Visum voor Rusland

Zelf is niet duur. Maar dat is exclusief verzendkosten. Ik ben bij visum service.nl 90 euro kwijt Incl verzendkosten.

Uitnodiging voor het visum kan ik zelfs goedkoper voor je regelen dan de 29,95 die zij rekenen.

Beste lezer,

Ik heb gepland aan het einde van mijn reis nog een weekje naar Moskou te gaan voordat ik naar huis ga. Nu las ik zojuist op de website van de Russische ambassade dat het slechts mogelijk is om drie maanden van te voren een visum aan de vragen in het land van herkomst. Echter vertrek ik ongeveer vier maanden voordat ik in Rusland aan kom vanuit Nederland en in de tussentijd kom ik niet terug. Is het mogelijk vanuit het buitenland een visum aan te vragen voor Rusland of kan ik bij de ambassade een visum aanvragen dat ik langer dan drie maanden van te voren kan aanvragen oid?

M.i.v. 10-05-2017 worden uitsluitend visum aanvragen aangenomen van reizigers welke binnen een maand vertrekken. Bijv. bij vertrek 15 juni, aanvraag indienen na 15 mei. Deze regeling gaat waarschijnlijk tot eind augustus duren.

Hallo forummers. Ik zit in de volgende situatie: heb sinds vorig jaar een Russische vriendin en heb steeds een toeristenvisum aangevraagd voor 30 dagen (total 5x nu). Nu zijn we bezig met een prive-invitatie voor 90 dagen, zij is daarvoor al naar een registratiebureau geweest. Nu heb ik ergens gelezen dat als je 90 dagen verblijft in Rusland dat je dan 90 dagen het land niet in mag. Daarna kan je dan opnieuw een 90 dagen visum krijgen. Klopt dit? Of kan ik na de 90 dagen gewoon opnieuw aanvragen voor 90 dagen c.q. een toeristenvisum voor 30 dagen?
Een andere vraag is de volgende: we zijn van plan in 2018 te trouwen, zij blijft wonen in Moskou en ik zou dan een verblijfsvergunning voor 3 jaar willen aanvragen. Tegen die tijd ben ik 66 jaar moet ik dan toch een certificaat overleggen dat ik de Russische taal spreek? Zijn er verder nog mogelijkheden om in- en uit te reizen gedurende die periode? Mijn kinderen en kleinkinderen wonen nl gewoon in Nederland.

Je eerste vraag: Nee, dat klopt niet. Je mag maximaal 90 dagen in Rusland verblijven, maar kunt met een nieuw 90 dagen visum gewoon weer Rusland in. Die 90/180 dagen regel geldt alleen wanneer je een visum hebt van 90+ dagen. Dit is voornamelijk relevant voor bijvoorbeeld Amerikanen, die de mogelijkheid hebben om een driejarig visum aan te vragen. De 180/90 regel vervalt dus zo gauw je gewoon een nieuw visum aanvraagt en Rusland weer binnenkomt met een nieuw visum.

Tweede vraag: Wanneer je (als man) ouder bent dan 65, hoef je de Russische inburgeringstest (taal, geschiedenis en wetten) niet meer te doen. Er zijn verder geen mogelijkheden om ‘gemakkelijker’ in en uit te reizen nadat je je tijdelijke verblijfsvergunning hebt aangevraagd. De aanvraag kan maximaal zes maanden duren. Wanneer je Rusland weer in wil nadat je visum is verlopen, zul je dus gewoon met een nieuw visum terug moeten komen. Wanneer je tijdelijke verblijfsvergunning dan klaar is, ga je naar de immigratiedienst die je visum dan ‘cancellen’, omdat je je verblijfsvergunning hebt. De status van de aanvraag is tegenwoordig online te volgen. Maar goed, het houdt dus in dat je gewoon heen en weer zult moeten reizen, tot de verblijfsvergunning gereed is.

Aanvulling: In het vervolg kan je vriendin die uitnodiging voor jou gewoon online aanvragen, via gosuslugi.ru (dit is min of meer de Russische DigiD). Dit is ook goedkoper dan het bij de FMS zelf aanvragen. :wink:

Ik denk eraan om samen met mijn vrouw een city trip Moskou / St Pet. te doen, later dit jaar.
Ik heb de informatie al wat gelezen op Visa Center Brussel (Belg, dus ik vraag aan in Brussel), maar toch nog volgende vragen:

1. Kan ik voor mijn vrouw ook visum aanvragen? Of moet ieder persoon dit apart doen?
  2. Hotel confirmation: als ik het goed begrepen heb, moet je je hotel boeken, en dan aan het hotel vragen voor een specifieke confirmatie voor het visum. Extra kosten?
  3. Bij vertrek, zouden wij eigenlijk zaterdagochtend om 4u35 toekomen. Ik neem aan dat wij voor die “nacht” geen hotel meer nodig hebben? :slight_smile:
  4. Stel dat we van Moskou naar St. Pet met de nachttrein willen reizen, geven we dan gewoon onze geboekte tickets ipv hotelovernachting? Of ook specifieke confirmatie nodig?
  5. Medical insurance: ben er vrij zeker van dat mijn Medical (DKV) dit niet dekt. Toevallig advies om dit op een budgetvriendelijke manier voor ons beiden op te lossen? :slight_smile: gaat maar om 5 dagen…

Alvast bedankt voor jullie hulp

Cheers,

Koen

Hi Koen,

1. Je kunt een visum aanvragen namens je vrouw. Je zal haar documenten mee moeten brengen. Ik weet niet of je het bij het consulaat in gaat leveren? Je hebt dan ook een machtiging nodig van jouw vrouw. Een bewijs dat jij inderdaad het visum namens haar aan mag vragen. Bij tussenkomst van een visumbureau (VHS bijvoorbeeld) hoefde dat naar mijn weten niet. Je zou hier echter voor de zekerheid even naar kunnen informeren.

2. Bevestiging van het hotel wordt niet geaccepteerd. Het hotel kan een officiële uitnodiging verzorgen, en dit is dan ook wat je mee moet nemen als je het visum aanvraagt. Hier zitten doorgaans inderdaad extra kosten aan verbonden. Je kunt met het hotel contact opnemen over het verzorgen van de uitnodiging. Je kunt een uitnodiging ook via een extern bedrijf laten doen, bijvoorbeeld door Liga Consultant. Het duurt dan 1 werkdag voor je je uitnodiging hebt, het kost hier ongeveer €10,-.

3. Je moet wel een uitnodiging hebben vanaf de dag dat je aankomt. Je komt 's ochtends aan, dus als dat 1 december is, moet je een boeking en dus een uitnodiging vanaf 1 december hebben.

4. In principe boek je twee hotels als je naar Moskou en St. Petersburg gaat. Je zal dus op je route bij je visumaanvraag opgeven dat je zowel naar Moskou als St. Petersburg gaat. Twee plaatsen is dus in principe ook gewoon twee uitnodigingen: Van elk hotel 1. De hotels registreren je namelijk enkel voor de periode dat je bij hen overnacht, en aangezien je je binnen zeven werkdagen moet hebben geregistreerd, is het in jullie geval natuurlijk het makkelijkst als het hotel dat doet.

5. Bij je verzekering kun je vragen naar een Ruslandverklaring. Dit is in Nederland zo, dus ik ga er vanuit dat ze in België ook wel zoiets hebben. Dit is dan een bewijs waarop exact staat wat het consulaat wil weten. Het gaat er dan niet zozeer om dat je één of andere speciale, dure verzekering hebt. Het gaat enkel om een papiertje. In Nederland krijg je dit papiertje ook zonder een dure verzekering te hebben.

Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik dat graag. Je mag me ook altijd een privébericht sturen.