In een rondreis Rusland bezoeken

Mijn ouders zijn van plan om in mei te vertrekken naar de Noordkaap. Ze willem met auto, caravan en hond in mei vertrekken om dan via Denemarken, Zweden en Noorwegen de Noordkaap aan te doen. Vanaf dat punt zouden ze het liefs naar Finland willen reizen en dan naar St. Petersburg. Voor Rusland heb je echter een visum nodig en een gezondheidsverklaring voor de hond. Als ze deze twee zaken echter in Nedrland aanvragen voordat ze vertrekken in mei zijn deze te kort geldig om ergens eind juli tussen Finland en Rusland de grens over te gaan. Ik heb contact probeeren te zoeken met de Russische ambassade in Nederland maar daar kom ik geen stap verder. Mijn ouders hopen in Helsinki bij de Russische ambassade aldaar een visum te kunnen aanvragen en ook al daar bij een dierenarts een gezondheidsverklaring voor de hond te kunnen krijgen. Heeft een van jullie enig idee of dit mogelijk is.
Ik zou het ze graag gunnen omdat ze met deze vier maanden durende reis (ze zouden ook graag nog de Baltische staten bezoeken alvorens terug te keren naar Nederland) hun veertig jarig huwelijk vieren
Alvast bedankt voor jullie tips!

nee dat klopt niet-je kan dat visum wel langer tevoren aanvragen-maar je mioet beginnen met een UITNODIGING-de meesten doen dat bvb via visatorussia or iets als rusreis.nl. het punt is eerder dat veel instanties niet zo lang tevoren die uitnodiging willen afgeven. op het visum komen 2 data; in en uitreis-je mag later IN en eerder UIT-maar beslist niet omgekeerd! Info van de embassy verwachten is nogal, uh, naief gedacht of zo. Hoe het precies zit met auto en geen hotel weet ik ook niet. In dit forum gaat vrijwel elke 2e vraag over visa etc-dus lees ens wat na voor andere tips. en vergeet niet-dat je ouders ook dat visum ter plekke nog moeten (laten) registreren! Ik denk zelf dat het het simpelste is voor 1 nacht dan maar een motel oid te boeken bvb tussen grens en Peterbg-zoals Vyborg-en daar dan alles te regelen.
BINNEN de EU ben je min of meer verplicht bij je EIGEN land het visum te regelen. alleen als je een verblijfsverguning hebt voor een ander land kan dat daar.
Er gaan-als het toch afvalt-heel vaak hele degelijke carferries tussen Helsinki en Tallinn-allemaal Schengenzone=zonder pascontrole.

1 like

Is het niet een idee om de reis andersom te maken? Dus eerst door Duitsland, Polen, Baltische landen en dan naar Rusland en vervolgens via Finland omhoog naar de Noordkaap. Ik denk dat het dan best te plannen moet zijn.
Zo ben ik vorig jaar gereden met de motor.
Ik denk dat ze wel een bijzondere verschijning zijn met een caravan.
Vraag anders even info aan Peter van www.rusreis.nl Daar had ik afgelopen jaar goede ervaringen mee.

Hieronder mijn reisverslag via Rusland naar de Noordkaap.

http://www.motorrider.eu/verslagen2009/verslagen2009nl/Motorriderstour2009_nl/Motorriderstour2009_intro_nl.htm

1 like

Kan ook een jaarvisum nemen, kost wel iets meer maar dan ben je onderweg van al dat gezeur af en je kan meerdere keren Rusland in en uit.

en inderdaad zoals Motorider al noemde…informeer eens bij www.rusreis.nl

1 like

de embassy dealt eigenlijk het liefst helemaal niet met privaatpersonen. Ze sturen, als het ff kan, ieder naar een visumburo, rusreis is er daar maar 1van-dus je mag kiezen. DAAR kan je betere en terzake info krijgen en tegen wat extra €€€ regelen zij alles voor je/je pa+ma’s.

Ik ben net weer bezig via rusreis met een 3 maanden zaken visum (double entry)
kosten:
uitnodiging 100 euro, visum 35 euro
daarnaast nog ca 30 euro voor diverse kosten (logistiek en administratie)

uitnodiging wordt niet eerder dan 45 dagen voor ingangsdatum visum afgegeven en je moet rekenen op 18 werkdagen verwerkingstijd voor de uitnodiging. laten we zeggen dat je een ruime maand totaal nodig hebt voor de totale visum procedure, consulaat is ongeveer een week.

Het moet lukken dus om het visum ongeveer een maand na vertrek te laten ingaan, en het paspoort op tijd terug te hebben voor vertrek.

Je kunt de procedure dus starten ongeveer 2,5 maand voor de ingangsdatum van het visum, als ik naar de plannen zo kijk dan kun je het visum het beste 2 weken na vertrek in laten gaan.

Wat kost eigenlijk zo’n jaarvisum? Lijkt me wel makkelijk. Kun je dan net zo vaak in en uit Rusland als je wilt?

Ik ben op dit moment aan het onderhandelen met rusreis,
ik weet nu dat een halfjaarvisum 25 euro meer kost dan een 3 maanden visum, of altans de uitnodiging daarvoor kost 25 euro meer.

bij andere visumburo’s zie ik hogere prijzen dus het maakt best wel uit door wie je de visa laat regelen.

Zo’n jaar visum kost ruim 300 euro, heel erg duur dus. Maar volgens mij is die hond het grootste probleem. Want ze moeten een gezondheidsverklaring hebben voordat ze het land binnenkomen, maar waarschijnlijk ook wel weer een voordat ze het land uit kunnen. De russen zijn gek op medische verklaring, zowel voor mensen als dieren.

Kan het wel eens voor je navragen.

Annrus,
Kun je met dat jaarvisum zovaak in en uit Rusland reizen als je wilt? Weet je ook of zo’n jaarvisum verkrijgbaar is voor Russen die deze kant opkomen?
Alvast bedankt.

Ja, je mag alleen niet langer dan 180 dagen in rusland zijn en in periodes van niet langer dan 90 dagen. Dus max. 2x 3 maanden. Maar 6x een maand mag dus ook. Denk trouwens dat het niet zo makkelijk meer is om een uitnodiging te krijgen voor zo’n jaar visum. Waarschijnlijk lukt dat alleen via een bedrijf, als je voor je werk regelmatig in Rusland moet zijn.

Voor Russen die naar Nederland willen is dat denk ik veel lastiger. Wij hebben voor onze russische pleegdochter een visum gekregen die geldig is tot het eind van haar paspoort, maar dat komt omdat wij zelf een verblijfsvergunning voor Rusland hebben. Kortom die rus moet wel een of andere binding hebben met een Nederlander, familielid of zoiets.

1 like

Ik heb de uitnodiging inmiddels binnen voor een halfjaar visum, kosten totaal 190 euro. De zaak ligt nu bij V&V visumdienst dus daar wacht ik nu op, weer prima geregeld door rusreis.nl

Ik ga dit ook doen in Juni, alleen mijn reis gaat in een veel hoger tempo, ik verwacht na een week al in St Petersburg te zijn en vandaar gaat het dan via de Baltische staten en verder slingerend door oost Europa naar Griekenland en daar inschepen op de boot naar Italië.

De visa zijn een moeilijk (en kostbaar) punt, o.a. omdat de aanreis naar St Petersburg via Denemarken, Zweden en Finland z’n 3500 km is en de exacte datum van binnenkomst in Rusland hierdoor lastig is te plannen, ook weet ik niet of we 1 of 2 nachten blijven - ik wil zeker ook wat speling op de visa zodat we in geval van autopech of zo iets niet ook nog met de visa in de problemen komen.

Ik heb reeds gekeken op

En er staat min of meer overal wat anders :s
Wat ik nodig heb is een visum voor een week of twee zonder dat ik daadwerkelijk een hotel hoef te boeken voor die periode.

Ik begrijp dat je nodig hebt

• paspoort geldig tot 6 maanden na einde visum
  • bewijs van ziektekostenverzekering
  • uitnodiging
  • hotel voucher
  • pasfoto
  • ingevuld aanvraag formulier

Vooral de uitnodiging en hotel voucher lijken mij het probleem

En dan lees ik dat je het visum ook nog moet laten registreren in Rusland, hoe doe je dat als je geen hotel geboekt hebt?

Dan is er nog een en ander te regelen voor de auto.

• verzekering
  • rijbewijs geldig in Rusland

De auto moet natuurlijk ook weer het land uit, is er nog iets om rekening mee te houden i.v.m. belastingen en in/uitvoeren?

Wie helpt of heeft raad

Edwin,
Het is allemaal niet zo moeilijk als je denkt. Je moet het alleen even weten :slight_smile:

1. Als je in een week via de Noordkaap naar SPb wilt wordt het racen en zie je weinig van al het moois dat je onderweg kunt zien. De afstanden zijn enorm en je kunt je er behoorlijk op verkijken. Als je de poolcirkel gepasseerd hebt is het nog bijna 1000 km naar de Noordkaap.

2. Visa is niet moeilijk. Neem hierover contact op met Rusreis.nl. Ik heb er erg goede ervaringen mee. Zij regelen visum en uitnodiging. Je hoeft er zelf weinig voor te doen. Alleen even de gevraagde documenten opsturen.
    De exacte datum van binnenkomst is niet zo belangrijk. Als je de inreistijd wat aan de vroege kant neemt is dat geen probleem. Stel dat je inreisdag 1 juli 2010 is. dan is het geen probleem om bijvoorbeeld op 5 juli 2010 in te reizen. Je moet wel weer op tijd Rusland verlaten. Einddatum van de visa is dus echt de einddatum en de laatste dag dat je uit Rusland mag.

3. Als je aan je zorgverzekeraar een Ruslandverklaring vraagt zullen ze jou die gratis toesturen.

4. Uitnodiging, visum, hotelvoucher en aanvraagformulier kan Rusreis voor je regelen.

5. Visum registreren in Rusland gaat als volgt. Als je Rusland binnenkomt krijg je een briefje, dat heet een migratie card. Deze moet je invullen. 2x. 1x bewaren ze, de 2de moet je zeer goed bij je paspoort bewaren en niet kwijtraken. Je hebt die namelijk weer nodig bij het uitreizen. Tevens dient het briefje om jou te registreren. Als je in een Hotel verblijft kunnen zij dit voor je doen. Kost meestal enkele roebels. Laat jij je niet registreren dan kun je bij je volgende bezoek problemen krijgen met het verkrijgen van een visum.

6.Voor je autoverzekering moet Rusland op de groene kaart vermeldt staan. Bij veel verzekeringsmaatschappijen is Rus doorgestreept en dus niet geldig. Je kunt dan eventueel een w.a. verzekering aan de grens afsluiten. Toen ik vorig jaar op de motor ging heb ik mijn motor verzekerd bij Univé, hier staat Rusland op de groene kaart.
Een internationaal rijbewijs kun je bij de ANWB kopen. Is min of meer een vertaling van je rijbewijs.

1. Om met de auto Rusland in te gaan moet je een soort van invoerverklaring invullen aan de grens. Als je rusland verlaat moet je die ook weer inleveren bij de douane.

Kijk er niet te moeilijk tegen aan. Mijn ervaring is dat de Russische burgers zeer behulpzaam zijn met bijvoorbeeld het invullen van de papieren en het wegwijzen zonder dat ze er geldelijke bijbedoelingen bij hebben. Iets wat ik in andere landen nogal eens heb meegemaakt.
Veel succes. Het is wel jammer dat je er een race van gaat maken. Misschien is het een optie om je rit korter te maken, dan zie je meer. 2 dagen SPb is echt tekort. :slight_smile:

Al deze info is zeer welkom.

Ik twijfel nog tussen Rusreis en Russisch nationaal visum bureau, ik begrijp dat jij al eerder een visum via rusreis hebt verkregen, dus misschien moet ik jouw voorbeeld maar volgen. Nog een vraag, op het moment denken wij aan het weer verlaten van Rusland via Estland (dus al na 2 dagen), maar als wij een visum mochten krijgen wat een aantal weken geldig is kan ik dan b.v ook via Moskow naar Kiev reizen op dat visum? Of moet je alle plaatsen van verblijf van te voren vastleggen? En zouden wij in Moskow dan ook opnieuw het visum moeten laten registreren en eventueel op een tussenliggende stop ook? Op zich wil ik graag naar Moskow maar de reis word dan nog zo’n 1500 km langer en we zitten al op 11.000 totaal en dan is er nog het budget en de tijd van slechts een maand voor het hele avontuur. St Petersburg en Moskow zijn vreselijk duur. Wij gaan trouwens niet naar de noordkaap maar rijden ‘slechts’ om de Botnische golf heen. Verder respect voor jouw, motorrijden in oost Europa is niet te vergelijken met Nederland, ik weet van ervaring met Bulgarije dat er zoms meer gat dan weg is.

Vraag gewoon een visum van bijvoorbeeld een maand aan. Dan zit je goed qua tijd. Als je eerder Rusland uit wilt is dat geen probleem, als je maar binnen de datum van het visum blijft en de data niet overschrijdt.
Je kunt dan gewoon naar Moscow rijden en van daar naar Kiev. Voor Oekraine heb je geen visum nodig.
Bij de aanvraag van het visum moet je op het aanvraagformulier globaal enkele plaatsen aangeven. Of je er wel of niet naartoe gaat is niet zo heel belangrijk. Als jij je in enkele hotels laat registreren is het goed. Stel je laat een keer registreren in SPb en een keer in Moscow, dan moet het denk ik goed komen.
Rusreis is me zeker goed bevallen. Snelle en goede service. Voor vragen kun je altijd terecht bij Peter van Rusreis.

inderdad valt het Rusland visum wel mee, ook het business visum van een half jaar is door rusreis prima geregeld en snel. Ik zou zeker het traject stPb, Moscow en Kiev doen!
Als je korter dan drie dagen ergens bent is registratie niet nodig, regel is dat in elke stad waar je langer dan drie dagen bent moet registreren. Dat registreren kan in de meeste Hotels en ook Hostels, bij de Hostels waar ik zat vroegen ze er zelfs naar.

Neem voor de steden liefst 3 a 4 dagen

aanvullend wil ik nog vermelden dat je in en uitreis datum best wel ruim kan kiezen, dus een paar dagen voordat je binnenkomt en een paar dagen later wanneer je het land verlaat.
Ik heb geen Hotels hoeven boeken

Ik overweeg om een visum voor de volle periode van 30 dagen aan te vragen, het nadeel hiervan is dan wel dat ik waarschijnlijk voor die hele periode een auto verzekering voor Rusland moet hebben - weet iemand wat dat kost? Ik heb begrepen dat je de auto bij de grens verzekeren kan, maar dat is W.A. heb ik gehoord. Ik heb het liever All-Risk + vooraf geregeld, want het is ook maar de vraag of dit bij alle grensovergangen te regelen is. Ik ben verzekerd bij Autoweek (ASR) en RUS staat niet op mijn groene kaart (overstappen is geen optie i.v.m. de gunstige voorwaarden die ik hier heb) Het word waarschijnlijk een dubbele verzekering voor de periode van het visum dus, ik wil even weten wat dit gaat kosten, zelfs met mijn 10 jaren schadevrij kan dit in de papieren gaan lopen. Anders misschien het visum beperken tot 2 weken of zo?

Ja, 3 a 4 dagen per stad is vast het beste maar wij hebben er geen tijd voor - het word eerder 1 a 2 dagen per stad. Als we deze route via Moskow en Kiev gaan rijden is het hele ritje wat wij in gedachten hebben inmiddels zo’n 13.000 km en gaat het langs zo 15 super interessante steden, als we overal 3 dagen blijven redden we het niet binnen beschikbare tijd en budget.

Die verzekering aan de grens kost zo’n 30 a 40 euro voor een maand