Emigreren naar Rusland

ik overweeg om naar rusland te emigreren om daar bij mijn vriendin te gaan wonen, hier is het ook niet alles.is er iemand die dat ook gedaan heeft en ervaring hiermee heeft?

Hoe vaak ben je daar al geweest en hoe lang? Want het is echt een hele grote overgang lijkt me… ik bedoel een korte vakantie is altijd leuk maar over emigreren moet je wel heel goed weten wat je wil denk ik?

Wel een mooie ervaring natuurlijk!

ben er nu 5 keer geweest en maak me geeen illusie dat dat eenvoudig zal zijn maar dat geld ook voor mijn toekomstige partner als die hier naar toe moet.
voorlopig is het een gedachte en het nader onderzoeken waard denk ik, vandaar de oproep om eens te horen hoe het mensen is vergaan die dat gedaan hebben

heyz … ja hier ben ik ook wel benieuwd naar… zit met hetzelfde dilemma…

hulp=thnkx haha :stuck_out_tongue:

gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen

Ik zou ook best eens willen weten hoe het emigreren nou in zijn werking gaat. Ik heb het hele internet al doorzocht maar niets kunnen vinden, kan beter een keer naar Den Haag gaan na de russische ambesade (of hoe je dat ook schrijft).

het emigreren zelf is wel te doen heb ik al uitgevist. eerst vraag je een voorlopige verblijfsvergunning aan met de nodige papiertjes, die is voor een jaar geldig.van daar uit kun je een permanente aanvragen.vervelend is dat je tijdens dat eeerste jaar een visum aan moet vragen als je er weer uit wilt.
voor mij erg interessant hoe het mensen vergaat die dat gedaan hebben en er al een tijdje zijn. hoe gaat het met werk en zo.

Oke zou je misschien mij kunnen vertellen hoe het gaat, ik woon nu gewoon in nederland en weet letterlijk gewoon nog niets… :slight_smile: Wat doe je eerst? ben 18 jaar (bijna 19) waar begin ik mee, want me vriendin in rusland zou wel een appartament kunnen regelen. Kan je gewoon al naar rusland verhuizen en daar je verblijfsvegunning aanvragen voor 1 jaar? en daarna permenent aanvragen zonder dat je terug naar nederland moet tijdelijk? En hoe zit het met visums heb je tussendoor nog visums nodig?

Weet je ook toevallig wat voor kosten daaraan verbonden zijn?

ik zal een en ander wel even na moeten kijken en wat links opzoeken voor je.voor bezoekjes tussendoor moet je altijd visums hebben.je kan een gewoon touristen visum aanvragen deze is geldig voor max 28 dagen geloof ik, je hebt wel een uitnodiging van hotel nodig of een uitnodiging die een visum bureau voor je kan regelen. andere mogelijkheid is een uitnodiging van je vriendin via de plaatselijke OVIR in haar woonplaats en dan een prive visum aanvragen voor max 90 dagen.optie drie een zakenvisum, deze geld een halfjaaar of een jaar, hiervoor heb je uitnodiging nodig van een zakenpartner daar of weer via een visumbureau.
het beste is even op de site te kijken van zo een bureau.kosten van het visum 30 euro de kosten van de uitnodiging als het bureau dat verzorgd voor zakenvisum rond 250 en voor tourist rond de 30.
om daar te wonen ligt er een beetje aan, ik weet dat als je getrouwd bent je voor 5 jaar een visum krijgt omdat je getrouwd bent met een russisch staatsburger.dat geeft geen recht op werken daar.dan moet je als daar bent samen met je partner naar de OVIR gaan en een voorlopige verblijfsvergunning aanvragen, er zullen zekerheden moeten zijn voor de financien en verzekeringen en een doktersverklaring dat je gezond bent(alles is te koop daar trouwens) en je moet je registreren waar je verblijft.
dan afwachten of het lukt.hier de link voor de europese overeenkomst met rusland voor visums.http://www.netherlandsvac-ru.com/images/english.html.
hier de link over de vergunningen,http://www.waytorussia.net/business/legal-status.html
ik vertrek over 14 dagen weer.ik hoop dat je er wat aan hebt. was je er nog niet geweest?

klopt ik ben vaker geweest, maar toen is alles voor mij verzorgt door een reisbureau. Maar ik ben benieuwd dat je daar gewoon voor vast kan wonen. Hoelang het duurt dat je een permanent verblijfsvergunning krijgt. In ieder geval dank je wel voor de informatie. Bijvoorbeeld ik wil nu van nederland daar naar toe verhuizen. Onderdak heb ik, dus ik heb een visum nodig? en dan moet ik daar een verblijfsvergunning aanvragen en dan kan ik een jaar blijven?

Ik heb diploma’s en ik ga een russisch cursus volgen dus dan is werk niet zo probleems als jij goed russisch leer. Natuurlijk is het wel veel oefenen maar je heb wel meer kans op werk. Want ik heb gehoord dat ze gek zijn op diploma’s van het westen. Oh ja over werk gesproken er is jaarlijks ook een emigratie beurs, daar zou je misschien ook nog werk kunnen vinden.

Naja, als je informatie heb zou ik het graag willen ontvangen! Thx! en bedankt voor je eerdere reacties!

Ik woon en werk al twee jaar in Moskou.
Ik ben dus ervaringsdeskundige.
Het is wel degelijk theoretisch mogelijk om te emigreren naar Rusland, maar dat is zo extreem moeilijk dat het voor de meesten onder jullie praktisch onmogelijk is.
Laat me maar weten of jullie nog interesse hebben in dit onderwerp. Zo ja, dan zal ik zodra ik de tijd vind, wat dieper ingaan op hoe dit alles in zijn werk gaat.
Vriendelijke groeten,
Stefan

graag zou ik er meer van willen weten, bij voorbaat dank voor uw reactie!

bedankt voor je reactie
alle kennis is meegenomen dus als je wat tijd kunt vinden graag
lees me suf en vriendin is ook driftig op zoek.

Emigratie naar Rusland…
Dit is in theorie mogelijk, maar in praktijk bijna onmogelijk.
Als je wil emigreren naar Rusland, moet je een Razreshenije na Vremenoje Prozhivanije RVP (Tijdelijke Verblijfsvergunning) aanvragen bij de Federalnoya Migratsyonaya Sluzhba FMS (Federale Migratie Dienst). Dat moet je doen in Rusland, op de plaats waar je geregistreerd bent.
Dus, eerst moet je naar Rusland geraken.
Dat kan alleen maar met een visum. Alle visa zijn goed voor dit doel. Toeristische visa of visa voor privé-bezoek zijn geldig voor 1 maand, zakenvisa voor 3 maanden en werkvisa voor 1 jaar. Als je geen werk hebt in Rusland, valt de laatste mogelijkheid af. Laten we er van uit gaan dat je een geldig visum hebt, en je arriveert in Rusland.
Je wil nu je RVP gaan aanvragen. Rusland heeft een streng quotasysteem (Moskou, een stad met meer dan 1 miljoen inwoners, heeft slechts 1500 plaatsen voor 2009 in dat quotasysteem). Als je gehuwd bent met een Russische echtgenote, dan kan je een RVP bekomen, buiten het quotasysteem. Indien je niet gehuwd bent, heb je pech, want die 1500 plaatsen zijn al lang uitgedeeld aan immigranten uit de voormalige USSR. Je kan via allerlei louche kantoortjes wel plaatsen in het quota kopen, maar reken hiervoor op een prijs tot vijfduizend euro.
De praktische conclusie is hier; indien niet gehuwd maak je geen schijn van kans.
OK, maar wat als je wel gehuwd bent? Dan doorloop je de procedure zoals alle andere. Je moet naar het bureau van FMS (van waar je geregistreerd bent) gaan, en daar vernemen welke documenten vereist zijn. Gewoonlijk vraagt men :
[ul]
[li]genotariseerde vertaling van je paspoort[/li][li]je visum[/li][li]je migratiekaart[/li][li]je registratiekaart[/li][li]bewijs van ontbreken van strafblad en van gerechtelijke vervolging met apostille (en genotariseerde vertaling)[/li][li]genotariseerde vertaling van je huwelijksakte[/li][li]het originele Russische paspoort van je echtgenote[/li][li]gezondheidscertificaat[/li][li]genotariseerde vertaling van je diploma[/li][li]in het Russisch ingevuld aanvraagformulier in tweevoud[/li][li]genotariseerde vertalingen van de geboorteaktes van de kinderen[/li][li]soms ook nog een bewijs van woonst[/li][/ul]Je moet dus in je thuisland alle officiële documenten laten voorzien van een apostille. Deze documenten moeten in Rusland vertaald worden door een beedigde vertaler, en de notaris moet deze vertaling afstempelen.
Het grootste probleem is het gezondheidscertificaat. Je moet hiervoor naar verschillende staatsklinieken. FMS heeft vastgelegd naar welke klinieken je moet, afhankelijk van je plaats van registratie. De eerste zal je testen op HIV, syfillis, chlamidya, lepra. De tweede zal je testen op tuberculose. De derde zal je testen op alcoholisme, drugsverslaving, en je psychische gezondheid. Bij de eerste kliniek nemen ze een bloedstaal. Na vijf dagen is dat onderzocht, en kan je een document krijgen dat je geen HIV-syfillis-etc hebt. Met dit blad ga je naar de tweede kliniek, waar ze een X-ray maken van je longen. Als je geen TBC hebt, vullen ze het tweede deel van het blad in. Dan ga je naar de derde kliniek, en als je ook geen junkie bent, vullen ze het derde deel in.
Met dat ingevuld blad ga je dan naar een speciale medische dienst, en die geven je dan een attest gezondheid van buitenlandse burger. En precies dat attest heb je nodig voor FMS.
Om al deze testen te ondergaan, moet je rekenen op 10 dagen.
Volgend probleem is het aanvraagformulier. Dit moet in het Russisch ingevuld worden, maar zelfs al doet je echtgenote dat, de ambtenaren van FMS zullen steeds fouten ontdekken, en je moet opnieuw beginnen. Ik heb drie keer een dag in de rij moeten staan, en slechts na de derde keer werd mijn aanvraag aanvaard. Waarom moet je een hele dag in de rij staan? Omdat er zeer veel kandidaten uit de ex-USSR zijn, die de nacht in hun auto doorbrengen voor het kantoor, en die eerst aan de beurt zijn. Ik kwam om 7 uur (kantoor opent om 9 uur) en mijn documenten werden pas bekeken om 15h00.
Maar laten we verder gaan.
De aanvraag werd aanvaard. Nu worden al bovenstaande documenten opgestuurd naar verschillende overheidsdiensten, die de echtheid moeten controleren. De belastingsdienst, de medische dienst, staatsveiligheid (FSB of de vroegere KGB). Na 6 maanden krijg je, indien goedgekeurd, de RVP stempel in je paspoort. Wacht eens, 6 maanden ? Maar mijn visa is slechts 1 maand of 3 maanden geldig. Ja, dan moet je het land verlaten en een nieuw visum aanvragen.
Je komt dan terug naar Rusland als je het bericht hebt gekregen dat je RVP is aanvaard.
Je gaat naar FMS en ze zetten de stempel in je paspoort.
Goed zo, je hebt nu eindelijk je tijdelijke verblijfsvergunning. Echter, als je nu het land wil verlaten, moet je een uitreisvisum aanvragen bij FMS. Verlaat je het land zonder dat uitreisvisum, dan wordt je RVP geannuleerd. Je uitreisvisum is slechts geldig voor 1 enkele uitreis en terugkomst, en je moet rekenen op 20 dagen tussen aanvraag van het visum en het eigenlijke uitreiken er van.
Als je een jaar geleefd hebt met een RVP in je paspoort, kan je een Vid na Zhitelschtva VnZ (Permanente Verblijfsvergunning) aanvragen. Daarvoor moet je in principe dezelfde procedure doorlopen als voor de RVP. Je moet weer al de medische testen doen, en weer alle documenten verzamelen. Na 6 maanden krijg je een blauw boekje, dat in Rusland je paspoort wordt. Permanent is in Rusland helemaal niet zo permanent, want na 5 jaar dien je een nieuwe VnZ aan te vragen. Met de VnZ mag je wel vrij in en uit reizen, maar opgelet; als je langer dan 6 maanden per jaar uit Rusland bent, wordt je VnZ geannuleerd.
Let ook nog op het volgende. Met een RVP heb je niet het recht om hier te werken. Daarvoor moet je een aparte werkvergunning aanvragen. Met de VnZ heb je dat niet nodig. Dan heb je alle rechten en plichten zoals de Russische burgers, maar je mag niet deelnemen aan verkiezingen en je moet niet in het leger. Lijkt mij een goede deal.
Zo, dat was het.
Nog vragen, laat me dan maar wat weten.

Vriendelijke groeten,

Stefan

2 likes

Zo wat een geregel, ik zou er deprisief van worden.

Wat zijn ongeveer de kosten daarvan (visum, test, aanvraag, vliegreis voor nog een visum) etc etc.

*Wat kost het verlengen van een permanent verblijfsvergunning? *

*Als je een permanent verblijfsvergunning krijgt, dan ben je toch je nederlandse nationaliteit kwijt? *

Is er makkelijk werk te krijgen als je een permanent verblijfsvergunning heb en de russische taal goed beheerst?

Dank je wel voor je reactie, het is erg handig. Nog een persoonlijk vraagje, is het het waard om daar te leven?

:dag:

Zo wat een geregel, ik zou er deprisief van worden.

Dan kan je beter niet komen, want alles in dit land loopt zo. Zelfs een bankrekening openen is hier een heel gedoe. Of nog een voorbeeldje; je komt niet binnen in het zwembad zonder een doktersattest dat bewijst dat je geen huidziektes, geslachtsziektes hebt. Gewoon eventjes gaan zwemmen wanneer je daar zin in hebt, gaat dus niet, als je dat doktersattestje niet hebt.

Wat zijn ongeveer de kosten daarvan (visum, test, aanvraag, vliegreis voor nog een visum) etc etc.

visum weet ik niet meer maar ik denk iets van 30 EUR voor een toeristisch tot 150 EUR voor een zakenvisum.
Medische testen zijn niet duur. Iets van 30 EUR.
Aanvraag is ook niet duur. Iets van 10 EUR.
Vliegreis kost waarschijnlijk iets van 300 EUR.

*Wat kost het verlengen van een permanent verblijfsvergunning? *

Geen idee. Ik ga zelf de Russische nationaliteit aanvragen, na mijn eerste jaar met PRP, dus ga ik nooit moeten verlengen. Ik vermoed dat het niet duur zal zijn.

*Als je een permanent verblijfsvergunning krijgt, dan ben je toch je nederlandse nationaliteit kwijt? *

Zelf ben ik Belg.
Raar dat je dat vraagt, want ik dacht altijd dat niemand vrijwillig Nederlander wilde zijn :slight_smile:
Nee, PRP heeft geen effect op je Nederlandse nationaliteit. Als je de Russische nationaliteit wil verwerven, dan moet je wel afstand doen van de Nederlandse.

Is er makkelijk werk te krijgen als je een permanent verblijfsvergunning heb en de russische taal goed beheerst?

Neen, en nu met de crisis zeker niet. Wat voor soort werk had je in gedachten ?

Dank je wel voor je reactie, het is erg handig. Nog een persoonlijk vraagje, is het het waard om daar te leven?

Leven is hier niet gemakkelijk, zelfs niet als je geld hebt. Je wordt toch geconfronteerd met dagdagelijkse problemen die je in Europa niet hebt. Anderzijds, het is hier wel erg interessant om te leven. Persoonlijk vind ik het wel waard om hier te leven.

Vriendelijke groeten,

Stefan

Wat voor achtergrond heb jij, dat je zo aangetrokken bent tot Rusland ?

dagdagelijkse problemen die je in Europa niet hebt

Zou je er een paar kunnen noemen?

Mijn achtergrond, ik heb daar een hele lieve vriendin wonen en ik ga oktober naar haar toe en ben alvast informatie aan het inzamelen over rusland van hoe en wat het er aan toe gaat.

Van het zwemmen vind ik wel goed, beter dan de nederlandse regeling.

Hoe zit het daar met pensioen, zorgverzekering en overlijdingsverzekering etc? Is dat wel allemaal goed geregeld?

Met vriendelijke groet,

Alfred

bedankt voor je uitgebreidde reactie, ik had niet de illusie dat het makkelijk zou gaan. ik ken mijn vriendin nu 3 jaar en heb al het een en ander gehoort over de soepele ambtenaren en documenten.
mooi vind ik te horen dat je het toch de moeite waard vind.
zelf denk ik niet aan moskou maar aan taganrog, hier is de ovir ook minder druk heb ik gemerkt, niet dat dat het nu simpel maakt.de tarieven voor wat snellere afhandeling zijn wel wat vriendelijker daar.
en voor de rest weet ik dat het geen luilekkerland is, niet werken niet eten maar goed dat heb je hier als eigen baas ook niet dan kun je het ook uitzoeken.
bedoeling is te proberen samen een bedrijf te gaan runnen.

Zou je er een paar kunnen noemen?

Ben je nog nooit in Rusland geweest?
Kom eerst eens kijken, voor je overweegt te emigreren. Niet vergeten dat Rusland een derde-wereldland is! Zonder geld is het leven hier keihard, zelfs met geld is het niet gemakkelijk.
Ik heb in een andere post van jou gelezen dat je nog maar 19 jaar bent. Eerlijk gezegd denk ik dat je nog te jong bent, te weinig van de wereld gezien hebt, en te weinig levenservaring hebt, om te denken aan emigreren.
Je hebt geen diploma van hoger onderwijs. Wat voor werk denk je dan wel te vinden hier in Rusland? Straten vegen zoals de Uzbeken, Tadzjieken en Kazakken. Dat is zowat de enige job waar je geen Russisch voor moet kennen. Hamburgers bakken bij McDonalds (waar je Russisch voor moet kennen) betaalt 20000 roebel per maand, dat is 500 EUR.

Mijn achtergrond, ik heb daar een hele lieve vriendin wonen en ik ga oktober naar haar toe en ben alvast informatie aan het inzamelen over rusland van hoe en wat het er aan toe gaat.

Als je vriendin een verstandig meisje is, zou ze moeten weten dat jij in Rusland niets kan komen doen… En ze zou ook moeten beseffen dat ze jou jezelf in het ongeluk laat storten.

Hoe zit het daar met pensioen, zorgverzekering en overlijdingsverzekering etc? Is dat wel allemaal goed geregeld?

Wat zegt je vriendin? Pensioen bestaat (tussen de 80 EUR en de 250 EUR per maand), zorgverzekering bestaat (medische hulp van de staat, maar er zijn wachtrijen, slechte openbare ziekenhuizen met patienten op de gang, recht op gratis medicijnen die je zelf zal moeten zien te kopen, want in het hospitaal zijn er geen).

Het klinkt misschien hard dat ik je dit moet zeggen, maar ik denk dat je met de voeten terug op de grond moet komen.
Onthou deze Russische spreuk goed Moskva, slezam ne verit (Moskou gelooft niet in tranen). Niemand zal je helpen en niemand zal medelijden met je hebben. Vergooi je leven niet!

bedankt voor je uitgebreidde reactie, ik had niet de illusie dat het makkelijk zou gaan. ik ken mijn vriendin nu 3 jaar en heb al het een en ander gehoort over de soepele ambtenaren en documenten.

Best wel eerst trouwen. Dat maakt het des te gemakkelijker.

zelf denk ik niet aan moskou maar aan taganrog, hier is de ovir ook minder druk heb ik gemerkt, niet dat dat het nu simpel maakt.de tarieven voor wat snellere afhandeling zijn wel wat vriendelijker daar.

Aha Taganrog, alwaar verblijft de bekende Sergey Yurivich Belikov, kotoriy otchen lyubit razgavarivat s televizorom (lees dit maar eens voor aan je vriendin en vraag of ze hem kent).
Ik heb inderdaad gehoord van expats in Rusland, dat in de regio`s alles wat soepeler kan verlopen. Ze zijn daar dikwijls trots dat er een echte buitenlander komt (en geen ex-sovjet medeburger).

en voor de rest weet ik dat het geen luilekkerland is, niet werken niet eten maar goed dat heb je hier als eigen baas ook niet dan kun je het ook uitzoeken.
bedoeling is te proberen samen een bedrijf te gaan runnen.

Momenteel denk ik dat het moeilijk zal zijn, in het bijzonder omwille van de crisis. Wanneer de economie zich herneemt, denk ik wel dat er opportuniteiten zijn. Echter, je moet zeker Russisch kennen.
Met je Tijdelijke Verblijfsvergunning, kan je trouwens een soort ondernemersvergunning krijgen.