De regels voor een visum voor Syrie kunnen van het ene op het andere moment veranderen.
De laatste jaren is het echter zo, dat je als Nederlander een visum voor Syrie gewoon bij aankomst op het vliegveld (Aleppo of Damascus) kunt kopen.
BELGEN opgelet: in Belgie staat er een Syrische ambassade en daarom moeten Belgen een visum aanvragen bij die ambassade vOOR vertrek naar Syrie en kunnen zij aan de grens GEEN visum bekomen!
:tssk: GEEN ENKELE reiziger kan Syrie in als de douane te weten komt (bijv. omdat je een stempel van Israel of een grensovergang met Israel in je paspoort hebt) dat je ooit in Israel geweest bent! Je krijgt dan GEEN visum en kunt Syrie NIET in!
Een Nederlander kan een *tweede paspoort *aanvragen: je behoudt dan je eigen paspoort, maar krijgt er een tweede bij. Een tweede paspoort aanschaffen kost net zo veel als een eerste paspoort aanschaffen, alleen een tweede paspoort is slechts twee jaar geldig. http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=12437
(dat het niet mag gaan om een “eenmalig bezoek” is voor zover ik weet niet juist…)
Voor zover ik weet worden meestal ‘single entry’ visa verstrekt. Wil je toch proberen om een ‘multiple entry’ visa te krijgen, dan lees je hier beneden hoe je in het Syrisch-Arabisch "Kan ik een multiple entry visum krijgen? schrijft en zegt:
هل يمكنني أن أحصل على تأشيرة دخول متعددة[FONT=Segoe UI][COLOR=#444444][FONT=Segoe UI][COLOR=#444444][FONT=Segoe UI]؟ [/FONT][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR]
momken ahsol ala taasheerat dokhoal [COLOR=red]mutaadeda ?[/COLOR]
OF
هل من الممكن أن أحصل على تأشيرة دخو [COLOR=red][FONT=Segoe UI]متعددة؟
Hal mena almomken an ahsol ala taasheerat dukhol mutaadeda?
[/FONT][/COLOR]
we vertrekken eind juli richting Aleppo en zitten momenteel erg te twijfelen of we nu hier in Nederland of bij aankomst in Syrie een visum moeten regelen. Ik heb gelezen dat je het bij aankomst op het vliegveld goed kunt regelen, maar is dat ook 's nachts mogelijk. We komen namelijk rond 01.00 uur aan. Ik hoor reactie graag van jullie terug! Alvast bedankt.
Hallo,
Ik heb echt van iedereen die ik spreek begrepen dat je op het vliegveld ten allen tijde een visum kunt krijgen. Hebben jullie al leuke tips over Aleppo en hoe lang blijven jullie? Op het vliegveld schijn je geen 1500 Syrische pond exit fee meer te hoeven betalen.
Wij vertrekken over twee weken voor een aantal dagen naar Syrie en reizen vervolgens over land naar Jordanie. Onze vlucht terug naar Amsterdam gaat echt via Damascus - wat zou betekenen dat we een multi entry visa nodig hebben (volgens het consultaat in Den Haag). Iemand ervaringen met het verkrijgen van een multi entry visa op het vliegveld van Damascus?
En zijn er uberhaupt nog recente wijzigingen rondom het afgeven van een toeristen visum op het vliegveld?
Ik zou er maar op vertrouwen dat je gewoon op het vliegveld, bij aankomst, een visum voor Syrie kunt krijgen. Verder kan het allemaal erg moeilijk worden in jullie geval. Je krijgt nl. hoogstwaarschijnlijk een single entry visum voor twee weken en als je dan binnen twee weken weer aan de grens verschijnt is er een kans dat je geen nieuw visum kunt krijgen omdat het eerste nog niet afgelopen is, terwijl je er ook niet in kunt op je eerste visum, aangezien dit single entry was. Succes!
Als je echt zeker wilt zijn van entry, zijn er m.i. twee opties:
-je zorgt dat je meer dan twee weken na aankomst in Syrie de grens naar Syrie pas weer over gaat OF
-je vliegt van Jordanie naar Damascus enkele uren voor je teruggaat naar Nederland, dan kunnen ze je in principe niet weigeren en komen ze misschien wel met een transit-visum voor enkele uren op de proppen.
Iemand recentelijk nog geprobeerd een multi entry visum op het vliegveld van Damascus te krijgen? We vertrekken binnenkort voor een paar dagen naar Syrie en reizen dan over land terug naar Jordanie om vervolgens via Damascus weer terug te vliegen naar Amsterdam.
Ik ga in februari naar Aleppo, kan iemand bevestigen dat je op het vliegveld een visum kan kopen? Ik belde het consulaat in DH en die kwamen eerst met allemaal eisen voor een visum, maar toen ik een moeilijke vraag had kreeg ik iemand anders en die zei dat ik het gewoon bij aankomst moest halen…
Aan de grens is het niet meer mogelijk een multiple entry visum te krijgen.
Als je het land verlaten hebt moet je bij terugkomst opnieuw betalen voor je visum (34 euro), ook als je visum nog niet verlopen is.
Paar tientjes per persoon herinner ik me. Maar het duurde wel meer dan een uur. In die tijd moet je daar een beetje staan, en dat lijkt me niet prettig met een baby. Doe jezelf een lol en haal van tevoren een visum in Brussel of regel het via een tussenpersoon.
Het is mij nog nooit gelukt om een multiple-entry visum aan de grens te krijgen.
Het visum dat je krijgt is officieel twee weken geldig maar in de praktijk doen ze bij vetrek niet moeilijk als je daar een weekje overheen bent. Wil je geen risico lopen dan kun je je paspoort bij de immigratiedienst verlengen.
Ga je vanuit Jordanië terug naar Syrië dan moet je opnieuw een visumaanvragen en betalen.