Met de motor naar Moskou en best wel wat vragen

Ik maak er even een topic voor aan. Heb nog best veel vragen, zou ook over elke vraag apart een topic kunnen maken, daar hebben andere mensen misschien iets aan als ze dezelfde vraag hebben, dan zie je het in de titel, nu niet. Doe het in 1 topic, mocht her apart beter zijn, kunnen we dat ook doen.

Eind augustus 2016 wil ik met m’n zoon (die is dan 18) naar Moskou, en daarna naar Sint Petersburg. Over het visum is wel duidelijk, daar staat al genoeg over geschreven. Dat de wegen niet super zijn weet ik ook. Maar veel dingen weet ik nog niet:

-Ik ga eind augustus 2016. Wanneer kan ik het beste beginnen met een visum aanvraag te doen? Neem aan dat dat nu nog weinig zin heeft, maar juli 2016 te laat is. 3 maanden voor vertrek? Ik kan de periode dat ik daar verwacht te zijn aangeven bij de visumaanvraag? Of wordt fix de boekingsdata van de hotels genomen?

-De beste weg van Polen naar Moskou? Via Wit Rusland of via Letland? Via Wit Rusland moet ik tellen op 5 uur vertraging bij grens Polen-Wit Rusland. Wit Rusland met Rusland zelf kun je, zoals ik heb gelezen, zo doorrijden. Is als je via Litouwen en Letland gaat, en daar de grens over, de wachttijd ook zo lang? Zijn er “spitstijden” met drukte, of is het op bepaalde tijden gunstiger? Dus dat je beter om 11:00 uur dan 08:00 uur bij de grens aan kunt komen, of is 19:00 uur weer beter? De ambtenaren voor dat papierwerk, zijn er 24/7 of alleen op bepaalde tijden?

-Motor parkeren, geen risico? Je “voert” je motor als het ware in, neem je hem niet mee eruit op het eind van je vakantie, heb je een probleem. Maar als hij gestolen is, wat dan? Maar geen probleem om hem ergens bij het Kremlin neer te zetten en 2 uurtjes te gaan wandelen?

-Via Vyborg naar Helsinki eruit. Geen problemen daar bij de grens? Of ook vertraging? Is het bij Wit-Rusland terug naar Polen eigenlijk ook zoveel vertraging?

-Nog een tip voor overnachtingsplaats tussen grens Wit-Rusland/Rusland en Moskou of Letland/Rusland en Moskou? Nog iets de moeite waard op dat traject om te stoppen qua cultuur of geschiedenis?

-Politie controles? Veel? Ze zien van voren geen nummerbord bij een motor. Hou ik me aan de snelheid, neem ik aan dat je niet wordt aangehouden? Stel ik parkeer ergens in Moskou en er komt een oververhitte agent naar me toe die zegt dat ik een doodzonde heb begaan door daar te parkeren, en hij wil geld? Wachten op zijn bekeuring of gaat er wel eens wat zonder bon?

-Wit Rusland is tol, neem aan een vignet, of gewoon bij een tolhok betalen en doorrijden? In Rusland, is daar nog enige vorm van tol of vignet?

-Zijn er nog beperkingen qua uitvoer? Las iets van een vrouw die had kaviaar en nog wat andere dingen als kado voor mensen in Nederland meegenomen, dat mocht niet (de hoeveelheid was teveel). Maar 1 fles wodka en 1 slof sigaretten bijvoorbeeld zal geen probleem zijn denk ik? (die wodka kun je natuurlijk ook gewoon in Polen kopen, maar als voorbeeld).

-Prijsniveau? De Kalverstraat en de grill in Slotervaart hebben verschillende prijsniveaus. Direkt bij het Kremlin of een paleis in Sint Petersburg zal een glaasje drinken wel wat duurder kosten. Maar verder? Ik stel me het voor als Bulgarije. Eten (vlees en friet) met drinken 5 euro/5 dollar. Kost in NL gauw 12,50-15,00 euro.

-Verstandig om een dashcam mee te nemen? Alle Russen hebben volgens mij een dashcam. Houden ze een klein beetje rekening met je als motorrijder, of totaal niet? Je kan wel defensief rijden, maar je weet nooit wat een ander doet. Beetje vergelijkbaar met Boekarest of Sofia qua verkeersmentaliteit of nog veel erger? (ik rij 200.000 km per jaar, en dat al 20 jaar, dus beetje ervaring heb ik wel, maar Rusland is nieuw voor me).

Dat zijn nog wel wat vragen hè. En ben er vast nog enkele vergeten. Maar het begin is gemaakt. Hotel voor Moskou heb ik al ergens in een topic voorbij zien komen, Hotels Sint Petersburg en Novograd zijn gisteravond/vanochtend eigenlijk al wel geregeld :-).

Een paar antwoorden, niet allemaal.
Visum aanvragen neemt ongeveer 1,5 week in beslag als je het via een visumservice doet.
Als je een maand van te voren de aanvraag indient dan is dat op tijd.
De data op het visum moeten overeenkomen met de uitnodiging, probeer ook niet eerder Rusland binnen te gaan of later te vertrekken uit Rusland want dan heb je een groot probleem.

Letland-Rusland is Narva een leuk stadje maar dat is te noordelijk om door te reizen naar Moskou.
De grensovergangen kosten bijna allemaal veel tijd.

Waar je rekening mee moet houden is dat voor export van alcohol en tabak andere regels gelden over de weg dan met het vliegtuig.
Zo mocht ik naar Letland bijvoorbeeld maar 2 pakjes sigaretten meenemen terwijl met het vliegtuig naar Letland (en door naar Nederland)een slof is toegestaan.
Dit moet je bekijken op de douane website van het land waar je naartoe reist na Rusland.

Let erop dat je verzekering van je motor geldig is in Rusland en dat je hier ook bewijs van hebt (engelstalig)
Ik heb wel eens gehoord dat je een tijdelijke verzekering aan de grens kan kopen maar ik heb hier geen ervaring mee en ik weet ook niet of dit bij elke grensovergang mogelijk is.

Politie is vaak corrupt, Als je vraagt om een ticket/betalingsbewijs dan haken ze vaak al af.
Dit is natuurlijk geen garantie. Een dashcam is altijd mogelijk.

Neem je vanaf Vyborg de E18 (westelijk) of A127 (noordelijk)?
Mijn vriendin neemt altijd de A127 en daar lopen de wachttijden sterk uiteen van 1 uur tot wel 3 of 4 uur
De grensovergang op de E18 ken ik niet. maar deze is wel het meest logisch.

1 like

Dank Jacco. Dat dat formulier van verzekering in het engels moet zijn is een goede reminder. Klinkt logisch, maar iets wat je snel vergeet. Ik ben bij de ANWB verzekerd, zal daar wel eens navraag doen, denk die weten er uit ervaring wel meer van.

Vanaf Vyborg denk ik de normale route naar Helsinki. Weet uit m’n hoofd niet of dat A127 is of E18. Denk als ik het zo lees de E18.

OK me dingen exporteren dus erg opletten. En prullaria van een markt of kleding (shirts)? Weet je dat?

Souvenirs doen ze niet moeilijk over. Kleding neem ik aan dat je "souvenir"kleding bedoelt.
Gewone kleding is in Rusland namelijk vaak duurder dan hier omdat veel geïmporteerd wordt.

Klopt ja, shirtjes en misschien wat uit de Russische army-shop en zo’n Nikita bontmuts :-).

Kun je prima meenemen, hoor!

-Ik las overigens dat je het over Wit-Rusland had, bedenk wel dat je ook daar een visum voor nodig hebt. Verder kan ik je niet adviseren in goede routes, aangezien ik hier geen ervaring mee heb.

-Het verhaal over de kaviaar die je hebt gelezen, betrof volgens mij een scam. Diegene is nooit op het vliegveld geweest. :wink: Je mag inderdaad maar 125 gram kaviaar meenemen naar Nederland. Eén fles vodka (1 liter) en één slof sigaretten (200) is overigens prima. Overigens is dit per persoon, aangezien dit geldt voor reizigers vanaf 17 jaar. <- Dit geldt trouwens voor reizen per vliegtuig. Wat reizen over land betreft, durf ik niets met zekerheid te zeggen. Goede opmerking van Jacco.

-Qua eten en drinken is Rusland wel wat duurder dan Bulgarije. Het ligt er echter ook wel een beetje aan waar je eet. Ik raad je restaurant Korchma Taras Bulba aan, erg lekker eten. Niet spotgoedkoop, maar het is het waard.

-Tolwegen… Ze zijn bezig met een nieuwe snelweg van Moskou naar St. Petersburg, voor deze weg zul je moeten betalen. Via deze weg zou je ongeveer vijf uur doen over je trip, terwijl het op dit moment ongeveer tien uur is. Echter, ik weet niet zeker wanneer deze weg klaar is. Dit ga ik even navragen.

Aanvulling: Helaas, de weg is pas in 2018 gereed. :redface:

Je kunt nu natuurlijk evengoed van Moskou naar St. Petersburg. Hier geldt op dit moment geen tol.

1 like

Dank voor de reactie Danechka. Met Wit-Rusland en visum had ik al helemaal niet aangedacht. Denk dat dat het via Letland gaat worden dan.

Je zal het misschien niet weten, maar nog iets. Of het nu Wit-Rusland of Letland wordt, is er maar 1 grens waar je over mag als west-Europeaan zijnde? Neem aan er zijn meerdere grenzen, vaak dan wat kleiner, mag dat ook, of kan dat niet? Polen-Wit Rusland is uit m’n hoofd Brest de grens overgang. Maar er zullen er nog wel een paar meer zijn. Mogen die andere ook, of moet het persé via Brest dan?

Zover ik weet kun je via meerdere plaatsen de grens over, er zullen natuurlijk sowieso op meerdere plaatsen controleposten zijn. Hier een post over met de auto naar Rusland:

Misschien heeft het zin om dit topic ook eens door te lezen.

1 like

Ga ik doorlezen Danechka. Ik denk sowieso via Letland te gaan, scheelt Visum voor Wit-Rusland en ga er zo goed als zeker vanuit dat het daar sneller gaat (wat Cor Dekker ook schrijft, ca 2 uur, in vergelijking met Wit-Rusland waar 4-5 uur gewoonte is).

Maar verder op dit moment in heel Rusland geen tolwegen dan? Alleen op dat nieuwe stuk Moskou-Sint Petersburg gaat het komen, maar pas in 2018 als de weg klaar is. Ook geen vignetplicht (zoals in Roemenië, Bulgarije, Tsjechië, Polen)?

Waar wij allemaal hebben gereden was er geen sprake van tol. Ik ken persoonlijk geen enkele weg waar een vignet voor nodig is of waar tol moet worden betaalt.

1 like

OK Danechka, da’s mooi.

Litouwen moet ik even navragen, daar is wel vignetplicht zover ik weet, Letland nog niet toen ik daar laatste keer was (3 jaar terug).

Over Litouwen heb ik eens gelezen dat een vignet alleen nodig is voor vrachtwagens en bussen. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen of dit ook klopt, navragen is altijd handig.

Ja ik check dat wel even bij de ANWB. Polen ook even kijken. Dat is ook veranderd. Op veel binnendoor wegen heb je geen vignet nodig, maar op sommige wel. En dan zijn er ook nog tolwegen (waar vroeger vignet voldoende was). Maar denk een vignet zal voor de motor niet duur zijn. Ben dit jaar ook nog in Polen geweest, maar vignet-vrije wegen kunnen pakken. Dat gaat. Heb ik paar jaar terug ook van Slowakije naar Litouwen gedaan, alles vignet vrij.

Rond Sint Petersburg heb je wel een weg met tol maar daar hoef je in principe niet op te komen.

1 like

Gisteren vast even een klein voorproefje genomen, naar het orthodox klooster bij ons in de buurt (zijn er volgens mij maar 3 in Nederland). Alleen wat ik begrijp is dit Grieks-Orthodox, en denk dat Russisch-Orthodox weer net iets anders is, maar moet eerlijk zeggen dat ik er geen expert in ben in hoe het in elkaar steekt.

http://i61.tinypic.com/nqs0ty.jpg

Zijn er toch meer dan je denkt.
http://orthodoxen.nl/kerken.php

Er is in feite weinig verschil. De Russisch-orthodoxe kerk heeft een andere patriarch dan de Grieks-orthodoxe kerk. Beide kerken behoren echter tot de Oosters-orthodoxe kerk. Zo heb je ook de Bulgaars-orthodoxe kerk, de Roemeens-orthodoxe kerk et cetera. Alle kerken staan op zichzelf met eigen patriarch, maar vallen uiteindelijk allen onder de Oosters-orthodoxe kerk.

@Jacco, heb je gelijk. Had ik het verkeerd gezien dat er maar 3 waren.

@Danechka, elke kerk heeft dan weer een eigen Patriarch begrijp ik. En één uiteindelijke Patriarch zoals de katholieken de Paus hebben is er niet begrijp ik. Rusland heeft zijn eigen Patriarch, Roemenië, Bulgarije. En die Patriarchen zitten in dat land zelf, er is geen soort Vaticaanstad voor Patriarchen? Patriarch Kirill van Moskou, heeft die zijn eigen klooster in Moskou? Of zetelt hij bij de Christus Verlosserkathedraal in Moskou?

Ze huizen inderdaad allen in hun eigen land. Kirill zetelt niet in de Christus Verlosserkathedraal, maar in de Kerk van de Twaalf Apostelen. Deze kerk is in het Kremlin van Moskou.

1 like

OK. Ik las dat van die Verlosserkathedraal. En dat tijdens de tijd van Stalin er weinig ruimte was voor het geloof. Ongelooflijk hoeveel priesters en bisschoppen er vermoordt zijn vorige eeuw. Wist niet dat dat zo extreem was in Rusland, dat hebben we op school dan weer niet gehad. Tijdens het bewind van Staling -> Breznjev was er dan maar weinig ruimte voor geloof dan begrijp ik? Was het überhaupt wel toegestaan om gelovig te zijn in die tijd? En hoe is dat heden ten dage? Rij je door Polen, zie je in het donker op de kerkhoven overal kaarsjes branden. Polen nemen in Nederland kerken “over”, omdat Nederlanders er amper nog naartoe gaan, en de Polen wel naar de kerk willen. En in Rusland, wordt daar nog veel waarde gehecht aan het geloof? Poetin staat er anders tegen over dan bijvoorbeeld Stalin?