Visumaanvraag voor Egyptenaar naar Nederland

Hi, ik ben nieuw hier en heb net eens gelezen wat er allemaal al aan informatie is uitgewisseld. Het enige wat ik eigenlijk mis is het volgende.
De visumaanvraag van mijn vriend is destijds afgewezen op:

1. ze hadden geen bewijs dat hij zou terugkeren naar NL en
  2. hij kon niet aantonen dat hij geld heeft (een student die geld heeft?).

Mijn vriend wilde 1 week naar NL komen om mijn leven hier te zien. Ik ben al zo vaak bij hem thuis geweest en kennis gemaakt met zijn familie dat ik hem ook graag kennis wilde laten maken met mijn familie.
Waarom doet de ambassade toch altijd alsof iedereen die een visum aanvraagt een bedrieger is en niet zal terugkeren voordat het visum verloopt? Het is gewoon geldklopperij! Hij betaalt behoorlijk veel geld voor alle papieren die hij daar moet aanvragen.

Kan iemand mij vertellen hoeveel geld hij op zijn rekening moet hebben om de ambassade tevreden te stellen?

Ik hoor graag van iemand die mij hierbij kan helpen!!!

Groetjes, Manon

Hoi Manon,

Het is 34,-- euro per dag dat hij hier is, je kunt het vinden op de site van de ambassade.

Ja het is wel heel erg dat ze er vanuit gaan dat iedereen hier wil blijven, maar het zal wel uit ervaring zijn vrees ik.

Succes, als je nog vragen hebt, mail mij gerust ik ben helaas al een ervarings deskundige!!

Groetjes Hettie

Hoi

ondertussen zijn wij ook begonnen met de aanvraag bij de ambassade, maar dit gaat dus idd niet zo vlot… Pfff. Het gaat erom dat mijn vriend voor 2 weken naar België zou komen, gewoon op vakantie. We maakten dus alle papieren in orde, ik was er ook van overtuigd dat ik echt alle papieren had (garantverklaring, uitnodiging, visa application, bewijs vliegtuigreservatie, bewijs dat we elkaar 2,5 jaar kennen - via vliegtickets van ik als ik hem daar ging opzoeken, mails, fotos, verzekering is in orde, ik heb een bewijs van m’n werkgever dat ik die aangevraagde periode verlof heb, er zitten loonfiches van m’n werk bij om te bewijzen hoeveel ik verdien, papieren van het leger, papieren van de school van m’n vriend, kopie van m’n identiteitskaart, kopie van zijn reispaspoort…).
Nu vraagt de ambassade blijkbaar nog een bewijs van TEWERKSTELLING van m’n vriend (terwijl hij student is, dit staat ook duidelijk vermeld op zijn reispaspoort (beroep: student) ) en ook een bewijs van zijn bankrekening (die hij ten eerste helemaal niet heeft!!! Hoeveel Egyptenaren hebben een bankrekening??).

Ik begrijp het dus totaal niet meer. Ik ben z’n financiële garant en toch moet hij een bewijs van bankrekening kunnen voorleggen? Ik heb toch moeten bewijzen dat ik voldoende verdien om hem hier te kunnen 'onderhouden, omdat hijzelf niet over voldoende geld beschikt. ik begrijp dan niet waarom ze dan moeten neuzen in zijn bankrekening?
En waarom moet een student een tewerkstelling bewijzen???

Wat een stresserend gedoe allemaal!!

Hoi Irm

heb is nog niet officieel ‘afgewezen’, maar de aangevraagde periode gaat over de kerstperiode (dus volgende week al) en men is nog niet eens gestart met het onderzoeken van het dossier (of wat zij ook doen :slight_smile: ) omdat ze aan het wachten zijn op die bijkomende informatie, die we dus niet kunnen geven… Ik stuurde hun een kwade maar beleefde mail om dit wat verder toe te lichten… Wachten op info dus. Maar ik vrees dat dit niet meer in orde zal komen tegen volgende week zeker… Bahbahbah. Dit betekent dat ik opnieuw naar Egypte zal gaan, maar de vliegtickets zijn zooo duur in de kerstperiode…

Hoi Irm

heb is nog niet officieel ‘afgewezen’, maar de aangevraagde periode gaat over de kerstperiode (dus volgende week al) en men is nog niet eens gestart met het onderzoeken van het dossier (of wat zij ook doen :slight_smile: ) omdat ze aan het wachten zijn op die bijkomende informatie, die we dus niet kunnen geven… Ik stuurde hun een kwade maar beleefde mail om dit wat verder toe te lichten… Wachten op info dus. Maar ik vrees dat dit niet meer in orde zal komen tegen volgende week zeker… Bahbahbah. Dit betekent dat ik opnieuw naar Egypte zal gaan, maar de vliegtickets zijn zooo duur in de kerstperiode… + jammer van al het geld en de moeite die we deden om dit alles te regelen. Ook mijn vriend in Egypte is geregeld niet naar zijn werk kunnen gaan om papieren en paspoort e.d. te regelen (ze waren niet zo tevreden op zijn werk daarvoor…). Heel spijtig dus…

Inderdaad, ik had reeds mijn verlof aangevraagd… Verlof nemen buiten schoolvakanties is wat moeilijker voor mij… En wachten tot de krokusvakantie lijkt nog zo lang :frowning:
En ik kreeg trouwens nog steeds geen antwoord terug op mijn mail die ik drie dagen geleden naar de ambassade verstuurde!!

Net gezien dat het visum is goedgekeurd :slight_smile: Heel raar, we vroegen dus een visum voor de kerstperiode aan, die hele periode NIETS gehoord van ambassade. Plots kreeg mijn vriend deze morgen zijn paspoort terug gestuurd, ik bekijk ons dossier op vreemdelingenzaken online en zie dat we een akkoord gekregen hebben voor een visum sinds vorige week :slight_smile: Nu zullen we waarschijnlijk wel nog nieuwe data moeten doorgeven aan de ambassade. JOEPIE :slight_smile: Ben blij dat al dat werk niet voor niets is geweest.

He Femmie, waar kan je dat zien online? Wij hebben nog steeds niets gehoord.

Ik zie dit op : https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/NL/Pages/home.aspx
(ik ben wel van Belgie, zie dat jij van Nederland bent… ) Dit is de site van de dienst vreemdelingenzaken, daar kan je je dossiernummer indrukken die je kreeg bij de aanvraag en dan zie je allerlei gegevens. Het heeft bij ons wel bijna 2 maand geduurd hoor, dus nog geen paniek als het een tijdje duurt! :wink:

oke dank je, helaas hebben wij niet de mogelijkheid om het dossier online te volgen, althans zover ik weet.

De aanvraag is gedaan op 5 juli 2012, dus het duurt iets langer dan 2 maanden.

ja, niet gwoon toch, er is een advocaat bezig met de zaak maar het schiet niet op. Elke keer weer iets anders, zij het IND hebben alle tijd, maar als wij moeten antwoorden (ook van uit Egypte) krijgen we 2 weken de tijd.
Wat kun je nog meer doen dan afwachten.

berichtje voor jou femmie

kijk goed welke data op de visa staat! kan soms ook voor een maand zijn en dan moet je gewoon in die maand reizen en is het niet belangrijk welke dag je vertrekt, wel dat je een retour kan voorleggen op luchthaven binnen de termijn van je visum

1 like

Wij hebben ook geen relatie, is een vriend van de familie, is al twee keer geweest en weer netjes terug! Er wordt echt met twee maten gemeten, ik denk weleens dat ze doen: jij wel, jij wel, jij niet en dan een bezwaar gaan vinden, die zijn er volgens hun altijd.

Inderdaad, blijkbaar moet hij terug zijn in Egypte voor 28 maart, paasvakantie begint dan pas :frowning: En ik kan echt geen verlof nemen in maart. Heb zo het gevoel dat ze wat met ons voeten spelen.
Ik schreef nu een brief waarbij ik vraag voor de periode van de paasvakantie, we hebben een nieuwe verzekering afgesloten voor die periode en mijn vriend is dit gaan afgeven in de ambassade. Hopelijk kan het nog…

Ik denk dat wanneer je dit in het lang en breed en duidelijk hebt uitgelegd, dat dit moet lukken!
Maar dan wel enkel wanneer je het echt degelijk hebt uitgelegd.
Uit ervaring weet ik dat dergelijke zaken niet steeds als negatief worden ervaren want jouw korte berichtje komt (voor mij wel te verstaan) al zo over dat je gewoon samen vakantie wil doorbrengen hier, gelijk wij in Egypte zouden doen. Dat is niet negatief om de periode te veranderen. Stel dat ze weigeren, vul dan meteen een nieuwe applicatie in met dezelfde documenten als vorige keer.
Ticket is absoluut niet nodig, ik begrijp niet dat sommigen zeggen dat dit nodig is (voor België althans).
Wanneer ze voldoende vertrouwen hebben, geven ze nu zelfs een visum af voor de tijd die je gevraagd hebt, zonder zelfs eerst een ticket te moeten voorleggen.ZOrg alleen dat je al op de luchthaven ginder een retourticket kan voorleggen.DUS bij boeking van zijn ticket naar hier, meteen een retour reserveren.
Heb het hierbij over een vliegticket he, voor alle duidelijkheid. Die verzekering dat is puur voor de business ginder :slight_smile:

Zo, inderdaad, alles is dus gelukt, de ambassade heeft het visum naar mijn vriend opgestuurd met de data die we aangevraagd hebben :slight_smile:
Nu wil ik een vliegticket boeken voor hem, maar, ik zie via Egyptair dat de persoon van wie de creditkaart wordt gebruikt, één van de reizigers moet zijn… Hoe kan ik dus een ticket boeken voor hem??

via jetair kan ook of gewoon via egyptair, wij hebben dit reeds gedaan en we waren geen van beide passagiers

LET WEL OP je moet een retour kunnen voorleggen!!! anders laten ze je niet door hoor, zorg dat hij een retourticket heeft binnen de einddata die op de visa staat, erg belangrijk dit

hoi hoi

hoe heb je het ondertussen aangepakt?
grtjs dorien

Hoi

ik heb mijn vriend zelf zijn ticket in Egypte laten kopen. Uiteindelijk is dat toch de gemakkelijkste oplossing, en het was dezelfde prijs als ik hier zou online reserveren bij Egyptair;
Twas een superleuke tijd :slight_smile: ik hoop dat hij snel nog eens zal kunnen komen naar hier :slight_smile:

Moet de egyptische man helemaal naar Cairo om deze papieren enz aan te vragen. Of kan ook alles vanuit de zijn woonplaats geregeld worden?