Kijk eens op de site "indahnesia.com Volop forums etc. over onder andere wonen in/emigreren naar Indonesie
Je kunt ook even naar de site van de ambassade gaan. Even een paar opties aanklikken en je weet gelijk of je wel of geen visum nodig hebt en zo ja welk visum. De info in de post van Hans is ook duidelijk (maximaal 6 maanden verblijf). Volgens mij kunnen alleen de “oudjes” permanent verblijven onder bepaalde voorwaarden.
Correct Raoul, “oudjes” kunnen daar verblijven onder voorwaarden die mij ook nog niet geheel duidelijk zijn. Heb als alles zo blijft als het nu is , nog zo’n 8 jaar te gaan voor ik ook een “oudje” ben en ook daar wil gaan wonen…hou wel al steeds alle infosites in de gaten want in Indonesie willen de regels nog wel eens veranderen…
bedankt voor de links maar er is toch zoiets als een werk kitas die zou geldig zijn voor 5 jaar
dat is toch al een begin een we zouden er een klein hotel gaan beginnen ook zijn we op 28 en 29februari naar utrecht geweest naar de second home beurs daar is ons verteld geweest dat in bali alles mogelijk is als je thank you money betaald ik vertrek 29 april naar bali om eens te gaan kijken om er iets te kopen
Een KITAS krijg je helaas niet zomaar!
Een KITAS kost ruim 1000 euro per jaar. Maar wanneer je een hotel op wilt zetten, heb je sowieso een lokale mede-eigenaar nodig. Als buitenlander mag je echt niet in je eentje een bedrijf starten. De mede-eigenaar wil over het algemeen elke maand geld zien voor zijn ‘diensten’ (ik ken iemand die daar zo’n 4000 euro per jaar aan kwijt was). En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van het opzetten en onderhouden van het hotel en het betalen van je personeel. Er is iets meer geld nodig dan alleen een paar klein steekpenningen voordat je je kan vestigen!
Succes.
Volgens je profiel ben je 55 jaar jong.
De regeling voor een retirementvisa:
SENIOR CITIZEN TOURISTS in INDONESIA** **
By Decree of the Minister of Justice No: M.04-IZ.01.02 year 1998, Foreign Senior Citizen Tourists shall be granted a limited stay permit with a validity of 1 (one) year, which can be extended for a maximum of 5 (five) times, each time with a renewal period of 1 (one) year – allowable for conversion into a permanent stay permit
COUNTRY OF ORIGIN OF SENIOR CITIZEN TOURISTS
Sweden, Norway, Denmark, Britain, Belgium, The Netherlands, Finland, Luxemburg, Germany, France, Switzerland, Italy, Austria, Spain, USA, Canada, Japan, Taiwan, Malaysia, Singapore, Thailand, Brunai, The Philippines, Australia and New Zealand.
FORMALITIES AND DOCUMENTS TO BE COMPLETED WITH THE FOLLOWING REQUIREMENTS
Applicant should be over 55 years age
10 (ten) sheets of photograph (size 4 x 6 x cm) background red
Copy of passport, which is still valid for a Minimum of 18 months, and extendible at Anytime
Curriculum vitae
Statement of account issued by Pension Fund Institution or Banks declaring that a monthly Fund at not less than US$ 1,500.00 / month is Available to finance his/her stay in Indonesia
Medical insurance, mortality insurance and Legal Affairs (personal liability) insurance
Statement / Evidence verifying actual stay at Available accommodation facilities trough the Purchase of minimum US$ 35,000.00 or rental to The minimum amount of 500 / month
Statement to declare employment of a maid-Servant during his/her stay in Indoensia
Statement declaring not to engage oneself in Business activities or work for a living.
De regeling geldt dus voor mensen ouder dan 55…
Bron: visa4indonesia.nl
Bijna 56 en ik hoop te stoppen met werken als ik 63 ben, of eerder als ik de lotto win:smirk: en ja deze voorschriften ken ik , maar of ze over een paar jaar nog hetzelfde zijn moeten we maar afwachten…:biggrin:
Jenny bedankt voor de informatie het zou echt geen groot hotel zijn hoor we dachten eigenlijk aan een 12 of 15 kamers en mijn schoonmoeder zou ook meegaan die is wel gepensioneerd en
1000eur per jaar is toch echt niet zo veel hier in belgie betaal je je jaarlijks blauw aan belastingen maar het is dus niet onmogelijk om op bali te verblijven er is dus toch een mogelijkheid ik begon ze al een beetje te nijpen dacht echt dat het onmogelijk was om er te verblijven
He Ouwe,
Krijg je soms ‘komisi’ van daaro? :D:D
Wah het maar waar:so:…nee, maar zo af en toe kan je er wel goede tips vinden:p
1000 euro per jaar investeren zonder dat je er wat voor terug krijgt is WEL veel, zeker gezien de geringe inkomsten die je zult genereren en de hoge omkomsten die je zult maken!
Niks is inmogelijk, maar zie de zaken in hemelsnaam niet te rooskleurig
Voor goede tips daar moet je ook goed zoeken. Veel meer dan de helft van de berichten gaat niet over Indonesië maar is ge-OH van de vaste club deskundologen. Ze zijn daaro al maanden aan het zagen over Wilders en de islam. Ik vind gezeur over de Islam in combinatie met Indonesië sowieso onzin. Als je iets tegen de Islam hebt moet je niet naar Indonesië komen, of alleen naar Bali en het eiland niet afkomen. Ze zijn daar ook goed in het beterweten, bij één onderwerp staan er zeer tegengestelde tips. Echter door de stortvloed aan (des)informatie lijkt het heel wat. Met een kettingzaag kom je er wel door heen.:zon02:
Om on-topic te blijven: Ik kan een ieder aanraden om een visa in Singapore te halen. De consulaire afdeling van de KBRI werkt snel, efficiënt en ze zijn vriendelijk. Een visum is binnen 3 werkdagen klaar en kost 75 S$. Via agenten zijn er snelle services beschikbaar, om 900 uur gebracht, om 1500 uur klaar, daar moet je natuurlijk wel voor betalen, doch aan te raden voor mensen die een moeilijker visum nodig hebben en geen zin hebben in al die ingewikkelde formulieren.
Vanaf Singapore kan men naar vele plaatsen in Indonesië vliegen. Persoonlijk vind ik een verblijf in Singapore te verkiezen boven een verblijf in Jakarta als je in de laatste stad niets te zoeken hebt. Neem alleen al de afstand van de airport naar de stad, of de files in Jakarta. Als men net uit het westen komt is Singapore ideaal om even te acclimatiseren. Transport en eten zijn uitstekend en goedkoop. Accommodatie is er in elke prijsklasse en ook veel goedkoper dan in Europa. Vanaf Singapore kan men makkelijk met de ferry naar Batam. Een retourtje met deze ferry (S$36) is handig voor de imigrasi als je geen retour per vliegtuig hebt. Op Batam zijn hotels goedkoper als in Singapore, ook is vliegen vanaf Batam veel goedkoper, want het zijn binnenlandse vluchten. Vooral geschikt om naar Sumatra te gaan, maar Jakarta legt op max. 1 uur 30 min vliegtijd van Batam.
natuurlijk zie ik de zaken niet te rooskleurig we hebben deze plannen al enige jaren en hebben de stap nog steeds niet durven zetten tot nu eindelijk hebben we de knoop doorgehakt en waar een wil is is een weg maar toch bedankt voor de bezorgdheid wat ik wel nog wou vragen
is of die 1000eur voor elk lid van het gezin is of voor het hele gezin en zijn er daar ook goede
scholen
londoh:ben het voor een deel wel met je eens over die site,heb zelfs de indruk dat er personen bij zitten die,alhoewel ze in Indonesie wonen / werken, neerkijken op de gang van zaken etc.daar…maar er zitten ook wel goede tipgevers bij, gelukkig…
scoprpioen382; wacht nog een paar jaar…dan heb je mogelijk een zakenpartner, zie zoiets ook wel zitten in de toekomst…maar serieus; verkijk je niet op alle kosten,papierwerk/werkvergunningen, mogelijke tegenwerking…etc. het lijkt mij een bereklus en je heb alle mogelijke medewerking van de Indonesiers zelf hard nodig en je weet het daar,voor wat hoort wat,en dan bedoel ik uiteraard dat er wat onder tafel moet worden geregeld met de ambtenaren>>> net als een mogelijke bekeuring die door toeristen altijd afgekocht kan worden…maar verder wens ik jullie alle succes
Het is natuurlijk heerlijk te dromen over een land waar je wel eens met vakantie bent geweest. In de dagelijks praktijk echter hebben die lieve en aardige mensen nogal de neiging om de ‘bule’ als wandelende portemonnaie te zien. De cultuur blijkt nogal sterk verouderd en erg feodaal als je West Europa gewend bent. Eerlijkheid en zakelijkheid worden ook heel andere begrippen dan je thuis gewend bent. Zij die een uniform dragen, in een grote auto rijden, of een functie bekleden hebben altijd gelijk en verwachten financiële ondersteuning van dit gelijk, anders gaat het tegen je werken. Wat in Europa een recht is wordt hier als niet meer dan een gunst beschouwd. En zo kan dit een heel lang bericht worden, dromen zijn echter bedrog en……1000 euro is hier een vreselijk hoog bedrag waar een hele kampung heel lang als vorsten van kunnen leven, 40% van de bevolking leeft onder de armoedegrens die is 2 US$ per dag
Senior bedankt voor het aanbod en voor de hele goede raad maar ik ben nog jong nu en ik heb zoiets van als ik 60 ben moet ik er ook niet meer aan beginnen we zien wel wat het word als het niet mocht lukken kunnen we nog altijd terugkeren naar belgie maar dan hebben we het toch geprobeerd en zullen we ons later niet afvragen hadden we dit nu niet eerder moeten doen maar nogmaals bedankt voor het aanbod en de goede raad
Een KITAS kost ongeveer 1000 euro per persoon per jaar. Eens per jaar moet je echter het land uit. En wat Londoh al zegt (en wat ik eerder al duidelijk probeerde te maken), gezien het gemiddelde inkomen in Indonesie is dat bedrag ontzettend hoog. De meeste Balinezen die ik ken verdienen niet meer dan 40 euro per maand!
En dan over de scholen:
Echt goede scholen zijn de internationale scholen voor kinderen van expats. Maar daar hangt ook een internationaal prijskaartje aan.
Het onderwijs op de reguliere basisscholen (sekolah dasar negeri) is lang niet altijd om over naar huis te schrijven. Kinderen leren jong rekenen met grote getallen (dat moet ook wel, aangezien de rupia niet veel waard is ;)), maar wat de rest betreft hebben kinderen op Nederlandse/Belgische scholen meer kennis. (Lees: kennis die je in de westerse wereld geacht wordt te hebben.) Even een kleine rekensom. ‘Mijn’ kinderen gingen 6 dagen per week naar school, 4 uur per dag. Dit is inclusief pauzes om buiten te spelen en om te bidden/offeren. Effectief hebben ze 3-3,5 uur per dag les. Behalve vakken als rekenen, aardrijkskunde en Indonisch, worden er ook vakken gegeven als godsdienst, adat (= locale gebruiken en gewoontes), gamelan (= muziek), Balinese dans enz. Maar liefst 6 uur per week (1 op de 3 lessen!) worden aan deze vakken besteed. Vakken die voor Balinezen heel belangrijk zijn, maar voor ons niet. Bovendien vallen er op Bali meer lessen uit, dan bij ons gebruikelijk is. Uiteraard vanwege vakanties. Maar ook vanwege religeuze feestdagen, purnama (= volle maan), soms met tilem (= nieuwe maan) of andere ceremonies.
Wanneer je wilt dat je kinderen ooit nog de mogelijkheid hebben om later een Belgische vervolgopleiding te volgen, dan is een internationale school een vereiste! Als ik me niet vergis is er een internationale school in Den Pasar.
Succes met voorbereiden
Aanvulling op bericht Jenny: of er een internationale school in Denpasar is weet ik ook niet zeker, maar er is er ook een in Canggu…deze schijnt goed bekend te staan
Even van google:
Scholen:
For expatriate families, there are several international schools in Bali although they can be rather costly: Bali International School (http://baliinternationalschool.com) is the oldest international school on the island and has an excellent reputation; Australian International School (http://www.ais.or.id/) has a curriculum designed especially for Australian students; Canggu Community School (http://www.ccsbali.com/), is a non-profit private school serving both the international and local communities in the South Bali area and uses the British National Curriculum and employs certified foreign teachers; Sunrise School (http://www.sunriseschoolbali.com/), is another school in Bali that it is located in Kerobokan in the south of Bali – its website says that it has an international staff and curriculum, an IT room, a library, and art and science room, a small student-teacher ratio, and covers the years Kindergarten to Grade 8. The website has a map. For families who cannot afford the cost of an international school, it is possible to send children to the local schools, but teaching is in Indonesian, and the facilities are generally of low quality.
bron: Escape Artist - International Strategies For The Globally Minded
Het gezin op deze site heeft ruim 1000 euro per maand nodig om rond te komen. Om dat bedrag op te hoesten, heb je al bijna een baan nodig bij een internationale werkgever. (Die betaalt meestal vanaf 700-800 US$ voor een full time baan.) Je kan immers niet eeuwig op je spaargeld teren ![]()
En dan nog een site met adressen en een hoop info:
http://www.baliblog.com/travel-tips/education-options-in-bali.html
Pfffff, zojuist gelezen dat onderwijs op een priveschool zo’n 4000-6000 US$ per kind per jaar kost!!! Dat is gewoon meer dan bij ons… Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet gedacht had, dat het ZO duur zou zijn.
Jenny en senior
bedankt nogmaals voor de nuttige links en inderdaad de scholen zijn er zeer prijzig en dat we niet eeuwig op ons spaargeld kunnen teren weten we ook wel daarom zijn we dan ook alles niet tweemaal aan het berekenen maar tienmaal en zoals ik al vernoemd heb gaan we eind deze maand enkel maar verkennen