Met eigen auto naar Rusland?

Hallo,

In augustus ben ik van plan om samen met mijn vrouw een reis te maken waar we onder andere door rusland willen reizen. De reis zal gaan via de Baltische staten en met de grensovergang in Narva naar Rusland. In rusland van st. Petersburg via de M18 naar Petrozavosk en vervolgens via de A133 naar Suoyarvi, de A131 naar Sortavala, de A130 naar Vyartsylia en vervolgens de grensovergang naar Finland.

Iemand ervaring met reizen in dit deel van Rusland?
Weet verder iemand iets over Hotels daar? Veiligheid? Heeft iemand nog speciale tips bijv. wat te doen bij autopech? Veel vragen dus…

Hopelijk kan iemand ons meer informatie geven.

Gr. Hendrik

Ik was twee jaar geleden met mijn auto in o.a. St Petersburg en Moskou. In St Petersburg zijn zat hotels, ook in Petrozavosk kan je gewoon via booking.com of zo wel een hotel vinden. Het verkeer in en rondom St Petersburg is intens! Verder vond ik het er niet veiliger en/of onveiliger dan in andere grote Europeese steden. Je hebt dit ook wel deels in eigen hand; de auto bewaakt parkeren en geen problemen opzoeken. Autopech kan potentieel voor veel problemen zorgen, als je twijfelt aan de betrouwbaarheid van je auto zou ik er niet mee naar Rusland gaan.

Veel plezier :slight_smile:

Bedankt voor de reactie. Je moet inderdaad de gevaren niet opzoeken…Ik ben nu alles een beetje aan het voorbereiden en kijken of dit reisje haalbaar en verstandig is. Leuk is het dan om een reactie te krijgen want dan krijg je een beetje idee erbij.
De auto laat ik voor de reis goed checken, maar ja dat is geen garantie om geen pech te krijgen dus dan vraag ik mij af wat je in dit worst case scenario dan kan doen.
Weet overigens nog iemand of vaccinaties nodig zijn?

Vaccinaties zijn niet nodig.

De ANWB bied een Europa pechhulpservice aan, je zou eens kunnen kijken of die dekking bied in Europees Rusland. Verder is het echt zaak gewoon te zorgen dat de auto niet stuk gaat, dat gaat namelijk een hoop gezeur opleveren. Bij binnenkomst in Rusland moet je de auto tijdelijk invoeren en dat wordt dan aan je persoon gebonden, zonder de auto mee terug te nemen word uitreizen dus een probleem. Wel is het natuurlijk zo dat ook de auto’s van de Russen zelf gerepareerd moeten worden als ze stuk gaan er er dus wel kanalen zijn om een gestrande auto te laten repareren. Over welk merk gaat het?

Onder andere om bovenstaande reden ook zorgen voor een voldoende ruim visum. Wat in de praktijk betekend dat je aan een uitnodiging/voucher van een hotel niet zo heel veel hebt en je beter een visumbureau kan inschakelen. Voor het verstrijken van het visum moet je echt het land uit zijn en 1 minuut te laat is ook te laat.

Er zullen inderdaad ook garages moeten zijn…Kan je nog visumbureau’s aanbevelen? Kan je trouwens in geval van nood het visum niet verlengen of zoiets? Misschien is een ruim visum een goed idee want ik neem aan dat je altijd eerder het land weer uit mag.

Je mag later binnenkomen en ook eerder vertrekken dan de geldigheid van je visum aangeeft. Wel is het zo dat een standaard toeristenvisum ‘single entry’ is, eenmaal het land weer uit mag je dus niet nogmaals naar binnen, ook al is je visum nog geldig. Maak ook niet de vergissing met een ‘single entry’ visum door Kalingrad te rijden, dan kom je het ‘grote’ Rusland niet meer in.

Een visum verlengen kan niet. Als Nederlander die ook in Nederland woont moet je je visa in principe altijd in Nederland aanvragen.

Er zijn verschillende visumbureaus, ik had mijn uitnodiging/voucher bij www.rusreis.nl gekocht en verder alles zelf geregeld. Maar er zijn nog meer bureaus, sommigen bieden ‘full service’ aan bij anderen koop je alleen een uitnodiging/voucher, wat soms zelfs per email/fax kan en dan ga je zelf twee maal naar het consulaat in Den Haag.

Thanks voor de tips! Hoe zijn trouwens de wegen in west rusland? Ook tankstations in dunbevolkte gebieden?

De wegen die ik gezien heb waren van wisselende kwaliteit, niet heel veel anders dan in andere Oost-Europese landen. Dat heeft o.a. te maken met de grotere temperatuurverschillen tussen zomer en winter.

Tankstations hebben de Russen zelf natuurlijk ook nodig, even kijken waar de moderne auto’s van West-Europese makelij gaan tanken. In ieder geval voltanken in de buurt van St-Petersburg en dan nogmaals in Petrozavosk.

Als de auto niet op te grote velgen staat en/of heel kieskeurig is waar het om de brandstof gaat moet het allemaal wel goed komen.

1 like

Ik krijg er een steeds beter beeld van!

Hallo Hindruk,

Even vooraf: ik woon in St. Petersburg en spreek met de nodige ervaring. Geen indianenverhalen maar eerlijke info.

Hoe je Rusland binnenkomt is jouw zaak, daar bemoei ik me verder niet mee. Kijk even voor met de auto naar Rusland op Rusreis.nl, goede info te vinden daar, overigens niets bijzonders. Groene kaart etc. Wel meenemen Europees schadeformulier, het Russsiche is gelijk aan het Europese, m.u.v. natuurlijk gesteld in het Russisch. Bij aanrijding vragen naar militse (politie).

Voor het verkeer in St. Petersburg is waarschuwen misschien een te groot woord, maar het is laten we zeggen chaotisch. Ik heb wel enige aanpassing nodig gehad om zonder natte handen in de stad te rijden.
Goed advies, zet de auto bij mij op de parkeerplaats en neem de metro, sneller en goedkoper.
Om je te orienteren: ik woon op Vasilivsky eiland: uitstekende uitgangspositie om de stad te bezichtigen. Metro Primorskaya en in 15/20 minuten midden in de stad, Nevsky boulevard. Hotel in de buurt (Park Inn).

Hotels te over maar reken op een stevige prijs. De hotels zijn NIET goedkoop op de tijd dat je naar St. Petersburg komt. De stad wordt in de zomertijd overlopen door toeristen. Dus: veel betalen. Dit in tegenstelling tot hetgeen een andere forumgebruiker vertelt. Check zelf maar uit op booking.com. Boek tijdig, want het gaat hard.

Wil je een gids, ik kan dat voor je regelen, ook hier geldt: voor niets etc. Je kan uiteraard op eigen houtje in de stad gaan rondlopen maar de echte mooie plekken zal je geheid voorbijlopen.

Wat meer, let op zakkenrollers, net als in Amsterdam. Reis nooit alleen 's avonds laat in de metro (eigen ervaring).

Privet (hallo), pasjaltsta (aub), ieswienietsje (pardon) zijn wonderwoorden in Rusland eveneens als do svidania (tot ziens) ook wel pakka, populair: hou je)

Wil je meer weten? Pasjaltsta, ik help je graag om de parel van de Baltic te leren kennen.

Veel plezier met het uitvogelen van je reis: het halve plezier).

Do svidania

Wim en Valentina

Hallo Wim en Valentina,

Bedankt voor de reactie!Leuk dat jullie de moeite nemen om te reageren!

Wat betreft alle papierwerk, dit moet volgens mij lukken, goed voorbereiden en misschien wat hulp van rusreis.nl.

We zitten nog te twijfelen om St. P te bezoeken ivm het drukke verkeer, maar eigenlijk is dat ook weer zonde om deze prachtige stad over te slaan, en de tomtom is natuurlijk een goede hulp.
Parkeren bij jullie is een goed idee, is dit een bewaakte parkeerplek of is dat niet nodig. Weet je of het een goed hotel is die bij jullie in de buurt?

Als jullie verder nog tips hebben of dingen die we moeten weten voor een reis door rusland en st. Peterburg willen we die natuurlijk graag weten. Alvast bedankt.

Gr. Hendrik

Aan welke andere forumgebruiker refereer je hier precies?

[URL=“Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk”]

Hallo Hendrik,

Met je eigen auto in Petersburg is geen pretje. De auto kan hier gestald worden of bij het Park Inn hotel. Goed hotel trouwens op Vasilivsky eiland, gewild vanwege de schone lucht. Hotel in de stad heeft als nadeel de slechte lucht in de stad zelf. Van het hotel is het maar vijf minuten rijden tot bij ons, parkeert de auto hier, bewaakt parkeren is hier niet nodig, 5 minuten lopen naar Primorskaya metro en binnen 20 minuten ben je op Nevsky boulevard.

Heb je een gids nodig, kan ik ook regelen (aan te bevelen vanwege de veelheid aan attracties en doe jezelf een plezier (en mij), sla Sint Petersburg niet over, eeuwig zonde, zul jezelf zien.

Meer vragen, je bent altijd welkom.

Groeten

Valentina en Wim

Elders op het forum* bied je je diensten als gids in Sint Petersburg aan voor 50 Euro/dag* Is er iets veranderd of bedoel je hier eigenlijk “niet voor niets etc.” ?

Hallo Wim en Valentina,

Dus eigenlijk mogen we Sint Petersburg niet overslaan…ben in 2001 in Sint Petersburg geweest(niet met de auto) en inderdaad een geweldige ervaring! Ik hoop dat het een beetje te doen is met de auto. Enigste angst is pech krijgen en ja wat doe je dan als je geen woord Russisch spreekt.

Is bewaakt parkeren dan niet nodig bij jullie? Natuurlijk zullen jullie dit het beste weten maar ik kan me voorstellen dat een nederlands kenteken interessant is. Het lijkt me een goed idee om de auto bij jullie te parkeren en dan de stad in te gaan met metro.

Wat moet ik me voorstellen bij een gids? Ga je dan een dag met iemand op pad? Wat kost zoiets ongeveer?

Alvast bedankt

Groeten Hendrik

Hallo Hendrik,

Ben er even uit geweest i.v.m. reis naar Nl. Ik wil nu even terugkomen op je vragen.

Bewaakt pakeren bij ons is altijd mogelijk. Aan de overkant van ons appartement is een bewaakte parkeerplaats, indien je dit nodig vindt. Dat laat ik aan jou over. Ik parkeer mijn auto gewoon bij het appartment en heb nog nooit ongewild bezoek gehad.

Ik kan zorgen voor een gids en voor degene die altijd zit mee te kijken en overal comentaar meent op te moeten geven even dit: ik ben zelf geen gids maar kan wel voor een gids zorgen.
Goed, wat doet de gids voor je. Afhankelijk wat je wil natuurlijk. De gids die ik ken neemt je mee naar alle bekende maar vooral niet bekende plekken die zeer wel de moeite waard zijn. Als je wil ook 's avonds naar het theater en meer.
Bij de kosten moet je denken aan E 50,-/dag en vanaf 3 dagen of meer E 40/dag. Exclusief entreegelden etc.

Do svidania

Wim

De vriendelijkheid zelve… :zon02:

1 like

Hallo Wim,

Wederom bedankt voor de reactie. Gebruik maken van een gids is zeker een goede optie. We moeten nu de reis nog verder uitdetaileren en dan is het goed om te weten wat er allemaal mogelijk is. Ik denk dat we toch een bezoekje aan Sint P. brengen.
Heb je anders nog tips of weet je nog plekken die de moeite waard zijn om te bezoeken? Globaal hebben we al een beetje een route bepaald maar die kunnen we altijd nog aanpassen.

Gr. Hendrik

Hallo Hendrik,

Je bent zelf al in St. Petersburg geweest dus je weet ongeveer wel wat er te halen valt. Even enkele leuke en interessante plekken: Sarsko Selo, Peterhof, Pushkin appartement, enfin commentaar te over. Geef even aan waar je gedachten naar uitgaan: cultuur, uitgaan, enfin, wat je wil.
Misschien wil je ook eeen weekend in een dacha verblijven?Kunnen we allemaal regelen. Laat ook even weten wat je zelf al geregeld hebt.
Laat ook even je route weten, misschien heb ik een beter idee.

Tot wederhoor,

Valentina&Wim

Wim

Groet

1 like

Hoi Wim,

De route is als volgt via Narva naar Rusland. Eerst naar st. Petersburg en via de M18 naar Petrozavosk en vervolgens via de A133 naar Suoyarvi, de A131 naar Sortavala, de A130 naar Vyartsylia en vervolgens de grensovergang naar Finland.
We hebben nu nog niks geregeld, zijn alleen nog aan het voorbereiden en kijken wat er mogelijk is. Dus hoe lang we in Sint P. blijven en wat we allemaal willen zien moeten we nog op een rijtje zetten.
Een groot deel van de reis gaat door Karelia waar we ook nog e.e.a. willen bekijken.
Weekend dacha klink ook interessant…

Gr. Hendrik