Als ik alles hier lees op het forum heeft u toch weldegelijk ervaring en volwassen mening.
Ik ben reeds in november 2010 getrouwd met mijn Russische vrouw in Moscow. Ik had voor visum d gezorgd en dit jaar is zij naar België gekomen en alle registraties en problemen reeds achter de rug.
Ondertussen is ze reeds in “blijde” verwachting van ons kind…echter wanneer ze terug naar Moskou ging voor bezoek familie, is ze van mening dat ze niet in België wil leven maar in Moskou ( daar is toch alles zoveel beter :tssk:
Ik wil haar best geloven en dus besloten bij haar te komen wonen in Rusland, (ze verteld me onder andere dat in Rusland, wanneer véél gezinsleden onder 1 dak leven, de overheid een appartement ter beschikking stelt…ik ben benieuwd )))
Nu moet ik echter een visum aanvragen ( heb reeds meerdere malen een toeristisch visum aangevraagd zonder enige problemen.
Echter nu verteld ze me dat ik in de mogelijkheid ben aangezien we getrouwd zijn dat ik een visum voor 3 maanden kan aanvragen.
Hoe is dit mogelijk omdat niemand (ambassade, visumburo me correcte informatie kan geven).
Welk soort visum heeft u aangevraagd om u achteraf te laten registreren in Rusland?
Waar kan ik eventueel terecht voor correcte informatie.
Tevens verteld ze me dat het mogelijk is in Rusland werk te vinden bij internationale bedrijven zonder dat ik de taal van het Russisch machtig ben, wel Engels,Frans,Nederland,Duits, denkt u dat dit correct is?
Laatste vraag, stel dat ik na registratie in Rusland, toch besluit niet te kunnen leven in dit land, zijn er dan problemen om terug te keren naar Belgie?
Alvast bedankt voor u antwoord en hopend op uw medewerking
Je kan inderdaad een visum aanvragen voor 3 maanden, dat is een privé visum.
Verder weet ik niet zeker of je ook een baan zou kunnen vinden in Moskou zonder dat je Russisch spreekt. Ik acht de kans echter niet zo groot, maar wie weet, mocht er een internationaal bedrijf op zoek zijn naar medewerkers maak je misschien een kans.
Of er problemen zouden kunnen ontstaan wanneer je terug wil keren naar België mocht je je niet kunnen aarden in Rusland, weet ik niet. Die vraag laat ik open… Ik ben niet de aangewezen persoon om die vraag te beantwoorden geloof ik.
ik had vorig jaar een zakenvisum voor 6 maanden en multiple entry, kun je ook voor 12 maanden krijgen (tenminste in NL).
het voordeel is dat je ook tussendoor gewoon naar Belgie kunt gaan terwijl prive visa single entry zijn. Je kan uiteindelijk natuurlijk altijd kijken of je een verblijfsvergunning kan aanvragen, zou minder moeilijk moeten zijn dan in Nederland!! Als je getrouwd bent met een Russische dan zijn er ook nog andere mogelijkheden maar ik noem hier gewoon de reguliere weg.
Zolang je je Belgische paspoort behoudt zal je altijd zonder problemen terug naar België kunnen, lijkt mij…
In welke taal communiceer je eigenlijk met je Russische vrouw? Waar ik werk komen regelmatig vertaalverzoeken binnen voor e-mails tussen Nederlanders en hun Russische (toekomstige?) partner. Russen spreken lang niet allemaal goed Engels, Frans of Duits dacht ik.
Ik zou zeker werk gaan maken van het leren van Russisch, ongeacht of je een internationale baan gaat vinden of niet. Je gaat daar toch wonen, boodschappen doen, familie ontmoeten, vrienden maken. Ik vind ook dat het er gewoon bij hoort de taal te leren van het land waar je woont/gaat wonen.
Verder: proficiat met de aanstaande gezinsuitbreiding!
Je Belgische paspoort zal je niet ‘verliezen’, maar wanneer je de Russische nationaliteit zou willen aannemen omdat je in Rusland wil blijven wonen moet je wel afstand doen van je Belgische nationaliteit.
Ik vermoed dat als je op www.ambru.nl kijkt dat je na enkele visa ook een tot 5 jaren geldig visa kunt krijgen.
Dan krijg je op jou Vlaamse Paspoort minus 6 maanden een visa dat dan tot ongeveer 4¼ jaar bruikbaar is voor slechts €35,-
Een in Nederland wonende vrouw kan jou uitnodigen voor die tijd in Rusland te wonen en verlengen is mogelijk.
Dan is dat een soort verblijfsvergunning die soms te laat verlengt word waardoor je tijdelijk hier weer moet wonen.
Maar een visa voor meerdere jaren is dus ook mogelijk.
Ook als je daar gaat werken is een meerdere jaren visa mogelijk.
Of het voor België ook geld weet ik niet maar NL wel.
Ik ben Belg en ik woon als twee jaar samen met mijn Russische vriendin in België. Sinds december hebben we wettelijk samenwonen, de hoofdreden hiervoor was om haar verblijfsvergunning hier in België te verlengen. (Het eerste jaar had ze een studenten visum.) Ondertussen heeft ze haar oranje kaart gehad en er werd ons verteld dat zij met een oranje kaart het land mag verlaten om familie te bezoeken tijdens de feestdagen. In Moskou moet zij dan een terugkeervisum voor België aanvragen. Zij is dus haar ouders gaan bezoeken in Moskou en bij aankomst heeft zij onmiddellijk haar terugkeervisum aangevraagd. Vandaag hebben wij nieuws gekregen dat haar visum geweigerd is. Reden: het feit dat ik geen inkomen heb, ik ben namelijk nog student en zit in mijn masterjaar. Het is dus mijn laatste jaar, maar ik heb al een contract aangeboden gekregen en ook aanvaard om vanaf 1 augustus 2012 te gaan werken bij Ernst&Young.
Mijn vraag is dus eigenlijk, wat kunnen wij doen om haar terug naar België te krijgen?? Het proces om haar verblijfsvergunning is in België al op gang, maar nu wordt haar visum gewoon geweigerd om terug naar België te komen. Is het aan te raden dat ze met een Frans visum naar België komt en hier dan gewoon bij mij blijft of zal dit nog meer problemen opleveren? Alle andere papieren zijn in orde om een terugkeervisum te krijgen buiten het feit dat ik geen inkomsten heb, maar wel zal hebben vanaf augustus en ik heb hiervoor al een contract…
Helaas zijn er regels en nu jammer.
Franse Visums zijn net weer anders en waar en bij wie komt ze dan op papier wonen?
Een contract in Augustus is leuk maar dat betekend dus wachten tot Augustus.
Ik vermoed dat het dan voldoende salaris opleverde maar zij denken aan de huidige regels en niet in de toekomst helaas.
Verder weet ik alleen van Nederland en niet of er afwijkende regels in België zijn.
Ook vraag ik me af, vast werk en inkomen of loonstrook want dan word het nog 1 maand later.
Helaas zijn ze meestal erg hard in handhaven regels.
Ook bestaat de kans dat je niet slaagde in je studie en 1 jaar extra moet doen en deze werkgever ook komt te vervallen wegens niet slagen.
Daarom gaan ze niet zo snel op deze situatie vooruit lopen.