Syrië-Jordanië-Syrië Visum?

We zouden in april volgend jaar naar Damascus vliegen met Germania vanuit Düsseldorf. Een paar dagen acclimatiseren in Damascus en dan in Jordanië de grens over, anderhalve week in Jordanië rondtrekken, terug naar Syrië voor de laatste dagen.
Ik heb de berichten omtrent visa grondig doorgelezen, maar één en ander is mij niet helemaal duidelijk.

  1. Als Belg moet in ik onze visa reeds in België regelen (aangezien er een Syr. ambassade in BE is) en dit zou 30 dagen geldig zijn en voor 2 volwassen en 2 kinderen in totaal 128 EUR kosten?
  2. Bij oversteek van Syr/Jord. grens moet een taks worden betaald die varieert van 500-1500 JOD?
  3. Anderhalve week later bij oversteek Jord./Syr moet ik een nieuw visum aanvragen, maar als Belg moet ik dit ook op voorhand regelen, hoewel er naar ik las geen multiple -entry visa worden verstrekt? Geraak ik aan de grens toch nog aan een single entry visa (en moet ik dan nogmaals 128 EUR ophoesten).
    Daar gaat dan het prijsvoordeel van mijn Germania vlucht. Blijft natuurlijk het voordeel dat de Germania vluchten op een menselijk uur aankomen. Alle vluchten die ik vond op Amman komen aan / en vertrekken midden in de nacht. Niet echt leuk met jonge kinderen.
  4. Zijn er ook betaalbare vluchten op Amman die op normale uren aankomen/ vertrekken

Dank voor jullie reacties

Ik denk dat je deze vraag het beste bij de ambassade in Brussel neer kan leggen, zij kunnen je precies vertellen of er al dan niet re-entry visa worden uitgegeven.

Het visum wat je aan de grens/op het vliegveld krijgt is overigens geen 30 dagen geldig, maar slechts 15 (volgens het stempel in mijn paspoort).

Wat de vluchten naar Syrie betreft: ik vlieg deze kerst voor de tweede keer die kant op (Syrian Airlines en Air Baltic), en beide keren zijn mijn vluchttijden verschillende keren gewijzigd. Ik zou er dus niet te zeker van zijn dat de vlucht op de aangegeven tijd vertrekt! Air Baltic vliegt overigens ook naar Aman (via Beirut), hebben die niks betaalbaars?

Geert, dit is dus de reden dat alle reisorganisaties een Jordanie-Syrie reis in Jordanie beginnen EN eindigen: vanwege het feit dat je anders voor Syrie 2x een visum moet kopen.

Als Belg moet je bij de Syrische ambassade in Belgie vragen of je p.p. TWEE visa voor Syrie kunt krijgen.

Helaas is het geen optie om via Israel in te vliegen (zelfs de KLM-tickets zijn goedkoop en vanuit Israel mag je Jordanie in). In Syrie mogen ze niet weten dat je (ooit) in Israel bent geweest en in Jordanie stempelen ze bij ELKE grens, wat dus betekent dat men aan de Syrische grens kan vaststellen dat je vanuit Israel Jordanie was binnengekomen.

Tip: In de Lonely Planet staat een lijstje met de plaatsnamen van grensovergangen waarvan je geen stempel mag hebben als je Syrie binnen wilt.

Mijn plan is vanuit schiphol naar Damascus te vliegen, naar Jordanie en via Eilat naar Israel.
Dit jaar in Israel gereisd. ( ik heb een stempel van israel in mijn paspoort)
Met een visum voor Syrie en Jordanie kan ik dan wel naar Damascus vliegen of houden me vast op het vliegveld in Damascus. haha Ik zie het al voor me rugzakje en daar zit Wil dan.
Wie weet wat en hopelijk krijg ik veel antwoord.
groet Wil.