Visum India voor 6 maanden

Een reis is zo geboekt,maar het visum is een ander verhaal.Zeker op de Indase ambassade in Den Haag .Een loterij is het geworden aldaar… voor hoelang je een visum zult krijgen. Ook moet je een officieele vliegticket tonen…en ook je inkomen willen ze van je weten( bewijs meenemen ). Als je nog studeert of anderzijds op school zit ook daar willen ze een verklaring van hebben. Kijk voor alle zekerheid op de site van de ambassade wat de voorschriften zijn.

Sukses Sabritia
================================================::wereld:

Ik ga gewoonlijk naar VFS Global in Antwerpen voor m’n visum ipv naar Brussel. Ik ben daar steeds goed en vriendelijk geholpen. Voor zover ze me verteld hebben zou je een zes maand single entry kunnen krijgen mits je je reisplannen voorlegt.

Sinds de wijzigingen in de aanvraagprocedures, heb ik steeds verschillende visa gekregen, waaronder ook een zes maand single entry, zonder dat ik het nodig had.

Gewoon je aanvraag doen, reisplannen voorleggen en duimen maar.

Ik begrijp dit soort verhalen niet helemaal.
Als je naar een bepaald land op vakantie wilt, dan ga je eerst info opzoeken over het land en dan pas je ticket boeken.

Dan weet je dat je een visum nodig hebt voor India, en als je dan gewoon de website van de Indiase Ambassade bezoekt, dan staat alles daar duidelijk en helder in goed Nederlands.
De hele aanvraagprocedure kan je lezen op de site van VFS Global.

Als je dan gewoon de procedure volgt en alle benodigde documenten meeneemt, dan heb je je visum ook gewoon op tijd. Maar zorg er zelf voor dat je zelf aan de regels voldoet.

Verder is er geen sprake van een loterij, in Den Haag ook niet.
Mijn eigen ervaring is dat ze je altijd netjes en beleefd helpen en je krijgt het visum dat je nodig hebt.
Bij mij is het ook altijd op tijd geweest, ook in de topdrukte van het hoogseizoen.

Een goede voorbereiding is het halve werk.

Mijn excuses. Alles staat daar duidelijk en helder in goed Engels.
Ze zijn nog bezig met de NL’se vertaling.

Hoi Laxmi en andere lezers,

Ook ik heb mn vliegticket geboekt, wetende dat ik voor India een visum nodig zou hebben. Echter wist ik niet dat ze de regels zouden aanscherpen en het nu niet meer mogelijk is voor studenten om een 6-maanden visum aan te vragen… Ik ga precies 3 maanden weg (1 september kom ik aan in Mumbai en 30 november vertrek ik weer richting NL) dus als ik een 3-maanden visum aanvraag kom ik niet uit met mijn reisplannen.

Weet iemand of studenten de laatste tijd toch nog 6-maanden-visa hebben gekregen…? Met uitleg van reisplannen en aantonen van ticket-data…? Zou zo jammer zijn als ik mn reis zou moeten inkorten :frowning:

Bedankt alvast!

Zeker waar, maar blijkbaar heb ik dat ene punt over het hoofd gezien. Misschien heb ik de lengte dat het visum geldig is verward met de toegestane lengte in het land zelf. Bon, we zullen zien of ze het aanvaarden als ik een gedetailleerd reisplan opstuur, met kopie van vliegtuigticket.

Volgens mij klopt je informatie hierboven niet.

De site van VFS Global zegt over studentenvisa het volgende:

Student Visas are issued to bonafide students to pursue studies in recognized educational institutions in India for the duration of the academic course of study or for a period of five years, whichever is less, on the basis of firm letters confirming admission of the applicant and duration of the course Student visas are given to bona fide students to pursue regular studies at recognized institutions in India. The visa is multiple entries and valid for the period of study or one year which ever is less

http://www.vfsglobal.com/india/netherlands/svstudent.html

Dus je krijgt gewoon een visum voor de duur van je studie!
Je moet het wel aantonen met bewijsstukken van inschrijving aan de desbetreffende instelling.

Ik zou geen risico nemen en gewoon een dagje zelf naar Den Haag gaan en alles goed uitleggen. Dan krijg je altijd het visum dat je nodig hebt.

Ik ben het er helemaal mee eens dat je gewoon goed onderzoek moet doen voor je zomaar besluit naar een ver land te gaan.
en het zal ook heus geen loterij zijn(mag ik hopen).
Ik heb 2 keer zonder problemen een tourist visum gehad voor 3 maanden.
Geen probleem, ingediend, weekje/ hooguit 2 gewacht en ik had mijn visum.
Helaas geld in dit geval driemaal scheepsrecht niet. Vraag nu voor de 3e keer een visum aan, ditmaal geen tourist maar employment. Heb alle documenten ingeleverd en mijn visum ingediend bij vfs. Omdat dit korter zou duren. Ik weet dat ze geen vaste tijd kunnen geven en dat het afwachten is, maar ik wacht nu al een maand. Kortom, ik zit al een ruime maand in de stress, heb mijn reis al moeten wijzigen en kan me nu nog niet voorbereiden. Het wordt nu toch wel erg kort dag.
Heb vaak genoeg vfs gecontacteerd maar die weet niet waarom het zo lang duurt.
Ik betreur het dat het zo moet gaan, want India is een geweldig land maar hierdoor kan ik me er niet echt op verheugen.
Maar over het algemeen, gewoon op tijd je visum aanvragen, niet te vroeg want je visum gaat in op het moment van afgifte. En als je 6 maanden wil gaan moet je wel vliegtickets hebben die aantonen waarom je een 6 maanden visum moet(dit zei het CIBT tegen mij de vorige keer).
Succes iedereen!

Ik heb dit wel eerder gehoord, dat een toerist visa heel vlot gaat maar een student of employment/business visa wat lastiger.

De site van VFS Global zegt:

Some Research, Student, Entry visa may take up to 8 weeks or more

http://www.vfsglobal.com/india/netherlands/evemploymentvisa_Visaprocessing.html

Je moet VFS niet alleen bellen, maar je zou een keer langs moeten gaan op het hoofdkantoor in Den Haag. Soms kunnen ze zo naar de Indiase ambassade lopen, die bij hun om de hoek is, en kunnen ze heel vlot je visum in orde maken.

Veel succes!

Wat een baaldag. Vandaag naar de visumdienst in Brussel gegaan in de hoop toch een toeristenvisum te krijgen voor vier maand. Kopie van ticket en motivatiebrief werden zelfs niet bekeken, ze zeiden dat vier maand toeristenvisum onmogelijk is. Dat wordt een retour terugkopen tegen een stevige prijs.

Hee Dijl,
Probeer het eens via www.visumcentrale.nl , wij hebben daar een aanvraag lopen voor 6 maanden, verwacht die elk moment terug.
Heb nog geen bericht gehad dat de aanvraag geweigerd is, na 10 dagen, dus houden onze vingers gekruist.
Laat het je nog wel even weten zodra ik meer weet.
Hoezo duur retour ticket kopen? Je kunt toch ook een side-tripje maken naar bijv. Sri Lanka of Nepal of zelfs Thailand en dan op de dag van je retourticket alleen overstappen op het vliegveld in India!! Check www.airasia.com heeft hele leuke prijsjes, (of www.Spicejet.com) en dan heb je een extra tripje voor waarschijnlijk minder geld, dan een nieuw ticket.
En hoef je ook niet eerder naar huis.
groetjes José

Ik woon in België dus ik maak gebruik van onze visumdienst (http://in.vfsglobal.be/).

Voor de visumdienst moet je kunnen aantonen dat je effectief het land verlaat, dus als ik het goed heb zou ik nu al een ticket naar een naburig land moeten kopen, en daarmee ook naar de visumdienst gaan? Dan zien zij dat ik, voor de drie maanden om zijn, naar het buitenland ga, en van daaruit doorvlieg naar Delhi en direct naar huis? Sri Lanka spreekt me wel aan.

Hoi Dijl,
We hebben net onze paspoorten terug gekregen, MET visa.
Ikzelf voor 6 maanden en mijn partner voor 5 1/2 maand. Waarom er bij hem een andere expiry date staat?? Geen idee, maar is ruim genoeg voor
onze reis van 4 maanden.
Hoop dat het je nog lukt en anders een tripje Sri Lanka erbij, is ook niet verkeerd om daar eens te kijken.
Succes, José

Serieus? Allé allé, ik kreeg zelfs geen kans op een uitzondering aan het loket in Brussel. Ik heb mijn retourticket gewoon verlegd naar drie maand en een nieuwe aanvraag ingediend. Al bij al kwam het eigenlijk nog goed uit want ik ging budget tekort hebben. Als je thuis vast hangt aan een huis kost je dat nogal wat in huur… En drie maand is toch ook al een behoorlijke tijd :slight_smile:

Hoi Emma,
Het is al een paar jaar geleden dat je een bericht hebt geplaatst op wereldwijzer over aanvraag Visum van India. Ik ben erg benieuwd hoe het toen gegaan is. Wat voor brief heb je toen geschreven naar de ambasadde om visum voor 5 maanden te krijgen? Heb je eventueel tips?? Heb je wel aangegeven dat je vrijwilligerswerk ging doen in India? Ik zelf wil ook naar India voor 4 maanden… maar lees dat het erg moeilijk is om een visum voor 6 maanden te krijgen. Misschien heb je tips voor mij? Alvast heel erg bedankt. Groet, Myrthe