Voorbereidingen zomervakantie 2013, vraagjes?

Hallo Ruslandkenners,

wij, gezin met 2 jongens(12 en 8jaar) willen in 2013 ook gedeeltelijk de vakantie in Rusland doorbrengen.

We huren een VW kampeerbusje(lekker compact) en willen daarmee rondtrekken, iets wat we ook in 2011 gedaan hebben door de Baltische Staten, en dat vonden we prachtig.

De route die ik nu voor ogen heb is met de boot van Kiel naar Klaipėda, vandaar via de overgang bij Letland via de A9 Sebezh naar Moskou, dan van Moskou naar St. Petersburg, vandaar naar Loukhi aan de white sea, waar je Beluga’s kunt bekijken.

Van daaruit trekken we naar Finland en gaan langzaam weer richting Turku of Helsinki.

hierbij een link op google: Routebeschrijving naar Rusland, Karelië, Loukhi – Google My Maps

Ik heb al veel dingen doorgelezen en durf het wel aan, twee jaar geleden twijfelde ik nog om reden van veiligheid.

Nu zijn er geen campings zoals wij die kennen, maar heeft iemand toch suggesties, waar we zouden kunnen overnachten in onze kampeerbus, op plekken die wel veilig zijn. waar b.v. in Moskou en St. petersburg, zijn die stadscamping goed om te doen? om erg veel luxe is het ons niet te doen, stromend water en een douche en toilet is ons al snel genoeg.

Zijn er op die route ook Nationale parken b.v. waar je de nacht kunt doorbrengen? beetje half wild kamperen zeg maar, dat kon ook in de Baltische Staten en vonden de jongens ook leuk, lekker kampvuurtje maken enz.

Verder vraag ik me af hoe je het nu precies kunt regelen met een visum als je geen vaste verblijfplaats hebt. Wat ik er van lees is dat je een uitnodiging moet hebben via hotel ofzo, maar hoe hebben de anderen dat dan gedaan die er doorheen getrokken zijn? dat is me nog niet geheel duidelijk.

En wat moeten we op die route b.v. niet missen, op Moskou en St. Petersburg na dan, want daar blijven we wel 2 of 3 dagen denk ik.

Kortom ik vindt het nu al leuk en een beetje spannend allemaal om met de voorbereidingen bezig te zijn, mijn vakantie is al haast begonnen :slight_smile:

Hoor graag jullie ervaringen en tips!

met vriendelijke groeten,

Henk

Kijk voor je verblijf in St. Petersburg even op mijn website
www.sintpetersburg-gids.com.

Dan ontgaat je niets van de tsarenstad.

Groet

Wim

Hallo Wim,

dank je voor de informatie, wellicht kunnen we gebruik maken van jullie diensten, daar kan ik op dit moment nog niets over zeggen in de voorbereiding.

Heb je misschien nog een tip waar we veilig met ons busje kunnen staan gedurende een paar nachten in/bij St. Petersburg?

MvG,

Henk

Ik ga kijken waar dat veilig kan.

Hallo Henk

Ik had beloofd terug te komen op je vraag. Bij deze.
Je wil veilig staan. In Petersburg zelf kan dit helaas niet. Simpel om de reden dat we geen veilige camping hebben.
Wel kan dit in Ol’gino net even noord van Petersburg. Naar de stad is geen probleem, openbaar vervoer in overvloed, lijnbus, marshroetka,trein, taxi.

Van Ol’gino moet je rekenen op 30 tot 40 minuten naar het centrum. Maar ja, je bent met vakantie en je hebt de tijd.

Als we iets voor jullie kunnen betekenen horen we dat uiteraard.

Do svidania en vriendelijke groet uit Sint Petersburg, cultureel centrum van Rusland.

Wim

Hallo Wim,

hartelijk dank voor het uitzoeken naar een plek.

dat is niet zo’n probleem hoop ik met het openbaar vervoer, maar zo’n marshroetka(dat zijn de minibusjes?), als die niet zo duur zijn lijkt me dat het makkelijks.

en de plek waar jij het over hebt, is dat dan ook op een campingplaats of zoiets? en is dat hierzo: Google Maps

ik had al eens iets gezien gelezen van een stadscamping tussen de hoge huizenblokken, maar daar waren de meningen nogal over verdeeld de veiligheid was niet echt gegarandeerd was de strekking, sommigen ondervonden geen problemen, terwijl bij anderen de boel wel was opengebroken.
Zie hier een paar foto’s halverwege dit duitse verslag: http://www.easy2design.de/bla/category/rusland/st-petersburg/

Dan liever maar iets er van af, als dat beter en veiliger is.

Deze kwam ik ook nog tegen maar was ook niet meer dan een parkeerplaats volgens mij: Страница не найдена

Henk

Hallo Henk,

Even dit: ik heb geen enkel belang in het aanbevelen van campings en wat dan ook, met uitzondering van mijn eigen zaak. Trouwens als je toch aan het Googelen bent, kijk dan eens naar Ulitsa Beringa 34k2. Daar is ons kantoor.

Ol’gino dat jij hebt aangegeven is inderdaad de camping. De camping bij het hotel mag leuk uitzien, het gebied is nou ja, niet zo indrukwekkend. Laat ik het daar bij houden. Ol’gino is bewaakt 24/7. Je maakt dus zelf je keus.

De marschroetka is inderdaad de kleine, particuliere bus, zoals die ook te vinden zijn in Turkije, alleen heten ze daar dolmuss.
Deze bus kost plm 70 Rub (Rub vandaag 40.22). Je kan zelf uitrekenen wat je een enkeltje voor 4 kost. Je kunt zelfs niet met je eigen auto rijden voor die prijs.

Hpu er rekening mee dat Petersburg bepaald niet goedkoop is. Alles wordt met de maand duurder. Goed maar dat bepaal je zelf.

Als je van Moskou naar Petersburg komt, moet je absoluut stoppen in Novgorod. Het kremlin is absoluut de moeite waard. 1000 jaar oud.

Trouwens zal het mentaliteitsverschil tussen Moskou en Petersburg je bepaald opvallen in het voordeel van Petersburg.

Tot schrijfs

Wim

Hallo Wim,

Ol’gino lijkt me zeker een goed plek zoals jij aangaf.

met de bus 70 rub = 1.75 pp x 4 dus zo’n 7 euro als ik het goed heb, daar kun je inderdaad zelf niet voor rijden, komt dan nog bij dat je je eigen busje niet in het centrum wilt parkeren.

Ja dat lees je wel dat het niet goedkoop is, daar houden we wel rekening mee, zo vaak kom je er ook niet.
Dank voor de tip Novgorod ligt mooi op de route inderdaad, Welcome to Velikiy Novgorod / «Velikiy Novgorod» - City portal

En het Kremlin moeten we zeker bezoeken, dat komt zeker goed.

Details over wat we gaan doen moet ik natuurlijk allemaal nog uitzoeken de komende maanden.

kan nog iemand iets zeggen hoe ik dat dan met de visums moet regelen als je geen echte vaste plek hebt, maar rondrijdt met een kampeerbusje?

Henk

Henk,

Neem even contact op met RusReis. www.rusreis.nl. Zeg maar dat ik je doorstuur. De naam is Henk Zandee.
Of met visumwinkel.nl

Ik ben nog even in O’lgino wezen kijken. Super hoor. Durf ik je aan te raden.

Groet

Wim

Hallo,

ik heb het de afgelopen maanden even heel erg druk gehad met mijn werk, en zodoende kwam alles even op een lager pitje te staan.

maar inmiddels heb ik tussendoor wel een paar dingen al geregeld.

We hebben al een VW busje gehuurd voor de periode.
Daarnaast heb ik de bootovertochten geboekt van Kiel naar Klaipede en de terugtocht van Helsinki naar Travermunde.

nu komt de volgende stap, op zoek naar overnachtingsmogelijkheden in Rusland waar we met de VW camperbus kunnen staan.

In St. Petersburg hebben we al een goede plek dankzij Wim.

We zoeken eigenlijk nog een plek om in Moskou te staan, een plek bij Novgorod en wellicht zijn er nog andere leuke plekken waar we kunnen staan?

Vanaf St. Petersburg gaan we nog de M18 omhoog naat de “White Sea” thv Kem’ daar zoeken we ook nog iets.

Op internet is er niet zo erg veel te vinden helaas, althans ik kan het niet vinden.

Wie kan ons helpen naar de zoektocht van veilige camperplekken?

MvG,

Henk

Hallo Henk, van campings weet ik niet zo veel, maar wat ik wel weet is de de M9 Sebezh naar Moskou niet al te best is, ze zijn wel bezig met reparaties, maar daar moet je je niet te veel van voorstellen, bovendien rijd daar zeer veel vracht verkeer. Beter is om via Polen naar Wit-Rusland te gaan, dan grensovergang Brest, en dan via de M1 door naar Moskou.
Amsterdam-Brest is ongeveer 15 uur rijden, Brest-Moskou is met 12 uur rijden wel gedaan.
Wit Rusland is ook de moeite van het bekijken waard.

Beste Henk,
aAs ik jou was zou ik een andere route nemen, de M9 Sebezh-Moskou is namelijk in een zeer slechte staat, en kost je waarschijnlijk je voortrein van je busje.
Ze zijn wel bezig met reparaties, maar daar moet je je niet te veel van voorstellen, bovedien rijdt daar bijzonder veel vrachtverkeer (Baltic route).
Mijn advies, ga via polen naar Wit-Rusland, grensovergang Brest dan via de M1 via Minsk naar Moskou.
Amsterdan-Brest ongeveer 15uur rijden, Brest Moskou ongeveer 12 uur.
Slapen kan je het best op bewaakte vrachtwagen parkeer plaatsen.

Groetjes Korik

Hallo Korik,

dank je voor de informatie, ik zal kijken wat de mogelijkheden zijn om om te rijden.

We hebben in ieder geval niet zo’n haast dus als het iets langzamer gaat is dat niet zo erg.

heb het nu nog even druk op mijn werk en ga binnenkort verder met plannen van de vakantie.

MvG,

Henk