Met eigen auto naar Rusland?

Hoi!

mijn vriend en ik gaan in juni naar de Noordkaap rijden en willen evt. terugrijden via west-Rusland (oa Petersburg en evt. Moskou). We zijn op zoek naar mensen die met hun eigen auto Rusland in geweest zijn. Meer concreet zitten we met de volgende vragen:

  • Kun je Rusland zo in met de auto? of heb je een carnet de Passage nodig?
  • Zijn de grensovergangen te doen? (met Finland / Baltische Staten / Oekraine)
  • Hoe veilig is het? (we zijn wel wat gewend; zijn ook oa Iran, Pakistan en India doorgereden met onze eigen auto)
  • In hoeverre kloppen de verhalen over politie die je constant zou aanhouden en om geld vragen?
  • Hoe zijn de wegen?

Ik hoop dat er mensen zijn die hun ervaringen willen delen en onze vragen (deels) kunnen beantwoorden!

Sanne en Job

De eerste drie weet ik niet. Politie houdt je wel de hele tijd aan als ze zien dat je Nederlands ben, hoorde van sommige mensen dat ze op een gegeven moment gewoon door zijn gereden, die karren van de politie daar kunnen je toch niet bijhouden. Wegen in de zomer zijn wel ok, in de winter dikke putholes, wat dikke veringen en isolatie kan geen kwaad

Sanne en Job,

Ik rij regelmatig van en naar Rusland met mijn auto.
De wegen in Rusland zijn voor onze begrippen slecht al is de autobaan tussen Moscow en St. Petersburg goed te berijden.
Alleen ze rijden daar zeer hard en soms gevaarlijk met inhalen, dus blijf op je hoede en ben je moe zet de auto aan de kant en neem rust.
Als je met de auto de grens overgaat, moet je bij de grens een verzekering nemen en je betaald wegenbelasting aan de grens, afhankelijk van de dagen dat je verblijft in Rusland en het cc inhoud van je motor is dit ongeveer 120 euro.
Verder valt het nogal mee met de politie controle en ik heb het nog niet mee gemaakt dat ik onterecht werd aangehouden.
Wel moet je de snelheid in de gaten houden en zeker bij de dorpjes die je doorkruist, rij daar niet harder dan 60km per uur want deze boetes liegen er niet om, tot een jaar geleden was het standaard 110 roeble, maar sinds kort is dit verhoogt naar minimaal 50 euro, maar als je jezelf dom houd en de taal niet spreekt, kom je er nogal eens gemakelijk er onderweg als je hun een briefje van 500 roeble voor houdt.

Gevaar voor overvallen is er niet, zelfs in Zuid Rusland aan de Wit-russische grens kun je redelijk veilig rijden.

Wens je dan ook een goede en fijne tijd in Rusland.

Willem, bedankt voor je uitgebreide antwoord! ik had zelf al het gevoel dat al die spookverhalen overdreven waren, maar het is altijd fijn om dat even bevestigd te krijgen.

Hallo! Ben benieuwd hoe het geweest is en of er nog meer mensen zijn met tips!

HOi! uiteindelijk hebben we rusland laten schieten ivm tijdgebrek… maar ik wil dit plan zeker nog eens uitvoeren. Mocht het ervan komen, dan zal ik hier zeker laten horen hoe het was!
Sanne

Ik houd me aanbevolen!

Ik wil volgend jaar naar Rusland met de motor, als het mogelijk is oo Kazachstan aandoen.
Route Kiev, Volgograd, Kazachstan, Kyrgistan en terug via Moskou en Minsk.

Tips las ik al over verzekering en wegenbelasting aan de grens, ook het visum circus is me wel bekend met de uitnodigingsbrieven.
Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet denken?

ook tips over overnachtingsadressen (met veilige motorstalling) enzo zijn welkom.

Ben vorig jaar met een vracht wagen met een oude stacaravan erop in een poolse truck van prmyzl naar odessa gereden zeker 10 keer aangehouden niet echt problemen de weg was ech extreem slecht (en ben een hoop gewend)

Naar mijn menig een beste rit en heb me niet een keer onveilig gevoeld!

groet

waar ligt Prmyzl?
de route gaat in Kazachstan voor mij voor een groot deel over de M32 Uralsk-Almaty.
In Kyrgystan verwacht ik offroad wegen en hoogtes van 4000m, mijn zijspancombinatie is hierop gebouwd en er kunnen noppenbanden op als het moet. De actieradius is ook groot dankzij de diesel, met reserve brandstof ca 1200km.
Over slechte wegen maak ik me niet zo veel zorgen dus…

Je schrijfr het zo Przemysl ligt in de Subkarpaten aan de grens met ukraina (via polen aan de weg naar odessa)

yep, die plaats ligt op mijn route! daarna gaan we via liviv naar Kiev.

ging de route bij jouw door Moldavie?

Hey diesel biker
we hebben een weg rechtstreeks door de ukraina genomen
wel een geweldige trip

ik ga met de auto naar oekraine is dat te doen ?

Dat is doen, ben er nu twee keer doorheen geweest met de motor.
slechte wegen vind je vooral binnen de bebouwde kom.
pas op met snelheid, met name waar de bebouwde kom begint (ook als je geen bebouwing ziet dus let de borden) vind je geheid verkeerscontroles.
De tweede keer ben ik geheel van west (lviv) naar oost (Lugansk) gereden, was een prima rit.