Ok, Hendrik,
Ik hoor wel van je als je je zaken geregeld hebt.
Groet
Wim
Ok, Hendrik,
Ik hoor wel van je als je je zaken geregeld hebt.
Groet
Wim
Hoi Wim,
Is goed. Heb je trouwens nog wat meer info over die dacha waar je het over had?
Gr. Hendrik
Hoi Hendrik,
Zeker. De dacha ligt bij Vyborg, in het plaatsje Podbereze.
We hebben een banya met zwembad. Ik weet niet of je de banya kent, maar het is Russisch voor sauna. Finse sauna dus. heerlijk.
Als je wilt vissen of jagen, ook dat is mogelijk afhankelijk van het seizoen. Onze buur Alexander is een prima jager en visser en zijn gerookte vis is alom bekend in Podbereze.
De dacha heeft drie slaapkamers, een biljartkamer en uitgebreide wandelmogelijkheden. Zwemmen doen we in de golf maar wees niet bang, het water is puur en helder en er wordt veel gezwommen.
Al je in de dacha bent is relaxen thema nummer één. Natuurlijk kun je ook naar Vyborg gaan en de oude burcht bezoeken. Google maar even op Vyborg.
Als je een goed navigtiesysteem hebt kun je ook zelf opzoeken 188387 Podbereze.
Kijk bv. ook even bij routenet.nl of als je meer wilt zien bij Google maps, ofschoon de dacha onder het enige wolkendek ligt dat zich in de wijde omgeving bevindt. Ook voor ons een misser.
Googlese en veel plezier bij het uitzoeken.
Do svidania
Valentina&Wim
Bedankt Wim voor alle informatie, klinkt allemaal heel leuk. Wij gaan nu eerst verdere plannen maken voor de reis.
Gr. Hendrik
Weet iemand of een internationaal rijbewijs(van anwb) voldoende is? Of moet deze ook vertaald worden?
Internationaal rijbewijs is voldoende, Hendrik (Eigen ervaring met huurauto). Trouwens het is al vertaald op het rijbewijs dat je krijgt (een na laatste bldzijde).
Misschien ook een optie om gewoon een vlucht te boeken naar Moskou, daar een auto te huren en dan naar STP en andere plaatsen te rijden? Zal niet eens zo veel duurder zijn dan 5.000 - 6.000 kilometers heen en terug met eigen auto? Je loopt dan ook niet het risico om je banden binnen zeer korte tijd te verslijten, afhankelijk welke wegen je in gedachten hebt. De weg van Velikye Luki naar Moskou is in ieder geval voor een groot deel gatenkaas. Wegen rond Moskou en STP zijn min of meer ok.
Groet en veel plezier nog.
Ja dat zou ook een goede optie zijn echter willen wij graag een rondreis maken door onder andere Rusland, en dat wordt lastig met een huurauto…De route staat eerder beschreven in dit forum, en ik heb het gevoel dat het slechtste deel is van Petrozavodsk naar Vyartsilya via de A130 maar misschien vallen de andere wegen ook tegen…
Hoi Hendrik,
Ik heb pas een trip met de auto gemaakt naar rusland alleen ik ben gegaan via wit rusland en zo door naar moskou, als tip zou ik je mee willen geven dat als je je auto ergens overnacht laat staan je nummerborden van je auto af te halen, vanwege het feit dat die vaak gestolen worden en de dieven een briefje achterlaten met een telefoon nummer, en als je die dan belt vertellen ze je voor hoeveel rubels je platen weer terug kan krijgen.
Mocht het je gebeuren tijdens de reis zoals mij is overkomen, niet betalen gewoon de anwb alarmcentrale bellen in nederland, dan heb je binnen 24 uur nieuwe platen
Vergeet niet aangifte te doen bij de politie, die verklaring heb je later nodig in Nederland
Waar was dat gebeurd, als ik vragen mag?
En hoe kan het dat je binnen 24 uur al nieuwe platen hebt?
Het liefst gaan we alleen maar op bewaakte parkeerplaatsen parkeren, dan zal dat toch meevallen? in ieder geval bedankt voor de tip!
Als er verder nog tips zijn zou ik ze uiteraard graag willen horen.
Het is gebeurd in moskou, toen ik gemerkt had dat de kentekenplaten wegwaren heb ik de anwb gebeld die hebben de platen meteen laten maken, en met de KLM nachtvlucht meegegeven zodat ik ze de volgende dag kon ophalen bij de douane.
Bizar. Wel tof dat je daar in Rusland nog sneller nieuwe platen hebt dan wanneer ze in Nederland zelf van je auto zijn gesloopt…
Hallo,
Ik ga volgende maand met een campeerbus naar Rusland. Wie kan mij tips geven?
hoe zit dat met tijdelijk in en uitvoer van camper?
hoe zit met verzekerinig?
is het diesel goed te verkrijgen?
is nog iets dat ik moet weten?
Bedankt alvast
Hallo,
Ik ben net vorige week zaterdagochtend vertrokken naar Tambov, via Wit-Rusland en via Moskou. Ik ben nu in ons appartement in Moscow. Regel wel een visum naar Belarus bij de ambassade van Wit-Rusland in Den Haag. Ik heb een transitvisum gekocht voor EUR 30,00 per persoon met een double-entry (heen en terug). Daarnaast ook een visum voor Rusland gekocht voor drie maanden. De data van het Visum voor Wit-Rusland worden dan gelijk gesteld aan de data die op het Visum voor Rusland staan vermeld. Dus eigenlijk eerst een visum kopen voor Rusland en dan een visum voor Belarus. Aantal kilometers vanuit Noordwijk naar de grens van Wit-Rusland was ongeveer 1.450 km. Alleen aan de grens van Wit-Rusland duurde het erg lang. 5 km voor de grens begon de lange rij aan vrachtwagens maar met de personenauto kun je daar gemakkelijk langsrijden. Al met al toch ook nog een lange rij met personenauto’s. Alles wordt vrij grondig gecontroleerd. Bij heel veel personenauto’s moest alle bagage eruit, het totale gewicht vaststellen, alles uitpakken… Al met al heeft het 5 uur geduurd voordat ik de grens met Belarus kon passeren. Behalve lang wachten ook nog het nodige papierwerk: Immigratiekaart invullen, ziektekostenverzekering voor Belarus kopen (koop er dan direct een voor een maand; is maar EUR 15,00 per persoon) en al naar gelang op je groene kaart Belarus niet staat aangegeven als land waar de auto ook verzekerd is, een aparte verzekering kopen voor je personenauto (hoefde in mijn geval niet). Daarnaast nog importpapieren invullen. Uiteindelijk krijg je een stukje papier mee wat je bij de uiteindelijke grensovergang moet overhandigen aan de douanier. En rijden maar.
Ik heb geen roebels gekocht en heb bij de grotere benzinestations met mijn ING pas betaald en getankt. Denk erom : eerst betalen voor de benzine/diesel en dan pas tanken in Belarus en Russia. Goed inschatten hoeveel liter je wil tanken want als je te veel besteld/betaald dan er in de tank kan, dan krijg je geen geld terug. Maar je kan gewoon met je bankpas uit Nederland betalen.Voor zover ik heb kunnen zien is diesel ook goed verkrijgbaar. De prijs van een liter EURO 95 is ongeveer US$ 0,75 per liter!!
Tolwegen in Belarus zijn vrij goed. Kwaliteit van de wegen is goed. Je betaalt in totaal 4 * EUR 3,- aan tolgeld maar dat is het waard.
Vanuit Belarus hoef je niet nog eens door een controle bij de grens van Rusland. Gewoon in een keer doorrijden. Prima.
Afhankelijk van waar je naartoe wilt rijden in Rusland, is de kwaliteit van de wegen redelijk goed. Soms heb je stukken wegen waar er wat gaten in de weg zitten maar met een beperkte snelheid kan je deze vrij gemakkelijk ontwijken. Over het algemeen zijn de snelwegen in Rusland redelijk goed. Ook in Rusland heb ik getankt met mijn bankpas (bij de grotere stations). Maar het verdient toch wel aanbeveling enige roebels te kopen / wisselen. Prijs per liter voor benzine is rond de 288 roebels per liter EUR 95; is rond de EUR 0,75 per liter!! Diesel ook goed verkrijgbaar.
Let op de maximum snelheden. Politie controleert regelmatig en vrij frequent staan camera’s opgesteld.
Aanstaande vrijdag rijd ik weer terug vanuit Moscow naar Noordwijk/Nederland.
Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Wel een heel verhaal geworden… Succes nog en groet vanuit Moscow.
Erg bedankt voor uw informatie.
Mijn bedoeling is met een kleine campeerbusje naar Moscow te rijden. Wij gaan niet via Wit-Rulsnad, maar via Liethuania en Ltvia. Ik ben zelf getint en mijn vrouw is blank. Is er daar iets van te verwachten i.v.m. dat ik getint ben? Is het ook in de nacht brandstof op weg naar Moscouw te verkrijgen?
Mvg en veilig reis terug
Kan iemand mij vertellen of met een camperbusje bij de russisch grensovergang moet achter wachtende vrachtwagens aangesloten worden of achter personnen auto’s?
Al vast bedankt
Руддщб
Dan rijdt u via Velikye Luki naar Moskou en volgens de info die ik heb is deze weg soms niet erg goed. Wel het proberen waard maar verwacht veel gaten in de weg en om deze te ontwijken zal de snelheid niet erg hoog liggen. Wegen rond Moskou en STP zijn min of meer ok. Je zal wel dezelfde “trammelant” krijgen als ik bij de grens bij Belarus. Het kan even duren. Zelfde “circus”: verzekering kopen voor voertuig indien noodzakelijk, ander papierwerk, et cetera. Ben benieuwd hoe lang het bij de Russische grens by Velikye Luki zal duren.
Ik heb geen info over de verkrijgbaarheid van benzine/diesel op de weg van Velikye Luki naar Moskou. In en rond Moskou zelf zijn grotere winkels en stations 24 per dag open.
Wellicht dat iemand anders info heeft over de verkrijgbaarheid van benzine/diesel op trajact Velikye Luki naar Moskou en dan vooral 's nachts?
Succes nog en groet.
Hallo
Ik zal kort zijn want er rest mij niet veel tijd meer.
De berichten over bewaakt parkeren spreken elkaar erg tegen. Velen (waaronder ook het hostel waar we logeren op de Nevski Proskekt) zeggen dat dit niet mogelijk is in Sint-Petersburg. Wat is er nu juist van aan?
Ik kom morgenavond toe met de wagen en verblijf een week in Sint-Petersburg: Als er nog iemand tips heeft voor veilig parkeren ( ik heb degelijk stuurslot ook) zou dat heel welkom zijn.
Vriendelijke groeten
Michael
Het is kort dag, maar ik dacht dat dit veel voor de hand liggender zou zijn.
Toevallig Nevsky Hostel?
dan even vragen bij Nevsky grand Hotel, die hebben een parkeerplaats heb ik begrepen.
Nevsky Hostel ligt aan een binnenplaats waar de bus eventueel geparkeerd kan worden, daar staat hij redelijk veilig.