Praktische info naar/door (West) Rusland met de auto

Hallo Allen,

In juli 2013 ben ik met mijn wederhelft (resp. 26/25 jr) met mijn auto voor vakantie doeleinde naar/door West-Rusland gegaan. Omdat ik destijds in mijn voorbereiding ook veel gezocht heb naar ervaringen, iets wat mij overigens vaak geholpen heeft, dacht ik dat het misschien wel goed was om die van mij ook te delen. Ik wil hier niet zozeer mijn vakantie plezier delen, meer wat praktische zaken die wellicht je eigen reis kunnen vergemakkelijken. Ik heb het opgedeeld naar land zodat het wat geclusterd is.

Even in het kort mijn reis,
In totaal ben ik 20 dagen weggeweest waarbij mijn route liep vanuit Zuid-Nederland naar Warschau, vervolgens naar Vilnius, via de grensovergang Zilupe (Letland) naar Vilikiye Luki. Vanuit daar naar Moskou om vervolgens via Velikiy Novgorod naar Sint-Petersburg te gaan. Vanuit Sint-Petersburg ben ik via de grensovergang Ivangorod naar Tartu (Estland) gegaan. Vanuit daar via Riga met een tussenstop bij Wolf’s Lair naar huis.

Enkele cijfers:
• Gereden kilometers +/- 7000
• Gemiddeld verbruik (Opel Astra 2.2 DTI ’03) 5.6 ltr/100 km
• Gemiddelde snelheid overall, 67 km/per uur.

Duitsland/Polen,

Op dag 1 (zaterdag) ben ik in een ruk doorgereden vanuit Zuid-Nederland naar Warschau. Een afstand van +/-1250 km wat door de nieuwe snelweg (A2/E30) welke loopt in Polen vrij makkelijk te doen was. Deze snelweg is overigens een tolweg waarbij ik voor een enkele trip (waarbij ik dus de snelweg heb gebruikt vanaf de grens DE/PL naar Warschau) 70 Zloty moest betalen (+/- 16 a 17 euro). Betalen kan ook in euro’s, Maestro card accepteren ze ook. Duitsland is bij de meesten wel bekend, daar hoef ik dus niet veel over uit te wijden.
Mijn indruk van rijden in Polen is niet veel anders dan in Nederland. De wegen buiten de genoemde snelweg zijn OK, dit veelal naar mijns inziens door de investeringen welke door de tijd heen gedaan zijn in de infrastructuur. Even wennen moet je wellicht wel aan het gebruik dat wanneer jij groen hebt op een doorgaande weg, de mensen welke staan op het kruispunt van rechts soms wel mogen invoegen wanneer dit kan. Zij hebben geen voorrang maar mogen bij gelegenheid dus wel invoegen. Wanneer jijzelf van rechts komt wordt dit op het stoplicht ook aangegeven met de groene pijl naar rechts.

Op provinciale wegen en in dorpen staan behoorlijk wat flitspalen, houdt hier dus rekening mee. Buiten de vaste flitspalen heb ikzelf geen mobiele controles gezien, maar ongetwijfeld zullen deze er wel zijn.
Iets waar zeer zeker rekening mee gehouden moet worden gedurende een reis naar/door Rusland met een grensovergang in de Baltische staten, is dat er na Warschau eigenlijk geen snelweg meer voorkomt (op 30 km voor Moskou na). Je rijdt dan eigenlijk alleen nog maar provinciale wegen.

Litouwen

Wellicht overbodig te noemen echter tussen Polen en Litouwen is er een open grensovergang. De wegen in Litouwen zijn te vergelijken met Polen, de bestuurders daar houden zich over het algemeen goed aan de verkeersregels en heb zelf dan ook geen rare situaties gezien. Anders dan in Polen wordt hier wel vaker gebruikt gemaakt bij pompstations welke werken op Pre Paid basis. Je maakt dan gebruik van een terminal welke wij kennen van onbemande benzinepompen, echter moet je dan aangeven voor hoeveel geld je wilt tanken. Houdt hier rekening met het feit dat wanneer je meer aangeeft dan dat je daadwerkelijk tankt, je dit geld niet terugkrijgt! Litouwen heeft overigens geen tolwegen.

Grensovergang Letland-Rusland (Zilupe – M9/RUS)
Totale duur: 2.5 uur

Ik heb hier even een apart kopje van gemaakt daar ik naar mijn mening niet veel praktische info tegen kwam wat betreft (deze) Russische grensovergang. Ik ben ’s ochtends rond 5 uur vertrokken +/- 60 km ten noord-oosten van Vilnius naar deze grensovergang. De provinciale weg hiernaar toe is prima, wanneer er dichter bij de grensovergang gekomen wordt doet het Russischer aan. Na Rezekne kom je op een gegeven moment in een Border zone, de weg door deze zone is nog steeds +/- 15 km alvorens je bij de daadwerkelijke grens komt. Wanneer je bij de grens aankomt bestaat de grens uit 2 delen, het Europese en het Russiche deel. De Letse (Europese) zijde kende in mijn geval (’s ochtends om 10:00U op een donderdag) geen rij. Hier laat je louter je paspoort en je kentekenbewijs zien waarbij in mijn geval een globale inspectie van mij auto volgden. Normaal is dat er ook onder de motorkap gekeken wordt, dus die kun je alvast openen wanneer je in de rij staat. De douanes spraken in mijn geval prima Engels en waren vriendelijk.

Vervolgens rijdt je via “niemandsland” door naar de slagboom aan de Russische zijde. Via deze slagboom worden de auto’s gedoseerd doorgesluisd. Bij deze eerste slagboom staat ook een hokje, wanneer je bij grofweg de eerste 5 auto’s hoort, moet je hier heengaan om je immigratiekaart op te halen. Hierbij moet je wel je paspoort/aangifte form. van de Europese zijde laten zien (deze krijg je mee aan de Europese zijde), echter nog niet de autopapieren. Deze immigratiekaart kun je nu invullen in je auto zodat je die later kan overhandigen. Deze immigratiekaart bestaat uit 2 delen, in en uit. Beide delen moeten ingevuld worden waarbij het In gedeelte wordt ingenomen en het uit gedeelte bij je moet houden gedurende de reis, raak deze niet kwijt, deze heb je nodig wanneer je het land verlaat!

Zorg in ieder geval voordat je deze grensovergang overgaat dat je voldoende eten/drinken bij hebt (ga niet wanneer je in de rij staat aan de Russische zijde terug naar de Duty Free shop in niemandsland om iets te kopen, mijn voorganger deed dit wel en kreeg hier achteraf problemen mee aan de Russische zijde. Toiletten heb ik tevens niet gezien, dus zorg in ieder geval dat je naar het toilet geweest bent alvorens je aansluit!

Vervolgens wanneer je door mag rijden sluit je aan bij de “daadwerkelijke” Russiche grensovergang. Ga niet zoals ik deed even een praatje maken met de persoon langs je, dit werd namelijk niet gewaardeerd door de Russische Douane beambte, ietwat chagrijnig werd er verteld in het Russisch dat dit geen vlooienmarkt is waar er gezellig geklets kon worden. Tevens is roken buiten de auto niet toegestaan wanneer je wacht in de rij (na bovengenoemde de slagboom in ieder geval). Dit staat niet aangegeven, maar mag niet. Overall wordt er overigens slecht tot geen Engels gesproken door de Russische douane! Wanneer je aankomt bij de “daadwerkelijke” Russische grensovergang bestaat deze uit 2 delen, waarbij het eerste deel (het eerste “hokje”) bestaat uit het laten zien van je paspoort met visum en het inleveren van je immigratiekaart. Zij stelt wat globale vragen over je reis, niet zo spannend allemaal. Nadat zij een stempel heeft gezet loopt er een douane beambte mee welke globaal je auto bekijkt (alle deuren open incl. motorkap). Hierbij werd er in mijn geval alleen vlug even gekeken in het handschoenenvakje en in wat opbergvakjes in de deur. Hierna rijdt je door naar het volgende hokje. Bij dit hokje haal je het formulier op waarop staat of je iets aan te geven hebt. Dit formulier dient tevens om je auto, in mijn geval tijdelijk, te importeren. Dit formulier kun je in verschillende talen verkrijgen (Engels/Duits sowieso) en moet je 2 invullen, een voor jezelf en een voor hen. Dit formulier wijst zichzelf, hierop vul je je persoonsgegevens in, de gegevens van de auto, of je meer of minder dan $10.000 bij hebt, hoeveel stuks bagage en of je overige zaken aan te geven hebt. Dat laatste doe je op de achterzijde waarbij in mijn geval, ik had niets aan te geven, je een groot kruis mag zetten door deze tabel.

Dit formulier lever je in met je paspoort en kentekenbewijs van de auto. De douane beambte moet deze invullen in de computer wat wel even duurt (+/- 10 a 15 minuten). Wanneer dit gedaan is wordt je auto wederom geïnspecteerd door deze persoon. Hij controleert dan of het chassisnummer klopt en of je inderdaad niets bij hebt wat je aan moet geven. In mijn geval was dit wederom een globale inspectie waarbij ik bijv. geen koffer moest openen. Wanneer deze man zijn stempel heeft gezet op dit formulier neem je dit mee en mag je Rusland in. In mijn geval heb ik niet hoeven laten zien dat mijn auto verzekerd was in Rusland.

Zelf kreeg ik meer de indruk dat ze scherp toezien op mensen uit de Baltische staten welke Rusland binnen willen komen, anders dan bv. in mijn geval een West-Europese toerist. Overall kreeg ik absoluut geen indruk van corruptie aan de grens.

West-Rusland

Rusland doet direct anders aan dan wat je gewend bent in West-Europa. Van hetgeen ik gezien heb zou je de wegen in Rusland in 2 delen op kunnen splitsen, doorgaande wegen zoals de M9, en overig.
Echter is in beide situaties voorzichtigheid geboden. Russen schrikken bijv. niet om voor een heuvel of in bochten in te halen. Meermaals ben ik zelfs in situaties beland op een 2 baansweg dat aan de andere zijde er een vrachtwagen werd ingehaald met 2 auto’s (breed) tegelijk, aan jou de taak op dat moment om helemaal rechts/berm te gaan rijden om ongelukken te voorkomen :wink:

Tevens kom je vaak op 2-baanswegen welke aanzienlijk breed zijn. Een ongeschreven regel is dan om rechts aan te houden, waarbij het middelste gedeelte gebruikt wordt om in te halen.

Daarnaast heb ikzelf ervaren dat wanneer je rijdt in Rusland je focust op 2 dingen, de weg en de weggebruikers. De wegen buiten de grote doorgaande wegen kunnen van slechte kwaliteit zijn. Zo zijn geregeld putdeksels niet meer aanwezig, of zijn deze juist aanzienlijk hoger (soms tot wel 30 cm) dan de weg. Tevens zijn gaten in de weg een gemeen goed, ik ben zelfs een keer langs een gat (krater) gereden waar naar schatting heel de voorkant van mijn auto in paste. Het grootste probleem is denk ik nog wel bij bovenstaande dat dit niet is aangegeven of afgezet.

De grootste tip is denk ik nog wel dat je “normaal” mee moet rijden met de Russen (natuurlijk wel met je gezond boeren verstand). Een voorbeeld is bijv. dat je in Rusland niet moet verwachten dat je voorrang krijgt, deze moet je nemen. In het bijzonder over de ring van Moskou wordt je dit snel duidelijk. De ring kent op grote delen geen wegmarkering waardoor er meermaals op een eigenlijk bedoelde 4-baansweg er met 6 rijen brede auto’s gereden wordt waarbij bij wegwerkzaamheden er bijv. 2 banen zijn afgesloten. Het invoegen bestaat dan echt uit je auto ervoor “gooien”. Dit doet ogenschijnlijk onwennig aan, maar doe dit een paar keer en je bent niet meer anders gewend.

Heel iets anders tussendoor, de M9 wordt in deze tijd in delen geheel vernieuwd. Dit betekend dat delen van deze weg er af is geschraapt en zo is gelaten. Dit zorgt ervoor dat je max. 30-40 km/pu kan rijden.Houdt dus rekening met een vertraging op de M9 van Letland naar Moskou in de zomer van 2013. Je zal daar nu naar schatting +/- 10-12 uur over doen om Moskou te bereiken. Enfin wanneer deze weg af is zal dit wel een hele verbetering zijn.

Buiten dat enkele praktische tips, stoplichten staan met regelmaat aan de overkant van de kruising, niet dat dit iets veranderd aan de verkeersregels maar hier moet je wellicht even op letten. Invoegstroken bijv. op de ring van Moskou zijn er eigenlijk niet of zeer kort. Vaak krijg je haaientanden alvorens je de weg op komt. Mijn ervaring is dan om even helemaal tot stilstand te komen, en flink te accelereren tot de toegestane snelheid daar (100 km/pu) met de invoegstrategie als hierboven beschreven ;). Overigens ben ik de ring aan de westzijde binnen komen rijden en heb deze tot de oostzijde bovenlangs afgereden, dit kostte me ongeveer 2 uur.

Ik ben door Rusland gegaan waarbij ik hotels vooraf geboekt heb via Booking.com incl. privé parkeerplaats. In mijn ogen is dit wel een vereiste, in mijn geval niet omdat ik een kapitaal van een auto bij had echter wel om het ongemak af te vangen op het moment dat hij gestolen wordt. Adressen invoegen in Tom Tom kan, echter heb ik continu gebruik gemaakt van coördinaten. Deze vindt je vaak op de site van bijv. booking.com of kun je vlug achterhalen op google maps (zoek je adres in google maps, vervolgens rechter muisknop op dit adres “wat is hier”, vervolgens verschijnen de coördinaten in je invoerbalk).

Politie

In mijn geval ook een grijsgebied alvorens ik in Rusland kwam. Op de gehele reis ben ik geen enkele keer aangehouden. Politie kom je regelmatig tegen langs de weg waarbij er vaak radarcontroles worden uitgevoerd. Bestuurders onderling geven eigenlijk steevast aan elkaar door wanneer er een politiecontrole aankomt m.b.v. lichtsignalen. Ik ben zodoende geen enkele keer verrast door de politie. Wel werd ik een keer bijna aangehouden, echter werd er toen gekeken naar mijn dashcam door de agent waardoor ik door kon rijden alvorens ik überhaupt tot stilstand kwam. Een tip van een duitser welke ik tegen kwam (je kunt het altijd proberen), aangezien Russische politie, zeker buiten de steden, geen Engels spreekt, kun je het beste volgens hem bij een aanhouding de taal spreken van je eigen land. Wanneer er om geld gevraagd wordt geef je aan dat je dat niet hebt en blijf je wat geiterig naar de beste man kijken. In het ergste geval wordt volgens hem je internationaal rijbewijs ingenomen, alleen je internationaal rijbewijs daar volgens hem je nooit je eigen rijbewijs moet geven. Naja dit even als tip, ik weet niet of hij werkt, echter deze man sprak uit ervaring dat dit de beste manier was.

Grensovergang Ivangorod (RUS) – Narva (EST)
Totale duur: 7.5 uur

Anders dan ik op eerdere fora had gelezen duurde Rusland uit mij aanzienlijk langer dan in. Nu geloof ik ook dat elke dag anders zou zijn en hier ook een beetje geluk bij moet zitten. Enfin, deze grensovergang duurde lang. Deze grens bestaat wederom uit 2 delen, het Russische gedeelte en het Europese gedeelte (Estland). In Ivangorod sluit je aan in de rij welke in mijn geval +/- 2 uur duurden alvorens ik aankwam bij de eerste slagboom. Dit is wederom een punt waar de auto’s gedoseerd worden doorgesluisd naar de daadwerkelijk grensovergang Rusland. Hier geldt wederom dat ik geen toilet gezien heb, hier zijn echter wel enkele winkeltjes aanwezig waar je iets kan kopen.

Bij de daadwerkelijke grensovergang lever je bij hokje 1 je immigratiekaart uit in welke je hebt ingevuld toen je Rusland binnen kwam, dit met je paspoort en je kentekenbewijs van je auto. Wat mij opviel is dat de registratieformulieren welke je bij elk hotel moet opvragen (dit is overigens gemeen goed en ieder hotel heeft dat in mijn geval kosteloos gedaan), ik niet hoefden te laten zien. Ik probeer hier niet te suggereren dat je deze formulieren niet op hoeft te vragen bij het hotel, echter viel me dit op. Wanneer zij een stempel heeft gezet loopt er een douane beambte wederom mee naar je auto voor in mijn geval wederom een globale inspectie. De beautycase van mijn vriendin moest even opengemaakt worden, buiten dat werd er louter globaal gekeken. Het formulier wat ik op de heenweg heb ingevuld om de auto te importeren heb ik niet meer hoeven laten zien (deze gegevens kunnen zij denk ik zien in de computer).

Vervolgens rijd je via niemandsland door naar de grens van Estland. Dit duurde in mijn geval uren. Het grootste probleem was mijns inziens dat de Europese kant strikt controleert op Russen en hier dus veel vertraging op zit. Toen ik aan de beurt was moest ik het kentekenbewijs van mijn auto en mijn paspoort afgeven waarop wederom een zeer globale controle plaats vond door de Europese zijde. Hier heb je denk ik wat voordeel als West-Europeaan.

Estland

Het verschil t.a.v. Rusland is groot. Direct zie je weer de rust in het verkeer en mensen welke zich normaal door het verkeer begeven. Kijk wel even uit voor de flitspalen, fysieke politiecontroles ben ik hier niet tegen gekomen. Waar je tevens op moet letten, en dat heb ik zelf tevens ondervonden zijn Elanden. Toen er voor mij een Eland overstak wordt het snel duidelijk dat je deze niet wenst op je motorkap, het zijn nogal grootte beesten ;-).

Letland

Hier wordt gereden zoals overal in de Baltische staten. Hier heb ik dan ook weinig tot niets speciaals over te vertellen uit eigen ervaring. Wederom uitkijken voor de flitspalen waarbij ik net zoals in Estland geen fysieke politiecontrole gezien heb.

Kort resume,
Ik heb getracht te rijden gedurende de gehele reis zoals gedaan wordt in het betreffende land. Dit zorgt mijn inziens voor een vlotte doorstroming en geen rare situaties. Zorg dat je auto verzekerd is en je pech hulp buitenland hebt (daarbij geldt, dat was bv. In mijn geval een issue geweest, dat de repatriëringskosten niet hoger mogen zijn dan de auto op dat moment waard is (dus incl. schade of gebrek). Een kort vb. heb ik opgevraagd bij Unive wat betreft Sint-Petersburg, daar zouden de repatriëringskosten voor mijn auto (Opel Astra) ongeveer Euro 2500 bedragen volgens de klantenservice. Ben gezond behoedzaam en geniet van de reis, voor mezelf sprekende zal deze nog wel even bij blijven.

Ik hoop dat je met bovenstaande i.c.m. andere ervaringen wat hebt als voorbereiding :slight_smile:

Grt,

1 like