Wij vertrekken 10 juli a.s. voor 20 dagen naar Sumatra en Bali met ons gezin van 2 volwassenen en 2 kids. Wij hebben geprobeerd om van te voren een visum (online) bij de ambassade van Indonesië aan te vragen, omdat ons dat was aangeraden, maar kregen de boodschap door dat ons verblijf korter is dan 30 dagen, dus visa on arrival aan moeten vragen. Bij aankomst dus.
Nu hebben we gehoord dat dat een lange wachttijd inhoudt aldaar, van minimaal 2 uur. Maar van te voren aanvragen is duurder en kennelijk niet eens mogelijk. wat nu te doen?? Graag hulp van een ervaringsdeskundige! :wereld:
wat ik ervan weet:
Je kunt hem wel degelijk van te voren aanvragen, waarom niet.
En ja, het is mogelijk dat je lang moet wachten voor een visum bij aankomst.
Volgens mij klopt het inderdaad dat je een toeristenvisum voor korter dan 30 dagen niet meer hier in Nerderland kan regelen. Sinds de invoering van Visa On Arrival (VOA) hebben wij 2 keer bij aankomst in Jakarta een visum gekocht. Beide keren was de wachttijd nog geen 5 minuten, misschien hebben we gewoon geluk gehad. Ik denk dat de rijen op de vliegvelden van Sumatra ook niet zo lang zullen zijn, aangezien niet zo gek veel mensen daar beginnen en er over het algemeen niet zulke grote vliegtuigen landen. Wat ik er over gelezen heb, is dat op Bali de situatie juist andersom is en daar dus wel lange wachttijden zijn. Dit was in ieder geval wel zo toen er nog geen VOA was.
:nod: Bedankt voor de reacties. We wagen het erop en nemen een VOA. Heb je dan ook pasfoto’s nodig? (Of alleen geld, tickets en een min.6mnd. geldig paspoort?)
Nog twee vragen: welke anti-muggenmelk/spray kunnen we het beste kopen (merk?) en is het raadzaam om malaronetabletten tegen malaria in te nemen? Ik krijg steeds tegenstrijdige berichten. Ik heb ze wel al in huis voor het hele gezin, maar de één zegt wel doen (voor Sumatra), en de ander zegt niet nodig.
Voor een visum heb je alleen een retourticket, geld(euro’s kan ook) en een paspoort, dat 6 maanden na vertrek uit Indonesië nog geldig is, nodig.
Wij gaan ook korter dan 30 dagen maar hebben het geregeld via Pelita service in Denhaag.
Het is inderdaad iets duurder maar je hoeft dan in Indonesie niet zo lang te wachten.
Maarja het is nu wel te laat want ik zie dat jullie morgen al gaan, misschien voor de volgende x.
Fijne vakantie
Ik heb inmiddels vele verhalen gehoord van lange wachttijden, maar ik heb NOOIT lang hoeven wachten. Ook niet in het hoogseizoen! Gewoon lekker ter plekke regelen dus en lekker uit eten gaan voor het geld wat je daarmee bespaard
Even een vraagje over een kitas.Kan ik die vanuit nederland regelen of moet mijn man die vanuit indonesie regelen? Hij is er nu mee bezig maar we vragen ons af hoe het nu verder moet nu alles vertaald/ gelegalisserd ed is. Kan ik hem ophalen in indonesie of in nederland? Is een kitas one way entry of kan ik binnen een jaar naar nederland/singapore etc?
Om het even tot duidelijkheid te brengen. Een ‘kitas’ is een verblijfsvergunning. Een visum is een temporele vergunning.
Als jij het nu daadwerkelijk over een kitas hebt, dan moet je dat beslist in Indonesie regelen. ( houdt er rekening mee dat dit bijna onmogelijk is )
Een visum kan je in Nederland regelen of in Indonsie. Die kan je inderdaad verlengen voor een bepaald bedrag. Elk land heeft zijn eigen prijs en tijdsduur van verblijf. In Singapore kan je bijvoorbeeld, voor een half jaar of 3 maanden krijgen. Maar in Pinang bijvoorbeeld voor alleen 3 maanden. Voor regelen van een visum in Nederland kan je dat bij het Stichting Pelita doen.
Matthew
hallo, ik snap er nog niet veel van.
ik wil graag voor 5 maanden naar indonesie en daar rondreizen.
hoe kan ik dat dan het beste doen met visum-aanvraag?
dan moet ik het dus verlengen enzo? en waar en hoe moet dat dan?
simone
Goede middag Simone,
Je kan in Nederland een visum aanvragen voor 2 maanden.( 60 dagen )
www.pelita.nl Stuur je paspoort + foto van jezelf op. Kosten zijn ongeveer 80 euro. Binnen 2 weken krijg je een visum van hun. Als jij daar komt voor zaken/bissniss dan is het ook mogelijk om een visum voor een langere periode te krijgen.
Na die 2 maanden in Indonesie moet je je visum verlengen. Ik weet niet waar je precies in Indonesie gaat zitten, maar je kan je visum bijvoorbeeld in Pinang of Maleisie verlengen. Dus dan zou je even uit het land moeten. ( natuurlijk is dit ook mogelijk in Indonesie zelf )
Wat je ook kan doen, paspoort opsturen naar Nederland en via vrienden/familie te laten verlengen bij het Pelita. Hier zitten natuurlijk wel risicos aan verbonden natuurlijk.
Een 60 dagen touristen visum is sinds 1-1-07 ter plekke om te zetten in een Sosial Budaya vium. Je kan na verlenging in totaal 6 mnd in Indonesie blijven.
Voor de verlenging heb je een (lokale) sponsor nodig, maar die zijn ter plekke bij visumbureautjes gewoon te vinden. Niks paspoort naar Nederland sturen, niks het land uit, allemaal niet meer nodig.
Groet,
Jenny
oke, dat is fijn om allemaal te horen!
ik wil door indonesie gaan reizen, dus weet niet precies waar ik na die 2 maanden zit. maar dan neem ik aan dat dat wel overal kan, toch?
in ieder geval hartstikke bedankt voor de informatie!
simone
Kan zowel in Indonesie als bij een aantal buurlanden, maar bij de één is een visum goedkoper te krijgen, en voor een langere periode. Ligt er ook maar net aan in welk gebied je zit.
Matthew
De verlenging in Indonesie is 30 dagen per verlenging. In de buurlanden kun je een nieuw visum van max 60 dagen krijgen.
Wellicht ten overvloede nog even wat spelregels voor een verblijf van 6 maanden in Indonesia. Er is een wijziging in de regelgeving gekomen. In 2007 wordt een visum afgegeven type B index 211 waarop de naam van de sponsor is aangegeven. (officiele decreetnummer F-434.Z.01.10) en moet je je houden aan de volgende regels:
[FONT=Times New Roman]Social Budaya (Social culture visa)
[ul]
[li]Geldig voor 60 dagen, kan 4 keer voor 30 dagen worden verlengd, een totaal verblijf van 6 maanden is dus mogelijk. [/li][li]Is bestemd voor familie of vrienden te bezoeken in Indonesië. [/li][li]Bij het verlaten van Indonesië vervallen de rechten van dit visum. [/li][li]Verblijft men niet in een hotel maar bijvoorbeeld bij familie of kennissen dient men zich daags na aankomst te melden bij het dichtstbijzijnde politiebureau, men krijgt daar een **Surat Tanda Melapor **(Certificate of Police Registration) kosten ongeveer Rp.20.000, dit dien men elke 2 maanden te doen. [/li][li]Er dient door de aanvrager een formulier te worden ondertekend dat de sponsor op geen enkele wijze verantwoordelijk is voor de uitgenodigde persoon. [/li][li]Met dit visum is werken of een zaak beginnen verboden. [/ul]Documenten van sponsor: [/li]
Kopie KTP van sponsor 1x
Uitnodiging sponsor 1x
Documenten van de aanvrager:
Kopie van eerste bladzijde paspoort 1x
Pasfoto’s 3 x 4 cm met donkerrode achtergrond 4x
Na 60 dagen kan het visa verlengd worden:
Het visum dient twee weken voor het verstrijken van de geldigheid te worden aangeboden.
Verlenging 1 & 2 **Rp 500.000 **10 werkdagen
Verlenging 3 & 4 **Rp 600.000 **10 werkdagen
Groeten, Hans
[/FONT]
Mooi overzicht Hans!
Mocht je de verlenging zelf regelen, dan kost het trouwens maar 200,000 rp. Moet je wel een paar keer voor op en neer naar het Kantor Imigrasi.
ik heb mij verteld en ben 31 dagen in indonesie!!!
aankomst en vertrek tellen mee.
wat raden jullie mij aan??
is het mogelijk en dag overstay te betalen bij aankomst of vertrek??
henkiepenkie
Wij gaan elk jaar een maand naar Bali, en nooit echt lang moeten wachten bij de “Visa on Arrival” balie. Je kunt er netjes met euro’s betalen en krijg je wisselgeld in Rupiahs terug. Geweldig toch !!:zon02:
we hebben de knoop doorgehakt en gaan naar bali met het hele gezin is het mogelijk om naar bali te emigreren ik heb al begrepen dat je er kan verblijven maar wel maar voor een bepaalde tijd en moet je dan weer naar belgie komen of kan je allles ter plaatse regelen want wij zouden ons huis hier in belgie dan verkopen en om hier dan iets te gaan huren zou wel veel te duur uitkomen