Stalin heeft enorm veel kerken platgegooid. Het geloof was inderdaad niet toegestaan, dopen moest in het geheim. De communisten waren natuurlijk ongelovig. Toch heeft het geloof het communisme overleefd.
Veel mensen in Rusland zijn gelovig, bijna ieder kind wordt nu ook nog gedoopt. Dit is niet eens zozeer omdat iedereen naar de kerk gaat, maar meer vanuit de traditie. Bijna iedereen draagt een ketting met een kruisje, zelfs ik. Op dit kruisje staat “Spasi i Sohrani”, oftewel: Red en Bescherm. Voor Russen is het orthodoxe kerstfeest en Pasen bijvoorbeeld erg belangrijk. Ik vind de mensen echter wel redelijk vrij, en heb zelf nooit echt zeer streng gelovigen ontmoet. Poetin is zelf Russisch orthodox en heeft veel respect voor de kerk.
Heb het gelezen ja van Marx, Lenin en Stalin. Wist niet dat die zo anti-geloof waren. Maar blijkt dat ik weinig van de communistische leer weet.
Denk je moet het mee maken. Ik was dit jaar in een basiliek op zondag. Er was nog geen mis bezig. Even rondlopen, vragen of ik foto’s mocht maken. Was allemaal geen probleem. In een moskee ben ik nog nooit geweest. En dat er orthodoxe kerken in Nederland waren wist ik ook pas sinds dit jaar. Daar waar ik zondag geweest ben, is ongeveer 15 kilometer van m’n ouders vandaan. Volgens mij weten die niet eens dat er een orthodox klooster bij hun in de buurt zit. Ik kwam er dit jaar bij toeval langs, zag een bordje staan. En dacht ik rij er zondag eens langs. Zo kwam het. Verder ben ik niet zo van het geloof. Sommige kerken in zuid-Duitsland zijn zeer mooi om te zien. Maar die ontzettend leuke kleurtjes van kerken in Rusland vind ik ook geweldig.
Ik vind de kerken in Rusland ook vooral mooi. Ik sla wel altijd netjes een kruisje, maar verder ga ik zelf ook niet naar de kerk. Ik weet ook niet of ik mijn kinderen later zou willen laten dopen… Mijn man wil dit wel, voor mij hoeft het niet zo nodig.
Dat kruisje doe ik ook ja :-). Beetje als respect voor de kerk die je hebt bezocht. M’n kinderen zijn wel allebei gedoopt. De oudste heeft ook communie gedaan, m’n dochter niet. Van mij had het ook niet echt gehoeven.
Hallo Jan GL, eerst even een paar antwoorden op jou vragen, er is namelijk de laatste jaren wel het een en ander veranderd,persoonlijk zou ik via Wit Rusland gaan, het kost ongeveer go euro aan tol, (heen en terug), maar de wegen zij wat beter, nadeel is dat wel je een tol moet betalen.goed nieuws is dat de weg van Sebezh naar Moskou (M9) vernieuwd is en zeer goed te rijden, en…GEEN TOL. In Rusland betaal je alleen tol op een bepaalt aantal wegen,in jou geval waarschijnlijk tussen Solnechnogorsk en moskou. Politie, een probleem mee, hou je gewoon aan de snelheid, 90 snelwegen (of anders aangegeven) of 60 km puur (bebouwde kom). Een dashcam op je helm is verstandig, je weet maar nooit!! Parkeren in moskou geen probleem, het staat op de zelfde manier aangegeven als in Nederland!! Betreffende een Hotel in Moskou…NIET DOEN!!, je bent hier bij mij van harte welkom in Solnechnogorsk (45 km van het cenrtum van Moskou).
Zo, om kort te gaan, slapen NA Warschau,ben je niet te moe, rij dan door tot je een leuk hotelletje vindt in Polen, vanaf Sebezhis het ongeveer 5 uur rijden naar Solnechnogorsk.
Heb je meer vragen…stuur mij een privébericht.
Dank voor de reactie Korik. Ik heb alle hotels al geboekt inmiddels. Moskou heb ik bij Domodedovo hotel voor 2 nachten geboekt. Is weliswaar stukje rijden, maar leek me toch beter dan centraal Moskou.
Ik kom via Pskov en Ostrov. Bij Pushtoshka rij ik de M9 op. Voordeel met de motor is dat er voor geen kentekenplaat op zit. Dus dat de politie niet bij voorbaat al ziet dat je buitenlander bent :-).