Je kunt in Nederland bij Ingosur een verzekering voor Rusland afsluiten. Waarschijnlijk kun je diezelfde verzekering ook gebruiken voor de Oekraine, want dat valt denk ik ook niet onder je ‘normale’ verzekering.
Ik heb de Rusland verklaringen van de zorgverzekeraars inmiddels aangevraagd - als die binnen zijn neem ik contact op met Rusreis. Ik heb ook contact opgenomen met mijn eigen autoverzekeraar voor een Rusland dekking, mocht dat niet lukken dan probeer ik Ingusur. Ik heb alvast wel hun website gevonden http://www.ingosur.nl zo te zien kunnen hun het regelen, maar ik weet niet of ze ook all-risk willen doen. Ik ga volgende week vast even een internationaal rijbewijs halen bij de ANWB en zal hun ook eens bellen voor reisverzekering.
Als alles loopt zoals ik het nu begrijp sta ik dus over een maand of drie op het rode plein :wereld:
Echt heel spannend hoor. Wij zijn in de zomer van 2008 vanuit Ekaterinburg naar Nederland gereden (en weer terug). Heen via Oekraine, Polen, Tsechie, Oostenrijk, Duitsland. Terug luxe met de boot van Duitsland naar Finland en toen via St.Petersburg, Moskou weer terug naar Ekaterinburg. In totaal 11.000 kilometer gereden, met 5 kids op de achterbank. Het was geweldig! Ik zou het zo weer doen.
Goed nieuws, ik heb gisteren een groene kaart ontvangen van mijn verzekering (Autoweek) met Rusland er op Ik ben tijdens de trip van deze zomer dus ook gewooon all-risk verzekered in Rusland.
Veder is ook het eerste stapje op weg naar een visum binnen, ik heb de Rusland verklaring ontvangen van Agis. Nu nog even wachten tot die van mijn dochter ook binnen is (Anderszorg) en dan contact met Rusreis opnemen.
Ann, hoe bevalt het in Rusland? Ik kom misschien ooit nog wel eens in Ekaterinburg, als ik het buget weet te regelen wil ik over een paar jaar een rondje om de wereld rijden en dat betekend zo’n 10.000 km Rusland door. Maar dat is allemaal nog niet zeker, eerst eens afwachten hoe het ons deze zomer vergaat. Die reis van jouw van 11.000 km lijkt mij ook geweldig, onze planning is op dit moment: Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland, Rusland, Oekraine, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Griekenland, Italië, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Belgie en dan weer naar Nederland, maar er staat niks vast, het kan zijn dat we een paar landen overslaan of er alleen maar even door rijden.
Lukt het op de Rusische wegen om 500 Km per dag te doen? En zijn er veel controles? Ik verwacht wel vaak aangehouden te worden met mijn gele kentekenplaten
Klinkt heel erg leuk, wij hebben niet zo veel in Europa gedaan, maar veel meer in Rusland. Maar ja, dat komt omdat we in Ekaterinburg (of tenminste vlak daarbij) wonen. 500km is prima te doen, wij haalden meestal wel 800km per dag. Je moet rekening houden met een gemiddelde snelheid van 70/80 km per uur. Soms lukt het om even wat door te trekken tot zo’n 110/120km per uur, maar het komt ook regelmatig voor dat je niet sneller dan 30/40km per uur haalt. De controles vallen binnen Rusland wel mee, maar misschien dat je inderdaad met je gele kenteken vaker wordt aangehouden. Wij reden met een russisch kenteken. Het enige wat tegenwoordig echt heel zwaar aangerekend wordt is inhalen over een doorgetrokkenstreep. Klinkt logisch, maar die streep is er bijna nooit en dus moet je heel goed de borden in de gaten houden om te weten of je in mag halen of niet.
In de Oekraine moet je veel meer rekening houden met corruptie en vervelende politieagenten. Wij zijn uiteindelijk in 1,5 dag door de Oekraine gereden, vond het echt een vreselijk land en kreeg er een heel onaangenaam gevoel van. Terwijl we dus al 10 jaar in Rusland wonen en al heel wat gewend zijn.
Weet je trouwens dat de grensposten van de Oekraine en ook van Wit-Rusland naar Europa (Polen) toe, vreselijk zijn? Je moet rekening houden dat je daar een dag (24 uur) staat. Veel gedoe, veel corruptie, enge mannetjes die je voor veel geld beloven sneller de grens over te komen. Wij hebben er uiteindelijk 8 uur over gedaan, maar dat kwam alleen omdat we 5 kinderen in de auto hadden en we per gratie een deel van de rij over mochten slaan. Zorg in ieder geval voor genoeg eten en drinken.
De Visa zijn binnen, de uitnodiging was keurig geregeld door Rusreis.nl cheer
Ook de autoverzekering en het internationale rijbewijs zijn inmiddels geregeld, ben nog op zoek naar een goede reisverzekering met automobilisten hulp.
Verder hebben we een start gemaakt met het opzetten van onze site http://www.drivingaroundtheworld.com waar we verslag van onze reis zullen doen.
Als je in een hotel zit wordt je visum bij inchecken geregistreerd. Als je geen hotel hebt moet je naar ZACHS. Zeg maar iets van gemeentehuis. Zit overal. Moet binnen 72 uur. Ik doe het nooit bij mijn bezoeken aan Rusland. Nooit last door gekregen.
Ik zal nog even terug koppelen hier. Wij zijn inmiddels weer thuis na een rit van 20.000 km door 25 landen.
Bij de grens van Finland naar Rusland had ik wat problemen met een medicijn dat ik bij me had. Na een uurtje in spanning wachten werden wij verder geholpen door een eigenlijk best wel vriendelijke Russische militair aldaar. Hier van geleerd om lastige spullen gewoon niet meer mee te nemen. Als je op het douane formulier overal “nee” kan invullen hoef je eigenlijk alleen je auto maar tijdelijk in te voeren en ben je redelijk snel klaar.
Verder heb ik nergens last van gehad in Rusland, we zijn geen enkele keer aangehouden. Het verkeer is wel nogal ‘bijzonder’, met name rond Saint Petersburg word er heel roekeloos gereden. De rest van de vakantie refereerden wij dan ook aan inhalen tussen twee rijstroken door, als ‘op zijn Russisch’. De weg van Saint Petersbug naar Moscow is heel slecht en vol met grote gaten, op veel plaatsen rij je ook door een (vaak verlaten) dorp heen en mag je maar eigenlijk maar 50, op die plaatsen staan ook veel controles van de politie. Toch kun je je ook niet braaf aan de snelheid gaan houden, de M10 is essentieel voor de aanvoer van goederen naar Moscow en de vele duizenden vrachtwagens die er over gaan willen flink doorrijden. Het beste rij je gewoon met de stroom mee.
Wat betreft de Oekraïne had Annrus gelijk, ik ben er twee maal aangehouden door de politie, beide keren was ik inderdaad ook ‘stout’ geweest, maar in andere landen kom je daar makkelijker mee weg. Ik heb echter ter plaatse niks hoeven betalen en ook thuis verwacht ik geen rekening, men vond dat in beide gevallen te veel werk.
De grens van de Oekraïne naar Polen is inderdaad gelijk de hel, zoals Annrus al schreef. Wij hebben daar 6 uur in de auto moeten wachten. Dit komt overigens niet door de Oekraïense douane maar door de Poolse douane welke maar enkele tientallen auto’s per uur doorlaten. Een en ander houd verband met het in Polen verkopen van de brandstof uit de tanks van de Oekraïense voertuigen. De volgende keer zoek ik wel een andere weg terug vanuit Rusland.
Zowel in Saint Petersburg als Moscow hebben wij veel moois gezien, er staat daar over al het een en ander geschreven op onze site www.drivingaroundtheworld.com , dus wie gedesinteresseerd is kan dat daar lezen. Ook staan er inmiddels foto’s online op Flickr www.flickr.com/photos/drivingaroundtheworld
Ik hoop dat alle andere Ruslandgangers het land net zo bijzonder en mooi zullen ervaren als dat wij dat hebben gedaan.
Ik vind Rusland geweldig, daar ga ik zeker nog vaker naar toe!
Doordat mijn motor gesneuveld is in kazachstan heb ik ook veel met de trein gereisd, ik moet zeggen dat dat ook zeker het overwegen waard is.
heb de motor daar dus achtergelaten en heb ca 5000Km per spoor afgelged en vanaf Moscow het vliegtuig genomen, nu ook uitgebreid kennis gemaakt met het metronet.
Er rijden overwegend slaaptreinen en een kaartje Volgograd-Moscow heb je al vanaf zo’n 30 euro, je kunt dus voor weinig geld enorme afstanden afleggen en hebt meteen een overnachtings plek.
Tip voor de trein: neem theezakjes, oploskoffie en vriesdroog maaltijden mee. In elke wagon bevindt zich een (kolengestookte) heetwatervoorziening. Er is ook een restauratiewagen maar die is vrij duur en heeft weinig keus, je ziet gewoon iedereen zelf zijn koffie en thee zetten en maaltijden bereiden. Op de (longstay) stations kun je vaak bij diverse handelaren eten en drinken kopen, dat doe je bij voorkeur niet in de restauratiewagen.
reizen per trein in Rusland heb ik in elk geval zeer positief ervaren en is lekker goedkoop. Uiteraard waren de 10000Km die ik met de motor heb afgelegd in Rusland, Kazachstan en Oezbekistan ook geweldig en had ik het liefst die andere 7000 ook op twee wielen gereden maar noem het vooral ook omdat het een goed alternatief is.
Ik heb die weg vorig jaar gereden maar vond hem heel redelijk wat betreft wegdek, zeker in vergelijking met sommige stukken in Oekraine!
Heel opvallend is dat halverwege veel vrachtwagens in de berm lagen, heb er tientallen gezien in een traject van 100Km. Veel vrachtverkeer en beperkte inhaal mogelijkheden, meestal kun je inhalen via zo’n middenstrook welke afwisselend voor jouw of voor het tegemoetkomend verkeer is (vergis je niet in een voorsorteerstrook)
Dieselbiker, spijtig te horen dat je motor gesneuveld is in Kazachstan Is er uitzicht op een vervanging?
Ik denk dat een aantal wegen in de Oerkraine pas was opgeknapt toen ik er reed. Voor zover ik het me nog kan herinneren na 20.000 km, was vooral het stuk vanaf de Russische grens richting Kiev goed te doen. Er reed ook weinig verkeer daar. Wat ik me ook nog herinner is een groot aantal grafstenen langs de kant van de weg (kennelijk ter nagedachtenis van verongelukte weggebruikers), zo veel zelfs dat we ze op een gegeven moment uit verveling zijn gaan tellen.
Nog even over de M10 Saint Petersburg, Moskou. Absoluut gezien zijn er slechtere wegen in Rusland, maar wat ik dan meeweeg mijn oordeel is dat het een ‘Motorway’ is. De weg vanaf Moskou richting Kiev was wel een stuk beter en ook minder druk, dus meer tijd om de gaten op tijd op te merken.
Ik heb ook diverse vrachtwagens langs de M10 zien liggen, sommige oud, andere bijna nieuw en van de duurste modellen. Kennelijk ontbreekt het aan voldoende krachtige takelwagens.
Toch krijgen nog Rusland nog de Oekraine van mij de titel ‘gevaarlijkste land om te rijden binnen Europa’, deze ‘prijs’ krijgt Albanië van mij
Inderdaad jammer van de oude trouwe BMW K100, ik heb hem gekocht voor 900 euro en er een paar jaar plezier van gehad. Het financiele verlies valt dus wel mee, heb inmiddels al wat anders er voor terug.
Door de slechte wegen is het Cardan gesneuveld, daarnaast is er een stuk van de cilinderkop afgebroken waar het frame aan vastzit.
Rusland vond ik kwa verkeer ook best te doen, heb me niet echt onveilig gevoeld maar je moet wel vooral in de spiegels kijken. Ook Moscow vond ik wel meevallen, de eerste keer had ik mijn Hostel ook zo gevonden (vlakbij het Kremlin). Rijden met een motor is in zo’n stad wel wat makkelijker dan met auto, je kan ergens tussendoor en je hebt meer overzicht.
Slechte wegen in oekraine heb je vooral in het oosten en dan nog voornamelijk in de bebouwde kom. Het stuk van de grens tot Liviv is ook niet best, veel gaten en drempels… van Liviv naar Kiev is weer een mooie weg, tenminste het eerste stuk.
bedankt voor deze post. ik ga passen voor visa 2months vooruit, maar je zei dat het 3 maanden zal duren. Ik denk dat ik moet 2months toelage alot voor vertragingen.