum alleen krijgen bij de ambassade/consulaat van het land waar je legaal gedomicieerd bent. Woon je als Belg in Nederland, dan moet je naar Den Haag.
In Belgie is het Russisch consulaat in Antwerpen (voor mensen uit Oost-Vlaanderen, Antwerpen en de kuststreek), en de ambassade in Brussel (voor de anderen).

  • Indien ik het in België haal, is het dan een probleem als ik pas ong 3 maanden later het land betreed? Zit er een soort van vervaldatum op?

Het visum vermeldt een begindatum en een geldigheidsduur. Voor een toeristisch visum is die duur gewoonlijk 30 dagen. Vanaf de datum dat je visum geldig is, mag je Rusland binnen. Je moet echter Rusland weer verlaten voor de 30 dagen om zijn. Doe je dat niet, dan heb je zware problemen.

  • Is het mogelijk om een visa te krijgen in één van de buurlanden van Rusland in een Russische ambassade?

Nyet, tenzij je daar toevallig officieel woont.

Hey,

Ik ben dit bericht even uit het oog verloren! Maar alvast bedankt SV1973 en Danechka!!

Waar ik nu nog even dieper op wou ingaan is, ik zou mij een russisch visa aanschaffen in België en dan liften tot en met de grens van Rusland. Dit kan gemakkelijk een maand in beslag nemen!

Kan je bij het aanvragen van een Russisch visum, de begindatum uitstellen met enkele maanden? Om te verduidelijken:

  • ik vraag mijn visum aan op 31/01 daarbij vermeldend dat het visum pas in werking moet treden op 31/03. Dus 2 maanden later!

Zou dit kunnen?

Alvast bedankt!

Het is niet zo dat je visum ingaat op de datum waarop jij het aanvraagt. Op het aanvraagformulier wordt naar de datum gevraagd waarop je het land in gaat en de datum waarop je het land verlaat. Je mag geen dag later het land verlaten, je mag wel later het land betreden - Zolang je maar binnen de periode van je visumduur blijft.

Ah zo, dus stel ik ga morgen naar de ambassade. Vraag mijn Visa, met een begin datum in augustus! Dat kan zonder probleem?

En da moet ik gewoon dat visum meenemen die eerste paar maanden van de reis?!

grt

Je visum komt in je paspoort, die moet je sowieso meenemen dus. En ja, je kan je visum voor iedere begindatum aanvragen.

Er is dacht ik wel een limiet aan hoe lang te voren je een visum voor Rusland kan aanvragen.

Los daarvan, je moet zo wie zo gaan beginnen met het regelen van een uitnodiging. Een uitnodiging is vereist om het visum aan te kunnen vragen en de geldigheid van het Visum word beperkt tot de periode van geldigheid van de uitnodiging.

Een normaal toeristen visum is maximaal 30 dagen geldig en ‘single entry’ Als de geldigheid van je uitnodiging korter is dan 30 dagen word de geldigheid van het visum ook korter. Je moet het aanvragen in het land waar je woont.

Een uitnodiging kan je bijvoorbeeld regelen via http://www.russischvisum.nl
Je kan je probleem daar ook even voorleggen en zien of Peter een oplossing voor je weet.

Succes en veel plezier op reis :slight_smile:

Er zal vast een limiet zijn, maar twee maanden van tevoren is naar mijn weten gewoon te doen.

Ik nam aan dat hij daar al weet van had, het regelen van een uitnodiging bedoel ik. Als je daar niet aan denkt als je naar Rusland wil reizen ben je wel errug onvoorbereid. :smiley:
De uitnodiging kan ook via de ambassade, maar dit alleen al kan zes weken in beslag nemen.

Het kan nooit kwaad om de noodzaak van een uitnodiging even aan te stippen, als ik van iedereen die dit niet weet een euro krijg kan ik in een kasteel gaan wonen :slight_smile:

Het Russische consulaat in Den Haag versterkt geen uitnodigingen voor een toeristenvisum, ze verwijzen wel naar een externe dienst voor Visa support.

Nogmaals bedankt voor de extra info!! Ik wist gelukkig wel al dat er een uitnodiging nodig is :)!

Aan het eind van de maand ga ik alles in orde maken, door jullie weet ik nu hoe te beginnen!

Bedankt!