Naar Rusland met eigen auto

Ik ga in juni 2010 vanuit Zaandam naar Rusland (Solnechnogorsk).
Visa ed zijn al geregeld, dus dat is geen probleem. Wat mij echter wel bezig houd is de te volgen route.
Er zijn verschillende mogelijk heden: Via Zweden en dan met de boot naar Helsinki daarna St.Petersburg en naar Solnechnogorsk.
Via Polen-WitRusland en dan naar Rusland
Via Kalinigrad, of via de Baltische staten.
Wie heeft er een goed advies, en graag met de grensovergangen met de gemiddelde wachttijden daarbij…

Alvast bedankt voor de reactie: Korik

1.voor Byelorus heb je ook een visum nodig-dat kost weer extra
2.er gaan (dat doet vrijwel iedereen met car) ook ferries Sto-TURKU-Finl (naar Hels is vooral een luxe zuipersboot)
3.de route via Lietuvos-Latvia-dan Rusld is is goed te doen-vermijdt dat BR visum. Tot in Latv is het Schengen/EU-dus geen controle. wachttijden grens zijn meest erg lang voor vRACHTauto’s-meestal is er een apart spoor voor prive auto’s-al wil wat euro cash daar nog wel eens bij helpen
hert zou ook aardig zijn geweest als je wat had uitgeduid waar dat stadje ligt-ik ken de kaart niet uit m’n hoofd.
Via Kal-gr: dan heb je dus 2 Rus visa nodig. (tenzij je vliegt -maar dat kan dus niet met een auto)

1 like

bkkflyer bedankt voor de info, Het word dus de route door Belarus.
Weet je toevallig ook welke grens overgang ik het best tussen Polen en Belarus kan nemen, om vandaar richting Minsk en Smolensk te gaan.

O Ja, Solnechnogorsk ligt tussen St Petersburg en Moskou aan de M10.

Wij vertrekken begin juni ook die kant op. Onze trip is echter een rondreis, de omgeving van Moskou is dus geen doel op zich voor ons. Wij gaan via Denemarken en Zweden helemaal naar de top van de Botnische golf en dan van daaruit door Finland naar beneden richting st Petersburg. Vanuit st Petersburg gaat het dan weer richting Moskou en dan via de Oekraïne Rusland weer uit en verder naar het zuiden.

Aanvankelijk hadden wij ook nog naar de route via Wit Rusland gekeken maar al snel besloten om het i.v.m. Visa niet te moeilijk te gaan maken. Ga je heen en weer naar Moskou via Wit Rusland bedenk dat je dan een multiple entry visa nodig hebt. De makkelijkste route naar Moskou lijkt mij via Polen, Litouwen en Letland, daarvandaan loopt dan de M9 richting Moskou, maar pas na juni kan ik uit eigen ervaring gaan spreken over Rusland.

Ons reisverslag komt op onze eigen site te staan: http://www.drivingaroundtheworld.com

Vorig jaar ben ik daar geweest, ik ben alleen Belarus binnen gereden vanuit Oekraine.
Grensovergangen waren redelijk rustig. Minsk is zeker het bezoeken waard, de stad heeft op mij wel indruk gemaakt in elk geval.

Let even op het volgende:
Bij het binnenrijden van Belarus krijg je een migratie kaart welke in Rusland geldig blijft, je krijgt tussen Belarus en Rusland geen nieuwe migratie kaart!

Als RU niet op de groene kaart staat moet je een verzekering ter plekke regelen, een paar honderd meter voor de russische grens staan verzekeraars al klaar om het te regelen, ook kun je dan geld wisselen want je hebt wel een paar roebels nodig aan de grens.
De formaliteiten aan de Belarus russische grens hebben allemaal betrekking op het voertuig, je krijgt een tijdelijk invoerdocument mee voor het voertuig.

Hallo bkkflyer en dieselbiker,
Ben dus inderdaad met de auto naar Rusland geweest, had totaal geen problemen bij de Russische grens, Ja, op de heenweg duurde het registreren een beetje lang ( 2 uur) maar daarna zonder problemen de grens over.
Terugweg was helemaal lachen, binnen 30 min de grens over!
Heenweg zeer rustig gereden(3 dagen) Amsterdam- Berlijn-Poznan-Torun-Olsztyn-Marijampole(grens litouwen)Kaunas-Utena-Daugavpils(grens Letland) daarna Sebezh (grens Rusland)Vandaar was het constant over de M9 riching Moskou.
Terugweg was sneller (vrijdag ochtend om 06:30 vertrokken en zaterdag 22:00 thuis) gereden via Sebezh-Vilnus-Bialystok-Warschau-Poznan-Warschau-Berlijn-Amsterdam…
Bedankt voor de info en tot horens

Cor Dekker
Zaandam (voorheen OOK IJmuiden)

de perfecte route hebik nu twee keer gereden

Hoi Henk,
Ja, die is niet te lastig, en het word alleen nog maar beter als de A6 in Polen geheel klaar is.
En met het WK voetbal op komst, wel, daar zullen de wegen in Rusland zelf niet echt veel slechter van worden.
Groetjes Korik

Ben erg benieuwd naar de beschreven rondreis Via Petersburg en Moskou en dan weer terug.
Heeft iemand een wat gedetailleerder reisverslag daarvan.
Ik wil graag met een VOLVO V70 via Polen naar Petersburg of iets ander route naar Moskou en dan via een andere route terug!
Met dank alvast
Theo

Wat wil je precies weten? Ik zal hieronder e.e.a. voor je opsommen over met name het auto gebeuren, maar misschien ben je wel op zoek naar hele andere info :stuck_out_tongue:

De M10 tussen St Petersburg en Moskow is met geen andere weg in Europa te vergelijken. Enorm veel vrachtverkeer, een groot deel van de bevoorrading van Moscow gaat over deze weg heen. Ik ben er geen enkele Nederlander tegengekomen.

Op de route zijn erg veel bemande politiecontroles met name op de stukken die door dorpen gaan en waar je maar 50 mag. Er zijn zebra’s over de snelweg, grote kuilen in de weg en gekantelde vrachtauto’s die in de berm zijn achtergelaten. Op de stukken waar geen controles zijn verwachten de medeweggebruikers dat je minimaal op hun tempo mee doet.

De weg tussen Moskow en Kiev is veel rustiger, maar vooral in de Oekraïne word je gek van de politiecontroles. De weg is hier smaller dan in Rusland en vaak ook slechter. Verder staan er langs de kant nogal wat grafzerken, zo veel zelfs dat wij ze gingen tellen. Als je vanuit de Oekraine naar Polen wil rijden moet je rekening houden met een wachttijd tot wel 24 uur. Wij hebben er zelf 5 a 6 uur over gedaan om de grens over te geraken vanuit de Oekraine, maar ik begreep van ander reizigers met meer ervaring dat dat best snel was!

Overnachten doe je het beste bij een net hotel met een bewaakte parking, omdat dit soort hotels best wel duur zijn heb ik gekozen voor hotels buiten het centrum, die zijn nog net te betalen. Wil je dwars door Moskow met de auto, dus niet over de ring, reken dan maar op een paar uur, alles staat er vast.

Het tijdelijk invoeren van je auto word gekoppeld aan je visum, zonder de auto kan je dus niet zomaar weer het land uit. Alleen al om die reden zorg je het beste dat je auto helemaal in orde is. Gelukkig hebben de Volvo D5 motoren geen problemen met de Russische diesel :slight_smile: Een van de benzinestations had zelfs zijn eigen dierentuin.

Ik heb gehoord over een nieuwe weg in aanbouw tussen St petersburg en Moskow, maar of dat werkelijk zo is en wanneer het klaar is weet ik niet.

Ik vond het een geweldige ervaring en zou het zo weer doen, maar dan niet via de Oekraïne terug maar via de M9 naar Letland. Of het iets voor jouw is moet je zelf beslissen, ik hoop dat je wat hebt aan deze info bij je beslissing. Heel veel plezier :slight_smile:

Hier staan nog meer van onze foto’s http://gallery.drivingaroundtheworld.com
En een verhaaltje geschreven onderweg staat op onze site http://www.drivingaroundtheworld.com

http://farm5.static.flickr.com/4094/4797825562_8e3d10c458.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4134/4797831944_d1f2cecaea.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4102/4797840140_352dd312c4.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4095/4797215861_83bab1a30c.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4093/4797835682_02b2436f58.jpg

ik ben zelf het rondje precies andesom gedaan dus van Polen naar Kiev en dan naar Moskou, heb toen ook Minsk meegepakt maar daar heb je wel een extra visum voor nodig. Daarna de M10 naar st Petersburg, zoals Edwin al beschreef veel vracht verkeer en vooral halverwege veel gekantelde vrachtwagens in de berm. Daarna via de M11 naar Narva en door de baltische staten terug, je kan vanaf deze via Riga of klaipeda eventueel de veerboot pakken naar Kiel als je geen zin hebt om Polen door te worstelen.

De grensovergang van Polen naar Oekraine pakte 2 uur ongeveer (het was druk!)
Van Rusland naar Estland duurde iets langer, tot mijn verbazing vooral aan de EU zijde! uitgebreide bagage controle zoals ik nog nergens heb meegemaakt in heel de voormalige Sovjet unie.

Oekraine ben ik binnen gereden tussen Krakau en L’viv

De procedure aan de grens is niet zo moeilijk als het lijkt, migratie kaart invullen en inleveren (de helft goed bewaren) en daarna de declaratie (customs) waar je de voertuig gegevens moet invullen. de formulieren zijn meestal tweetalig en er staan vaak borden met voorbeelden.
Ga je via Belarus dan is de migratie kaart ook geldig voor Rusland, tussen Belarus en Rusland heb je alleen te maken met het inklaren van je voertuig en eventueel verzekering. Als je je Autoverzekering hebt bij Unive dan heb je Rusland dekking, wellicht een reden van overstappen als Rus niet op de groene kaart staat.

Mijn reisverslag staat hier: www.easysidecarrider.nl