Ik ben Belg en ik woon als twee jaar samen met mijn Russische vriendin in België. Sinds december hebben we wettelijk samenwonen, de hoofdreden hiervoor was om haar verblijfsvergunning hier in België te verlengen. (Het eerste jaar had ze een studenten visum.) Ondertussen heeft ze haar oranje kaart gehad en er werd ons verteld dat zij met een oranje kaart het land mag verlaten om familie te bezoeken tijdens de feestdagen. In Moskou moet zij dan een terugkeervisum voor België aanvragen. Zij is dus haar ouders gaan bezoeken in Moskou en bij aankomst heeft zij onmiddellijk haar terugkeervisum aangevraagd. Vandaag hebben wij nieuws gekregen dat haar visum geweigerd is. Reden: het feit dat ik geen inkomen heb, ik ben namelijk nog student en zit in mijn masterjaar. Het is dus mijn laatste jaar, maar ik heb al een contract aangeboden gekregen en ook aanvaard om vanaf 1 augustus 2012 te gaan werken bij Ernst&Young.
Mijn vraag is dus eigenlijk, wat kunnen wij doen om haar terug naar België te krijgen?? Het proces om haar verblijfsvergunning is in België al op gang, maar nu wordt haar visum gewoon geweigerd om terug naar België te komen. Is het aan te raden dat ze met een Frans visum naar België komt en hier dan gewoon bij mij blijft of zal dit nog meer problemen opleveren? Alle andere papieren zijn in orde om een terugkeervisum te krijgen buiten het feit dat ik geen inkomsten heb, maar wel zal hebben vanaf augustus en ik heb hiervoor al een contract…
Persoonlijk lijkt het me niet zo slim om via een Frans visum in België te verblijven. Ik weet niet of je daar direct problemen mee zou krijgen, maar ik zou het er niet op wagen. Ik weet namelijk wel zeker dat ze het niet op prijs gaan stellen. Er zijn nu éénmaal regels, daar heb je je aan te houden. Je wil tenslotte niet dat je vriendin straks helemaal niet meer de mogelijkheid heeft om in België te kunnen verblijven, toch? Kan je vriendin geen schengenvisum aanvragen?
Volgens mij geeft een visum voor willekeurig welke Schengen lidstaat dan ook, legaal toegang tot elke andere Schengen lidstaat.
Vestiging is echter iets anders dan verblijf als toerist. Ik heb geen kennis van de Belgische wetten en kan je wat dat betreft dan ook geen advies geven.
Het probleem is ook met zo’n visum dat ze hier dan is als toerist, het is wel de bedoeling dat ze hier blijft. Voordien was dit geen probleem en wij wonen ook al wettelijk samen… Het is echt een klote situatie. We wonen al een 1,5 jaar samen en nu wordt haar terugkeervisum gewoon geweigerd…