Visum Syrie -over land

De regels voor een visum voor Syrie kunnen van het ene op het andere moment veranderen.
De laatste jaren is het echter zo, dat je als Nederlander een visum voor Syrie gewoon bij de grens kunt kopen. Het is niet aan te raden een visum aan te vragen bij een consulaat in een buurland. Bij bijvoorbeeld het consulaat in Gaziantep doen ze erg moeilijk en moet je wel drie keer langskomen en een interview hebben met de consul, etc. Het is het gemakkelijkste om gewoon naar de grens te gaan met wat pasfoto’s en euro’s en daar ter plekke het visum aan te schaffen. Je moet even wat op en neer lopen naar wat loketjes, maar verder gaat het erg snel.

BELGEN opgelet: in Belgie staat er een Syrische ambassade en daarom moeten Belgen een visum aanvragen bij die ambassade vOOR vertrek naar Syrie en kunnen zij aan de grens GEEN visum bekomen!

:tssk: :ninja: GEEN ENKELE reiziger kan Syrie in als de douane te weten komt (bijv. omdat je een stempel van Israel of een grensovergang met Israel in je paspoort hebt) dat je ooit in Israel :israel: geweest bent! Je krijgt dan GEEN visum en kunt Syrie NIET in!

Een Nederlander kan een *tweede paspoort *aanvragen: je behoudt dan je eigen paspoort, maar krijgt er een tweede bij. Een tweede paspoort aanschaffen kost net zo veel als een eerste paspoort aanschaffen, alleen een tweede paspoort is slechts twee jaar geldig.
http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=12437
(dat het niet mag gaan om een “eenmalig bezoek” is voor zover ik weet niet juist…)

Nederlanders kunnen aan de grens een visum krijgen. Belgen moeten het aanvragen bij de ambassade in Brussel. Het kost 29 euro. Je krijgt een inlegvel voor je paspoort. Zorg dat je dat bewaart anders krijg je bij vertrek een boete van 400 SP (7,50 euro).
Bij uitreis uit Syrie moet je een uitreiskaart kopen. De prijs is 500 SP als je met bus of taxi de grens over gaat . Vetrek je vanaf het vliegveld in Damascus dan kost het 1500 SP.

Voor zover ik weet worden meestal ‘single entry’ visa verstrekt. Wil je toch proberen om een ‘multiple entry’ visa te krijgen, dan lees je hier beneden hoe je in het Syrisch-Arabisch "Kan ik een multiple entry visum krijgen? schrijft en zegt:

هل يمكنني أن أحصل على تأشيرة دخول متعددة[FONT=Segoe UI][COLOR=#444444][FONT=Segoe UI][COLOR=#444444][FONT=Segoe UI]؟ [/FONT][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR]
momken ahsol ala taasheerat dokhoal mutaadeda ?

OF

هل من الممكن أن أحصل على تأشيرة دخو [COLOR=red][FONT=Segoe UI]متعددة؟
Hal mena almomken an ahsol ala taasheerat dukhol mutaadeda?
[/FONT][/COLOR]

Ik zou vanuit Syrie een excursie willen maken naar Baalbek (binnen de twee weken dus), dus ik vraag me hetzelfde af… Iemand ervaring?

Hoi,

Ik wil in mei door Oost Turkije reizen en vandaar met de bus of de trein naar Syrie.
Ik zal dan eerst Aleppo aandoen en vraag mij af of je ook een visum kunt kopen bij binnenkomst over land vanuit Turkije.

Iemand enig idee.

Groet,

Ton

Het is geen enkel probleem om een visum te krijgen aan de grens Kilis - Aleppo. Je betaalt plm. 29 euro voor een single entry visum van twee weken. Graag euro’s meenemen en in euro’s betalen, je krijgt wisselgeld in Syrische ponden terug. Zie mijn overige posts op Wereldwijzer over vervoer over land van Gaziantep naar Aleppo.

Het is me niet gelukt om bij aankomst in Syrie een multiple entry te krijgen. Het krijgen van een single entry visum is echter geen enkel probleem. De kosten zijn ongeveer 32 euro (hoeft niet gepast, je krijgt wisselgeld in ponden). Zorg dat je contact geld bij je hebt wanneer je het land binnen komt!

Op het vliegveld van Damascus was dec 2009 geen pinautomaat waaruit ik met mijn ING pas ponden kon krijgen. Wel is er een wisselautomaat, welke dag en nacht open is.

O ja, de exit tax van 1500 SP op het vliegveld is afgeschaft, deze zit reeds in de prijs van je vliegticket verwerkt (exit tax overland bestaat natuurlijk nog wel).

Volgende maand zal ik met een vriend naar Syrie gaan, voor ons beiden de eerste keer. Aangezien we vanuit Syrie een uitstapje naar Baalbek willen maken, hebben we aan een single entry visum niet genoeg.

Van verschillende kanten hebben we gehoord dat het moeilijk is om bij binnenkomst in Syrie een multiple entry visum te krijgen, vandaar dat we gisteren naar het consulaat in den Haag zijn geweest om daar een visum aan te vragen. Van de consulent kregen we echter hetvolgende te horen:

Sinds kort zijn de regels in Brussel aangescherpt en is het bijna niet meer mogelijk om een multiple entry visum te krijgen! Het kan nog wel in sommige gevallen, maar dan moet je dus je hele reis vantevoren uitgestippeld en gereserveerd hebben. Inclusief de excursie naar Baalbek (in ons geval).

Een single entry visum kun je wel gewoon aanvragen in Brussel, dit kost 65 euro wanneer je dit laat regelen door het consulaat in den Haag. Echter: wanneer een land geen eigen ambassade heeft (zoals Nederland) kan je ook gewoon je visum aan de grens krijgen. Dit kost slechts 32 euro, en je bent je paspoort niet minstens 17 dagen kwijt.

Wanneer je Syrie tussentijds verlaat voor een bezoekje aan een van de buurlanden, heb je bij terugkomst volgens de consulent gewoon recht op een nieuw visum, ook wanneer het binnen de geldigheid van het visum is. Dit laatste zullen we ter plekke verifieren voordat we het land verlaten, maar het ziet er naar uit dat dingen makkelijker (maar niet goedkoper) geworden zijn.

Wordt vervolgd na mijn vakantie!

Aan de grens is het niet meer mogelijk een multiple entry visum te krijgen.
Als je het land verlaten hebt moet je bij terugkomst opnieuw betalen voor je visum (34 euro), ook als je visum nog niet verlopen is.

@jenny
benieuwd naar hoe het gelopen is met het visum. We spelen ook met het idee om die kant op te gaan en eventueel 2 keer het land in te gaan.

Hey Rudi,

Visa belevenissen heb ik hier gepost: http://www.wereldwijzer.nl/showpost.php?p=519757&postcount=15

Dank jullie wel, allemaal heel interessant voor me daar ik met mijn vriendin op 18 april vertrek voor de trip Caïro - Istanbul.

Een vraagje. Het is zo dat we beiden in België wonen en een verblijfskaart hebben, beiden hebben we echter de Nederlandse nationaliteit. Hier gelden voor het visa de regels voor Nederlanders, toch?

Haar reispas is namelijk vervallen en morgen vraagt ze een nieuwe aan (ongeveer 10 werkdagen) en hier lees ik 17 dagen voor het Syrische visa in Brussel, dan halen we het niet…

Mijn vraag: kunnen wij ZEKER een visa (single) krijgen aan de grens. Ik geloof dat nationaliteit in deze zeker primeert op woonplaats?

Wie bevestigd me dit even? Dank je wel!

Groetjes, harmen

Als je een Nederlands paspoort hebt, wordt je behandeld als een Nederlander. Nederlanders kunnen een visum krijgen aan de grens omdat er in Nederland geen Syrische ambassade is. Advies: neem mee: 30 + 5 euro p.p., kun je in ieder geval zowiezo cash betalen. Neem per land dat je wilt aandoen voor de zekerheid ook 2 pasfoto’s p.p. mee. Het gaat lukken!
Laat je ons nog eens weten hoe het allemaal is gegaan? Hoe gaan jullie van Egypte naar Syrie? Via Jordanie?

Goede reis!

1 like

wat ik ervan begrepen heb (geen eigen ervaring)
1.het hangt er inderdaad vanaf of Syrie een ambassade in JOUW land heeft of niet.
2. prijzen voor een visum kunnen varieren per nationaliteit

N.B. Ook moet je 15 EURO voor het stickervisum voor TK apart houden.

1 like

TIP

Voor de zekerheid kun je een eventueel fictief adres in Nederland opgeven als je het visumaanvraagformulier invult: kunnen ze in ieder geval niet zeggen dat je het visum in Belgie had moeten aanvragen omdat je in Belgie woont en er daar immers een Syrische ambassade is.

1 like

@Rosa: ja inderdaad Van Egypte naar Syrië over Jordanië.

Dank & groetjes!
Harmen

Ik plan in februari of maart 2011 gedurende 2 à 3 weken naar Syrië te gaan. Is het een bezwaar dat je niet precies kunt zeggen wanneer je aankomt en vertrekt?
Ik hoorde ook dat je een boekingsbewijs van een hotel moet kunnen voorleggen. Klopt dat (nog)?

Als je de Nl. nationaliteit hebt, kun je in principe gewoon een visum krijgen aan de grens. Als je verlenging van het visum nodig hebt, is dit zeer makkelijk en zeer goedkoop te verkrijgen vlakbij bij Merjah Square in Damascus en ook in nog wat andere steden.