Hallo Ruslandkenners,
wij, gezin met 2 jongens(12 en 8jaar) willen in 2013 ook gedeeltelijk de vakantie in Rusland doorbrengen.
We huren een VW kampeerbusje(lekker compact) en willen daarmee rondtrekken, iets wat we ook in 2011 gedaan hebben door de Baltische Staten, en dat vonden we prachtig.
De route die ik nu voor ogen heb is met de boot van Kiel naar Klaipėda, vandaar via de overgang bij Letland via de A9 Sebezh naar Moskou, dan van Moskou naar St. Petersburg, vandaar naar Loukhi aan de white sea, waar je Beluga’s kunt bekijken.
Van daaruit trekken we naar Finland en gaan langzaam weer richting Turku of Helsinki.
hierbij een link op google: Routebeschrijving naar Rusland, Karelië, Loukhi – Google My Maps
Ik heb al veel dingen doorgelezen en durf het wel aan, twee jaar geleden twijfelde ik nog om reden van veiligheid.
Nu zijn er geen campings zoals wij die kennen, maar heeft iemand toch suggesties, waar we zouden kunnen overnachten in onze kampeerbus, op plekken die wel veilig zijn. waar b.v. in Moskou en St. petersburg, zijn die stadscamping goed om te doen? om erg veel luxe is het ons niet te doen, stromend water en een douche en toilet is ons al snel genoeg.
Zijn er op die route ook Nationale parken b.v. waar je de nacht kunt doorbrengen? beetje half wild kamperen zeg maar, dat kon ook in de Baltische Staten en vonden de jongens ook leuk, lekker kampvuurtje maken enz.
Verder vraag ik me af hoe je het nu precies kunt regelen met een visum als je geen vaste verblijfplaats hebt. Wat ik er van lees is dat je een uitnodiging moet hebben via hotel ofzo, maar hoe hebben de anderen dat dan gedaan die er doorheen getrokken zijn? dat is me nog niet geheel duidelijk.
En wat moeten we op die route b.v. niet missen, op Moskou en St. Petersburg na dan, want daar blijven we wel 2 of 3 dagen denk ik.
Kortom ik vindt het nu al leuk en een beetje spannend allemaal om met de voorbereidingen bezig te zijn, mijn vakantie is al haast begonnen ![]()
Hoor graag jullie ervaringen en tips!
met vriendelijke groeten,
Henk