Mijn vrouw en ik willen een reis naar en door Rusland maken, we moeten nog een auto aanschaffen. Wat is een goed en veel voorkomend automerk in Rusland. Alvast vast bedankt voor de reactie, groeten Frank.
Als u overal wilt rijden (de natuur in) kunt u het beste een Jeep aanschaffen. U zou kunnen denken aan Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero. Het ligt er natuurlijk aan welke auto binnen uw budget past… Anders kunt u altijd nog voor de Lada Niva gaan, die is overal makkelijk(er) te laten repareren. ![]()
Hallo Danechka,
Bedankt voor je antwoord. We zoeken een station model waar we ook in kunnen slapen maar dan gaan we richting een Lada zoeken.
Weet je trouwens(of iemand anders) of er redelijk wat campings zijn waar we kunnen slapen. Of zijn er ook overal genoeg hotellejes die niet te duur zijn.
Bedankt Frank
Tja, campings en hotelletjes… In de kleine dorpjes zul je dat natuurlijk niet echt tegenkomen. Wat zijn jullie precies van plan als ik vragen mag? Overnachten in de grotere steden is sowieso makkelijker natuurlijk. In Rusland zijn sowieso niet veel campings.
Wat we willen is een reis door Rusland maken maar we weten nog niet precies waar en wat de mogelijkheden zijn in Rusland. We hebben al vel gereisd dor andere landen en we willen nu Rusland, en misschien ok wat andere landen misschien Wit Rusland, Okraine. We zitten nog in de oriënterende fase dus we zijn m.n de mogeliheden aan het onderzoeken. Bedankt voor het in kaart brengen van deze mogeliheden. Zijn er bv veel hotels ook in de steden en moet je die al Van te voren boeken. Of kun je ok veel gewoon vinden de dag dat je aankomt. En wat is de prijs van een kamer zo ongeveer. Vele vragen hoop dat je ons wat op weg kan helpen. In ieder geval bedankt vor de hulp.
Groeten Frank
Geen dank hoor. Hotels kun je ter plekken en van tevoren boeken ja, in vele gevallen is dat misschien handig m.b.t jullie visum. Het hotel zal namelijk je uitnodiging verzorgen en later ook je registratie, al is registratie weer afhankelijk van hoelang je in dezelfde plaats verblijft, dus misschien niet eens aan de orde. Ik weet niet hoe jullie van plan waren het visum te regelen natuurlijk, dat zijn ook verder mijn zaken niet. ![]()
Hotelprijzen ben ik niet zo in thuis, ik verblijf daar niet erg vaak in hotels eerlijk gezegd. Ik zou even bedenken welke steden jullie aan willen doen en dan een kijkje nemen op een site als bookings.com (of iets dergelijks).
Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust.
Danechka bedankt voor de reactie,
We hebben nog geen visum geregeld we willen in de zomervakatie gaan.Maar hoe zit het nu met een visum, is het mogelijk om naar Rusland te gaan en van te voren niets te leggen. Dus op de dag dat je aankomt het hotel/camping zelf te zoeken. Of is dat ook veel duurder? Of moet alles van te voren zijn vastgelegd? Wat zijn de dingen die van belang zijn voor een visum?
We moeten ook nog plannen welke steden we willen bezoeken.
Groeten Frank
Hallo Frank,
Ik ben zelf afgelopen december in Sint Petersburg geweest en wat mij opviel voor het visum is dat men echt vasthoudt aan wat nodig is om dit visum te krijgen. Een begin en eind datum van de reis / verblijf, een verklaring van je ziektekosten verzekering etc. Voor een goed antwoord voor het visum zou ik je toch willen verwijzen naar de ambassade van Rusland in Den Haag.
Ambassade Den Haag: www.ambru.nl
En euuuh over die auto… Ik zou een Hummer nemen
In die week dat ik er was leek het wel of de mensen die bij een pakje boter kregen zoveel zag ik die daar.
Veel suc6 met het plannen van een mooie trip. Ik zal zeker zelf nog 1 of meerdere keren teruggaan ieder geval.
Je hebt een uitnodiging nodig voordat je een visum aan kunt vragen. Een uitnodiging kun je laten verzorgen door het hotel waar je verblijft, door eventuele kennissen daar of door een visumbureau. Je kan dus niet zomaar op de bonnefooi naar Rusland gaan.
Voor een visumaanvraag heb je de volgende documenten nodig:
- Uitnodiging. Voor elke te bezoeken plaats is een originele uitnodiging vereist.
- Een ingevuld en ondertekend visumaanvraagformulier. Het aanvraagformulier is ook verkrijgbaar op het Consulaat en mag ook gekopieerd worden. Kopieen op faxpapier worden echter niet geaccepteerd.
- Paspoort of reisdocument, dat tenminste 6 maanden geldig is na terugkeer uit Rusland.
- Uw recente pasfoto (zwart/wit of kleur, liefst op mat-papier) moet links onder op het formulier worden geplakt (géén nietjes).
- Kopie van bewijs van ziektekostenverzekering, die geldig is in de Russische Federatie.
Wat het nemen van een Hummer betreft… Tja, in SPb en Moskou zie je er zat. Maar ik weet niet of je toevallig een filmpje op YouTube hebt gezien: “Lada Niva vs Hummer”. De Lada wint het, dus lijkt de Lada me een stuk efficiënter en nog goedkoper ook. ![]()
wordt ook liefkozend door mijn vrienden bestempeld als “riding shed”, maar komt overal doorheen en ideaal in de winter.
Maar als ik het goed begrijp moet ik de gehele reis van te voren precies plannen.
Of is het mogelijk een hotel in Moskou te boeken en daarna rond reizen zonder dat ik al iets geboekt heb.
We willen bv 2 weken in Rusland verblijven en vanuit St Petersburg naar Moskou rijden en misschien nog ergens anders heen. Is dat mogelijk?
Bedankt voor het advies.
Omdat het hotel meestal je uitnodiging verzorgt is het makkelijk om te weten in welke hotels je gaat verblijven. In jullie geval kun je het het beste via een visumbureau regelen, zij verzorgen de uitnodigingen en daardoor hoef je niet van tevoren te weten in welk hotel je precies zal verblijven. Je hebt een uitnodiging uit alle te bezoeken steden nodig.
kun je aan de grens van rusland een visum kopen want ik wil met de auto gaan . En is een uitnodiging echt nodig want ik heb wel een adres om te slapen een prive adres en geen hotel .
Nee, je kan geen visum aan de grens kopen. Je moet dit visum altijd aanvragen bij de Russische ambassade.
Ik regel mijn visa voor Rusland altijd via het visumburo. Is voor mij gewoon een stuk makkelijker. Ik hoef niet van twente naar den haag en hoef alleen mijn paspoort op te sturen en enkele papieren te regelen. Uitnodiging wordt ook door visumburo geregeld en ik kan me vrij bewegen door Rusland door globaal enkele steden aan te geven die ik wil gaan bezoeken.
Ik regel het altijd via www.rusreis.nl heb ik erg goede ervaringen mee.
Misschien met een Toyota landcruiser… (Persoonlijk ga ik op de motor
)
Even een update na ons avontuur. Misschien dat andere reizigers hier iets aan hebben.
Uiteindelijk hebben we een Ford Focus gekocht omdat dit na de Lada de meest verkochte auto is in Rusland. deze heeft het prima gedaan dus nergens problemen gehad.
We hebben onze visa geregeld via het visa bureau www.rusreis.nl dat al onze visa prima geregeld heeft.
We hebben een visa voor Rusland en een transit visum voor Wit Rusland geregeld.
De reis ging via Polen, Litouwen en Letland naar Rusland. We zijn bij Rezekne de grens overgegaan. Duurde 5 uur maar uiteindelijk is alles gelukt. We hadden een visum voor Rusland voor een maand en voor de auto werd een apart document gemaakt wat we bij het verlaten van Wit Rusland weer in moesten leveren.
De weg naar Sint Peterburg was redelijk, wel druk met veel vrachtverkeer maar over het algemeen goede kwaliteit.
In Sint Peterburg vonden we via onze Tom Tom makkelijk het hotel(is echt een uitkomst zo’n GPS systeem zonder was het ons denk ik niet zo maar gelukt). De weg tussen Peterburg en Moskou lijkt soms een racebaan met veel vrachtverkeer en personen auto’s er wordt overal aan de weg gewerkt dus de kwaliteit wordt steeds beter. Nog wel veel 3 Baans wegen die om de km wisselen. van 2 naar 1 rijstrook. Soms lange files bij stoplichten rondom middelgrote steden.
Moskou is hectisch veel auto’s maar goede wegen.
Rondom Moskou ook erg veel verkeer. Sommige kleine rode, gele en witte wegen zijn meer gaten kazen dan wegen. Wel enkele mooie zeer rustige gele wegen bereden.
De grensovergang naar Minsk is er niet echt, je rijdt ineens in Wit Rusland dus de 48 uur transit is alleen van toepassing als je gecontroleerd wordt want je krijgt geen entry stempel. Minsk is erg rustig met verkeer.
Hierna via Polen weer naar huis. Al met al een geweldig avontuur, veel gereden maar ook erg veel beleefd.
Hey Frank,
Mooi dat alles goed is gegaan.
Ford Focus, natuurlijk! Die wordt in Sint Petersburg gemaakt. ![]()