Ik kan dus onderweg mijn visum laten verlengen. Ben van plan om direkt v.a. het vliegveld in Manila naar het station te fietsen en een sleeper trein pakken die tot Naga City gaat. Ik hoop ik kan een plek online reserveren. En in Naga heb je al een subport office. Perfect, alleen het bureau is op de 2de etage. Het zal wel lukken om mijn fiets met alles erop even ergens veilig te stallen …
O, rijd die trein van Manila weer tot Naga ? Ik weet dat de lijn jarenlang gesloten was, en toen weer opgeknapt is, maar na een paar maanden was er al weer een brug ingestort tijdens een tyfoon. Maar ik neem aan dat die dan weer al gemaakt is.
Ik zou wel je spullen zo mogelijk mee naar boven nemen . Ik zou je fiets als het een dure is niet zomaar laten staan. je zou bijvoorbeeld in een simpel restaurantje in de buurt kunnen gaan eten en vragen of je fiets daar even mag staan als je visum gaat verlengen. Of als er geen restaurantje in de buurt is , is er vaak wel een jonge knul bereid voor 50 peso= dik 1 euro op je fiets te passen. Er slenteren altijd wel wat jongeren op straat die wegens geldgebrek niet naar school kunnen, en voor wie die 50 peso snel verdiend is.
Ik heb over de - enige - trein gelezen in de Lonely Planet van 2012. Ik zal moeten kijken op internet of-ie nog draait of niet. Als ik in Azië met de fiets onderweg ben en in korte tijd een lange afstand moet afleggen doe ik dat altijd met de trein als die er is. Met een sleeper spaar je een nacht in een guesthouse en win je tijd.
Eerst ga ik naar Bantayan island een oude vriend opzoeken. En dan zie ik wel, misschien een keer rond Negros …