Hallo Hindruk,
Even vooraf: ik woon in St. Petersburg en spreek met de nodige ervaring. Geen indianenverhalen maar eerlijke info.
Hoe je Rusland binnenkomt is jouw zaak, daar bemoei ik me verder niet mee. Kijk even voor met de auto naar Rusland op Rusreis.nl, goede info te vinden daar, overigens niets bijzonders. Groene kaart etc. Wel meenemen Europees schadeformulier, het Russsiche is gelijk aan het Europese, m.u.v. natuurlijk gesteld in het Russisch. Bij aanrijding vragen naar militse (politie).
Voor het verkeer in St. Petersburg is waarschuwen misschien een te groot woord, maar het is laten we zeggen chaotisch. Ik heb wel enige aanpassing nodig gehad om zonder natte handen in de stad te rijden.
Goed advies, zet de auto bij mij op de parkeerplaats en neem de metro, sneller en goedkoper.
Om je te orienteren: ik woon op Vasilivsky eiland: uitstekende uitgangspositie om de stad te bezichtigen. Metro Primorskaya en in 15/20 minuten midden in de stad, Nevsky boulevard. Hotel in de buurt (Park Inn).
Hotels te over maar reken op een stevige prijs. De hotels zijn NIET goedkoop op de tijd dat je naar St. Petersburg komt. De stad wordt in de zomertijd overlopen door toeristen. Dus: veel betalen. Dit in tegenstelling tot hetgeen een andere forumgebruiker vertelt. Check zelf maar uit op booking.com. Boek tijdig, want het gaat hard.
Wil je een gids, ik kan dat voor je regelen, ook hier geldt: voor niets etc. Je kan uiteraard op eigen houtje in de stad gaan rondlopen maar de echte mooie plekken zal je geheid voorbijlopen.
Wat meer, let op zakkenrollers, net als in Amsterdam. Reis nooit alleen 's avonds laat in de metro (eigen ervaring).
Privet (hallo), pasjaltsta (aub), ieswienietsje (pardon) zijn wonderwoorden in Rusland eveneens als do svidania (tot ziens) ook wel pakka, populair: hou je)
Wil je meer weten? Pasjaltsta, ik help je graag om de parel van de Baltic te leren kennen.
Veel plezier met het uitvogelen van je reis: het halve plezier).
Do svidania
Wim en Valentina