Deze maand toch weer per ongeluk in Moscow terecht gekomen en een nieuw Hostel ontdekt, het betreft een vrij groot Hostel dat heet New Arbat en daarmee verraadt hij meteen zijn ligging. Gewoon goed en betaalbaar en ook leuke mensen ontmoet, is een aanrader.
verder heb ik vanaf Kazachstan met de trein gereisd, een beetje zigzaggend van Aktobe naar Samara en dan naar Volgorad en Moscow. Voornamelijk ook 3e klas en daarvoor krijg je een bed in een open wagon, is een soort rijdend Hostel. Kosten voor en rit van meer dan 1000Km is ca 20 a 30 euro, kaartjes koop je gewoon aan het loket.
Tips voor treinreizigers:
neem theezakjes en oploskoffie mee plus een mok
neem vriesdroog maaltijden mee, brood en een groente pakket (te koop bij station)
neem drinken mee (mineraalwater) en wat je natuurlijk verder lekker vindt.
In Kazachstan geen alcohol! dat is verboden in het OV en daar controleren ze ook op! In Rusland zag ik vele aan het bier en aan de vodka dus daar is het geen probleem.
Ik heb 4x in totaal een treinreis gemaakt van zo’n 20uur ieder, het is dus ook een overnachtingsplek. Elke wagon heeft een HEET water voorziening in de vorm van een kolengestookte boiler, speciaal bedoeld voor thee en koffie en eventuele vriesdroog maaltijden.