Overnachten in Rusland

Hallo,

Het lijkt mij leuk om de volgende zomervakantie met de auto naar Rusland te gaan. Ik heb het forum al door gelezen, maar toch heb ik nog een paar vraagjes. Ik ben dan van plan om rond te trekken, is het echter wel mogelijk om buiten de grote steden en goede overnachtingsplaats te vinden (ik neem ook een tent mee) en aan welke prijzen moet ik dan denken (het liefst in Euro’s)? Ook las ik al eerder dat, omdat je rond rijdt met een buitenlands kenteken je erg vaak aangehouden wordt en niet bestaande boetes krijgt, aan welke bedragen zou ik dan ongeveer moeten denken? Alvast bedankt

Met de auto naar Rusland gaan, tot daar aan toe.
Overnachten in een tent in Rusland, zou ik toch maar niet doen makker.
Ik woon al lang in Rusland, en heb nog nooit tenten gezien.
Zeker met een auto met buitenlands kenteken voor je tent, mag je je wel eens verwachten aan ongewenst bezoek.

Goedkoop overnachten kun je in de grote steden in Hostels, op de weg van Moscow naar st Petersburg ben ik wel een paar campings tegen gekomen. Zelf heb ik op het platteland in een Hotel overnacht voor 850 roebel, deze hotelkamer was nog zoals van voor de WO2 maar dat had ook wel zijn charme.
Ik was zelf met de motor en ben geen een keer aangehouden, het scheelt misschien dat ik geen kentekenplaat aan de voorkant heb en dat de motor matzwart was. wellicht dat een moderne glimmende dure motor eerder aangehouden wordt, ze willen uiteindelijk gewoon geld zien.

Oké, zijn er buiten Sint Petersburg en Moskou ook voldoende overnachtingsmogelijkheden?

Dits puur mijn gevoel maar buiten de grote steden is op de bonnefooi altijd wel wat te vinden, in de grote steden is er keuze zat maar dan betaal je de hoofdprijs. Juist daar is het de moeite waard om van te voren te sjoppen voor een betaalbare overnachting en te reserveren, op het platteland vind je langs de hoofroutes wel bordjes naar Hotel of camping.

In Smolensk heb ik wel behoorlijk moeten zoeken naar een geschikt Hotel, ik vond uiteindelijk een prima en betaalbaar hotel op het Industrieterrein…en dat was daar nog heel gezellig ook.

en anders rondvragen naar een gastinitsa of pension

Oké, das mooi. Bedankt!

hoeft toch niet zo’n probleem te zijn? Als je 'm ergens neerzet waar niemand je ziet… heb in veel landen wild gekampeerd maar weet niet hoe ze er in Rusland tegenaan kijken / mee om gaan?

Goed onderwerp is dit. Ik en mijn vriend willen met een bus van nederland naar india reizen via ukraine, rusland, kazachstan, china. wij willen overnachten in de bus. Tips?

Dat zal weinig problemen opleveren, alleen in kazachstan zul je met zeer slechte wegen te maken krijgen waar bijna niet door te komen is. wellicht kun je beter vanaf Atyrau(KZ) naar Oezbekistan rijden en via Tashkent weer kazachstan binnenrijden, ik ga zelf ook die route rijden alleen ga ik dan nog via Tadzikistan en Kyrgistan.
Heb je geen 4x4 dan zou ik de M32 in elk geval mijden, de route langs Kulsary en Bejneu richting Oezbekistan moet wel redelijk zijn. In Oezbekistan rijden ze veel op gas, goede benzine is niet overal verkrijgbaar dus zorg voor een flinke actieradius.
Neem reserveonderdelen (schokbrekers, veren, spoorstangen) van de wielophanging want die krijgt het erg zwaar!

Ah okee, dit is goede informatie. Wij willen eigenlijk met een westfalia busje gaan reizen, niet bepaald 4x4, hm.

Het traject Bejneu(KZ)-Nukus(UZ) is zo’n 600Km, hier tussen zijn geen tankstations met goede benzine dus houd rekening met een actieradius van 700Km. Wat ook nog een mogelijke route is om via Uralsk te gaan en dan richting Astana, dit is wel minder interessant dan de Oezbekistan route.

Vorig jaar zijn wij met de auto van Ekaterinburg naar Nederland gereisd (met 5 kinderen!). Een fantastische reis. Onderweg is het heel erg makkelijk om een slaapplaats te vinden. Overal langs de weg zijn motels, die heten in het russisch meestal ‘kamping’ maar daar kun je echt geen tentje opzetten. De prijzen varieren van 300 tot 1000 roebel per bed per nacht. Soms is er een douche, maar niet altijd. De kwaliteit is russisch. Eten kun je ook overal onderweg. De prijzen zijn heel erg goedkoop. Wij hebben met 7 personen voor een overnachting nooit meer dan 60 euro betaald, incl. in europa.
Ga niet in een tentje slapen, dat is echt veel te gevaarlijk. Verder zijn russen over het algemeen vriendelijk en vinden ze het interessant als er buitenlanders langskomen. Natuurlijk is een beetje kennis van de russische taal erg handig.

Nog een tip, haal nooit in als er een doorgetrokken streep staat of als je niet zeker weet dat je mag inhalen. Als je wordt aangehouden heb je een groot probleem. Russen raken hun rijbewijs voor tenminste 4 maanden kwijt. Als buitenlander krijg je een berg problemen.

Ik ben weer iets wijzer, toch leuk op dit forum.
ik ben onderweg borden camping tegen gekomen maar dan echt als verkeersbord met een tent afbeelding, campings zijn wel heel zeldzaam in rusland.
Hieronder een plaatje van een typisch russische hotelkamer, heeft wel zijn charme.

http://www.easysidecarrider.nl/rusland/rus0r.jpg

Klopt, die borden zijn nogal misleidend. Maar volgens mij weten russen echt niet wat een camping is, tenminste niet zoals wij dat begrijpen. Zij camperen gewoon in de vrije natuur, je zal wel gek zijn als je voor een overnachting gaat betalen.
Nog zo’n leuk bord, zo eentje met een boompje en picknicktafel. Wij denken dan dat het een leuke mooie picknickplek is, maar hier zijn het de meest gore plaatsen die je maar kunt vinden langs de weg.
Mocht iemand nog wat willen weten. Ik woon al 10 jaar in Rusland en reis heel erg veel.

Ik wil volgend jaar de route Krasnodar, Elista Astrakhan volgen richting Kazachstan.
Tips over dit traject zijn welkom, vooral Elista lijkt me erg interessant.

ook over de veerboot vanuit Krim want daar kom ik dan vandaan

kom net terug uit Rusland - ook Elista gezien, zeker de moeite waard voor een dagje. Eigenlijk overal gekampeerd, superaardige mensen. Op het platteland is langs de gewone weg altijd wel een stil plekje te vinden. We zijn keer op keer aangehouden door politie en waar ik achter kwam is dat het juist handig is om géén Russisch te kunnen en het gesprek te starten met ‘Do you speak English’ als ijsbreker. Gaan ze om geld vragen (present for politie, then go) dom spelen. Vijf minuten later rij je weer. Keer op keer dezelfde situatie toegepast, nooit een cent hoeven te betalen!

ha Annrus,

is het als toerist te doen om een treinkaartje te boeken van St. Petersburg naar Moskou? Ik hoor hier verschillende verhalen over varieerend van heel makkelijk tot weken wachten…

alvast bedankt!

Groeten!

Geen enkel probleem. Je kan tickets kopen op het station zelfs tot kort voor het vertrek van de trein.

super bedankt voor het snelle antwoord!

hoe zit het met visa…is het echt zo strikt dat je je reis moet plannen met overnachtingen als voorwaarde voor het verkrijgen van een visum (in Rusland)?

groet!

Nee hoor, je kunt via rusreis.nl een uitnodigng regelen en visa laten verzorgen via een visumburo, niks geen boekingen enzo. In de formulieren vragen ze welke steden je wilt bezoeken maar daar hoef je je niet strikt aan te houden.