Als rus op vakantie met Belgisch visum?

Hallo,

Weet iemand of je als Rus met een officiele Belgische nationaliteit, ook gewoon als Belg op vakantie kan gaan naar Rusland of moet je daarvoor echt via je Russisch passport doen?

Reden dat ik het zeg, ik ben 24 jaar en heb nooit geweten dat ik op 20 jaar mijn documenten moest vernieuwen als Rus blijkbaar… Ik spreek ook niet zo denderend goed Russisch dus heb geen idee werkelijk hoe ik dat allemaal moet regelen en heb die papieren ook niet :frowning: Dus als ik als Rus zou gaan dan zou ik:

  1. mijn document moeten hernieuwen / opnieuw aanvragen
  2. waarschijnlijk een enorme boete betalen voor het te laat aanvragen (wat echt rot is, want ik wist niet eens dat dit moest & was me ook niet bewust van het al of niet hebben van bepaalde papieren)

Ben wel geboren in Rusland en heb zeker Russische papieren (gehad?). Alleen moest ik deze dus op 20 jaar vernieuwd hebben, maar dit heb ik nooit gedaan (wist niet dat dit moest). Ik heb een Belgische identiteitskaart, al meer dan 15 jaar ondertussen… Heb ook totaal niet de drang om een russische nationaliteit te behouden, heb geen enkele band meer met dat land en ook niet de zin om dit te behouden.

Ik durf niet goed te gaan informeren op de ambassade zelf omdat ik schrik heb dat ze dan moeilijk gaan doen en ik spreek werkelijk heel belabberd Russisch om het te gaan uitleggen :cry:

Mij lijkt het makkelijker om als Belg gewoon een reisvisum aan te vragen en voor 2 weken op vakantie te gaan naar daar. Maar ik weet niet of dit mogelijk is & of ik daarmee mezelf niet gewoon heel erg in de problemen breng gezien ik wel herinner dat ze daar best lastig kunnen doen rond alles.

Hulp? :frowning:

Als ik het goed begrijp, heb je dus enkel nog de Belgische nationaliteit. Op het visumformulier wordt gevraagd of je bent geboren in de Sovjet-Unie/Rusland, daar zul je dan dus wel “ja” op moeten antwoorden. Verder zie ik niet in waarom je een boete of iets dergelijks zou krijgen.

Ik zou wél contact opnemen met de Russische ambassade om het uit te leggen en te vragen wat je nu precies kunt doen. Je kunt ze ook een e-mail sturen, in het Nederlands of in het Engels. Engels spreken ze sowieso, Nederlands wellicht minder.

Ik heb een dubbele nationaliteit gehad blijkbaar… Ik had zowel een russisch passport als een belgisch, maar het russische is gewoon te laat vernieuwd. Zoals je hier in Europa om de zoveel tijd je identiteitskaart moet vernieuwen en nieuwe foto etc, zo moet je dat in Rusland ook. En dat heb ik dus niet gedaan, 4 jaar geleden …
Men heeft mij vertelt dat je een boete krijgt als je te laat bent met je papier op je 20ste te vernieuwen. Gezien dit al 4 jaar geleden is en de boete 4 jaar te laat betaald is m.a.w. dan zal dat wel een aardige boete zijn.
Mijn grootmoeder woont nog in rusland (maar ze kan niets opzoeken, terminaal ziek) en ze zegt dat er bij hun straffen staan op het te laat vernieuwen van passpoorten. Dus daarom dat ik ook echt schrik heb van de boete, het is niet dat ik veel geld heb (in tegendeel :frowning: ). Ik ben beetje bang al sik daar ga informeren dat blijkt da tik ineens kweet niet hoeveel 1000 euro’s moet neertellen omdat in orde te krijgen en dat geld heb ik gewoon niet eens :cry: Maar zou wel graag gaan naar Rusland om mijn grootmoeder te bezoeken nog een laatste maal…

Ik heb ook kennissen in Nederland die de Russische papieren niet op tijd hebben verlengd, wat daar achter zat weet ik niet precies. Ze hebben hiervoor geen boete gekregen, ze hebben echter wel via de ambassade hun documenten moeten vernieuwen. Ze konden hierdoor ook niet als ‘Nederlander’ naar Rusland, omdat ze Russisch zijn. Aangezien ze niet naar Rusland konden en alles in Nederland moest worden geregeld, duurde dit vrij lang. Of ze inmiddels wél hun Russische documenten hebben ontvangen, weet ik niet. Ik weet wel heel zeker dat ze geen boete hebben gekregen.

Het feit blijft echter, dat zolang je niet informeert, je ook niet weet waar je aan toe bent. Als je toch besluit om een visum als Belgische aan te vragen, krijg je ook te maken met de ambassade. Ik denk zelf dat het toch het verstandigst is om hen eerst een mailtje te sturen. Je hoeft niet je hele verhaal neer te pennen, simpelweg vragen hoe het zit met het te laat verlengen van je documenten. In Nederland is het bijvoorbeeld niet eens mogelijk om na je 18e nog die tweede nationaliteit te hebben, aangezien je moet kiezen. Hoe dat in België zit, weet ik niet.

Mocht je er niet uitkomen met je Russisch, dan wil ik je wel helpen met het opstellen van een tekstje. Ik wens je in ieder geval veel sterkte met je oma!