Visumaanvraag voor Egyptenaar naar Nederland

@ElNazer, dank je voor het aanbod. Ik wil er geen misbruik van maken. Maar zit wel met heel veel vragen. Dus ga er zeker gebruik van maken. Dank je wel!

Hallo Dames,

Ik heb zelf sinds meer dan een jaar een vriend/partner in Egypte/Hurghada en ben tot nu toe elke keer naar hem toe gereisd. Nu wil hij ook graag een keer naar Nederland komen om te kijken hoe het leven hier is en om kennis te maken met mijn familie. Ik heb informatie bekeken op het ind en jullie verhalen gelezen maar heb toch wat vragen. Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Als ik voor mn vriend garant wil staan moet hij dan ook het formulier dat ik moet invullen tekenen? Of is het genoeg als ik hier alleen mijn handtekening voor zet?
Wat moet ik allemaal nog meer opsturen naar Egypte behalve de aanvraag?
En hoe lang gaat het duren voor je weet of het visum word goedgekeurd of niet?
En hoe kan ik de brief het beste naar Egypte versturen want las dat het niet altijd aankomt?
Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, Joyce

Hallo Joyce, hij hoeft dit papier niet te tekenen, je moet zelf wel tekenen en je mag dit pas doen in het bij zijn van een ambtenaar (dus bij de gemeente zelf) en dan legaliseren hun het voor je.

Qua papieren die jullie moeten meenemen naar de ambasade:

Zoveel mogelijk bewijs dat jullie echt een relatie hebben (ik heb foto’s meegestuurd, een kopie van onze orfi en kopieën van mijn visums voor egypte)

Bewijs dat hij terug gaat naar egypte (mijn partner heeft een geschreven brief van zijn baas meegenomen dat hij werkt, en dat zijn baas hem vakantie geeft en dat hij terug verwacht word en sinds wanneer hij in dienst is en ik heb zelf een brief opgesteld waarin ik heb uitgelegd waarom hij terug gaat naar egypte en dat ik daar hoogst persoonlijk zorg, alles zorgvuldig onderbouwd)

Ook moet je een reisverzekering afsluiten, dit kan je ff google; schengenreisverzekering en even uitzoeken welke het goedkoopste is, voor de periode dat hij hier, als jij de reisverzekering regeld, en ook moet hij een kopie van zijn ticket hebben, als hij naar een egyptair office gaat kunnen ze dit voor 5 euro uitprinten met zijn naam erop.

Ook moet je voor de garantstelling kopieën van je loonstrookjes en je contract meesturen. Ook een kopie van je paspoort, je garant verklaring mag niet ouder dan 3 maanden zijn (dit weet ik nie zeker maar iig niet ouder dan 3 maanden)

Mijn partner had zondag een afspraak waar hij geïnterviewd is, hij moest toen alle papieren inleveren en zijn paspoort, na 2 weken moest hij terug naar cairo, en kreeg hij zijn paspoort terug en wij hadden het geluk dat hij zijn visum voor 2 weken had gekregen.

Ik heb alles gewoon via de ptt opgestuurd, duurt wel even dus ik heb het ook een hele poos van te voren opgestuurd, en ingecalculeerd dat als het niet aanzou komen ik het nog een keer zou opsturen, je kan het ook via dhl doen geloof ik maar dit is duurder.

Als je nog vragen heb hoor ik het wel!

Groetjes Annick

Hallo Annick,

Heel erg bedankt voor deze informatie.
Je zegt dat de garant verklaring niet ouder dan 3 maanden mag zijn maar bedoel je dan 3 maanden in de tijd dat het bij de ambassade moet worden goedgekeurd voor het visum? Dus vanaf ik het teken tot de goedkeuring?
Gelukkig dat visum bij jullie is goedgekeurd, hoop dat wij dat geluk ook zullen hebben. Mn vriend wil in mei naar Nederland komen, hoop dat het in deze tijd zal lukken voor visum.

Groetjes, Joyce

Hey Joyce, ik wist dat ook niet precies en heb en de ind en de ambassade en de gemeente gebeld en niemand kon mij dat antwoord geven dus ik ben uitgegaan van de dag dat ik getekend heb tot het moment dat hij op het vliegtuig zou stappen, voor het geval dat… je weet nooit waar ze moeilijk over zouden kunnen doen… wij gaan in maart weer visum aanvragen en ik ga dan mee, ik denk dat het gewoon geluk is en hoe het intervieuw gaat, en of je genoeg geld verdiend om garant te staan ik weet wel dat moeilijk is, toen mijn partner zijn paspoort ging ophalen waren er zo`n 30 mensen daar die ook een visum hadden aangevraagd, en van de 30 hadden er maar 4 een visum gekregen…

Anyway jij heel veel succes en als je nog vragen heb hoor ik het wel!

Groetjes Annick

Ey Annick,

Oke dan wacht ik nog even voor de zekerheid dat zeker alles binnen de 3 maanden valt en wil proberen er ook bij te zijn met het gesprek bij de ambassade. Hopelijk word het goedgekeurt. Snap niet dat ze zo moeilijk doen en zoveel aanvragen afkeuren.
Jij ook heel veel succes met visum aanvragen. Hoop dat het weer word goedgekeurd! En heel erg bedankt voor je hulp :slight_smile:

Groetjes Joyce

1 like

http://www.egypte-forum.nl/wonen/index.php

Joyce, check het egypte forum eens. Daar staat veel informatie op over aanvragen van visa

Hey Irm, jaaa mijn inmiddels man komt 19 april voor 3 maandjes :smiley: na zeer onbeschofte behandeling bij de ambasade, en een klachtmailtje is het visum toegekend :smiley: was wel ff spannend maar de laatste dag dat ik in hurghada was kreeg ik mailtje van de ambasade dat hij zijn visum kon komen ophalen :smiley:

Lief dat je ernaar vraagt!

Groetjes Annick

1 like

Ey Irm, leuk dat je dat vraagt. Toen ik in Hurghada was moest mn vriend helaas hele tijd werken dus hadden geen kans naar ambassade te gaan. Ik heb alle papieren bij mn vriend achtergelaten en als het goed is kan hij eind april naar de ambassade en dan afwachten wat ze zeggen. Hopelijk komt het goed. Hoe zit het bij jou?

Groetjes, Joyce

Hey Irma, wat leuk dat je bijna weer vertrekt, en zo`n schoonmaak actie geweldig initiatief! echt waar!

Ja nog 4 daagjes en de tijd gaat zooooo langzaam maarja donderdag 3 uur land hij :smiley:

Groetjes Annick

Ik ben ook naar de ambassade in Caïro gegaan om een visum voor mijn vriend aan te vragen, daar vertelden ze mij dat we eerst een afspraak moesten maken (wat ze hier in Belgie niet verteld hadden, ze zeiden dat we gewoon naar de ambassade konden gaan zonder afspraak…). Ondertussen ben ik al terug in België en zal mijn vriend dus alles zelf mogen regelen daar. Hij heeft wel mijn papieren.
Maar kan iemand mij een idee geven van de kosten?
Bijvoorbeeld een reisverzekering die verplicht is, hoeveel zal hem dat kosten? En de prijs van het visum zelf? Ik vind daar nergens veel info over en de ambassade reageert ook niet op m’n mail…
Ook hebben ze hier in België op het stadhuis benadrukt dat het zeer zeer moeilijk zal zijn om een visum voor een Egyptenaar te bekomen… pffff.

Bedankt!

Het gaat om een visum voor België (+ Schengenlanden) .

Hey Femmie, bij de nederlandse ambasade kost een schengenvisum €70. Ik weet niet hoe duur die bij de belgische ambasade is, maar ik neem aan ook zoiets omdat het een schengenvisum is. De verzekering kan je via internet afsluiten (ooms, axa) ik heb voor 3 maanden €80 en toen mijn man 2 weken kwam €28.70 betaald.

Ook kan je partner in egypte kijken hoeduur zo`n verzekering daar kost. Misschien is het daar wel goedkoper? Volgens mij moet hij bij de ambasade na kunnen vragen waar hij dan precies moet zijn.

Groetjes Annick

Je kan een reisverzekering boeken bij Allianz, http://www.allianz.com.eg/Products/N_Travel_Plus.aspx
Ze hebben een kantoor in Giza. Er zit ook een kantoor (tussenpersoon?) van Allianz in Hurghada, Hadaba weg (tussen Calypso and Dibeej mall (dat was eerst Zabargad mall))

Je vindt heel wat info over nodige documenten op de website van vreemdelingenrecht en diplomatie. Mailen naar de belgische ambassade heeft weinig zin vrees ik, antwoorden idd niet!
Stel me maar vragen, heb ervaring genoeg. Ik heb op dit moment al 6 visumaanvragen ingediend waarvan allen goedgekeurd en dit voor 3 verschillende personen.

Ik heb nog een vraagje ivm vliegtickets. De ambassade in Cairo liet me weten dat we een bewijs moeten meebrengen van transportwijze, dus vliegtickets, dit mag een reservatie zijn; Maar hoe werkt dat bij Egypt Air? Ik kan enkel maar ‘echt’ boeken, waarbij ik dus ook het volledige bedrag moet betalen…
Verzekering regel ik ook in Belgie. Axa verzekeringen liet me weten dat ze het volledige bedrag terug betalen indien het visum geweigerd wordt.

En ik heb reeds een garantverklaring, maar ik lees hier ook veel over een uitnodiging. Is dit ook een officieel document of is dit een papier dat je zelf mag opmaken, waarbij je laat weten dat jij die bepaalde persoon uitnodigt?
Bedankt!

Bedankt voor de tip! :slight_smile: Ondertussen heb ik al heel wat meer informatie gevonden, en denk ik dat alles ongeveer in orde is. Spannend! Nu spreekt mijn vriend wel nog over een medische test die hij zou moeten afleggen in Egypte en dit bewijs dat hij gezond is meebrengen naar de ambassade. Klopt dit? Hij weet het niet zeker, dit is iets wat hij hoorde van vrienden…
Weet iemand dit hier?

Hoi Annick,

Even nieuwsgierig hoor, maar wat hadden ze gedaan dat onbeschoft was?

Groetjes,

Norah

Heel kort samengevat, ik zou mee naar binnen mogen voor het intervieuw, ik sta daar, mocht ik niet naar binnen, zonder enige vorm van uitleg… dus ik vraag heel vriendelijk waarom niet? en dat ik gebeld had en dat ik mee naar binnen mocht, dus die man zegt nee mag niet, ik zo dat snap ik, maar waarom niet? hij door zo`n walkie talkie naar de egyptenaar waar mijn man bij stond in het arabisch… dus ik hoor die man binnen iets gillen in het arabisch… iedereen die buiten zat ging ineens naar mij staren, en de beveiliger buiten zegt doodleuk jij MOET nu gaan zitten… iets wat gewoon zooo respectloos was alsof ik een hondje was… dus ik zo denk dat niet, dit is nog altijd mijn ambasade denk ik zo… was het luister ga zitten ik zo nee zorg maar dat ik ga zitten… toen had de beveiliger ook niets meer te zeggen, dus toen mijn man eenmaal buiten was, bleek dat die man binnen tegen hem had gezegd (mijn man had aangegeven van goh, laat mij even naar buiten dan leg ik het uit aan haar) als hij nog 1x om zou draaien naar mij wij geen visum zouden krijgen.

Nou toen was ik aan het koken, klacht ingediend en de dag dat mijn man hier aankwam kreeg ik mailtje van de ambasade met excuses en dat ze de video beelden hadden bekeken en dat die man echt te ver was gegaan, dat hij een berisping had gehad, en dat hij op cursus vriendelijkheid en klacntgericht werken werd gestuurd. Dus dat was wel fijn. Inmiddels is mijn man nu hier voorgoed en toen hij zijn mvv ging ophalen was die onbeschofte man er niet meer, dus misschien was ik wel niet de enige die over hem geklaagd heeft…

Groetjes Annick

Dat hebben ze dan wel netjes opgelost. Ik kan me jouw reactie heel goed voorstellen:) xxx