Emigreren naar Indonesie (Bali)

hallo, ik ben bezig om voorbereidingen te treffen om naar Bali te emigreren.
Vraag mij af of er ook andere personen hiermee bezig zijn zodat we zaken kunnen uitwisselen. ervaringen en tips zijn zeer welkom.
groeten Albert

Ik wil binnen 3 jaar ook emigreren naar Indonesie, maar ik ga niet op bali wonen
misschien kunnen we dan ook allerlei dingen uitwisselen

hallo, ik ben volop bezig om info te verzamelen. Op dit moment wordt er gebouwd voor mij in Canggu ( even boven Kuta). Er komen 2 bungalows voor de verhuur, een zwembad en service huis en ook een woning voor mijzelf.
Naast de aannemer heb ik ook een onafhankelijke opzichter aangenomen, hij stuurt mij tegelmatig foto’s en updates.
je kunt mij ook mailen via [EMAIL=“albert360@msn.com”]albert360@msn.com
laat mij even weten wat jouw plannen zijn voor Indonesie.
groeten Albert:vak02:

Hoi, albert wij ( mijn vriend en ik) willen ons ook immigreren naar indonesië, mijn vriend is namelijk van indonesië afkomstig, we hebben nog niet zo lang de beslissing genomen, maar we willen er voor de 100 procent voor gaan, graag zouden we er een hotelletje of zo open doen,

veel zal ik je niet kunnen helpen vrees ik, maar mschn kan jij me wel helpen, heb enkele vraagjes

Kan je als buitenlander ( belg) iets kopen van vastgoed in indo
zo ja, kan je dat laten schrijven dat het op mijn naam is, of hebben wij geen rechten ?
hoe doe jij dat met je visum

hoop van jou nog iets te horen

groetjes Andy

hallo Andy,

voor buitenlanders is het niet zo maar mogelijk om grond te kopen in Indonesie. Wel kun je het op naam van iemand met een Indonesich paspoort kopen en meteen bij de notaris en verklaring maken dat jij de enige bent die iets met de grond kan doen. In mijn geval was dat een Indonesische vriendin. Het blijft totaal anders als in Europa, maar al veel buitenlanders zijn mij voor gegaan op deze wijze.
Visum zal in het begin op tijdelijke basis zijn. Wel schijnt er voor mensen boven de leeftijd van 55 een mogelijkheid te zijn om als "pensionada " een langdurig visum te krijgen.
groeten Albert:chin:

hey hey thx voor je tips, vind het super leuk , nog een ander vraagje kan je iets huren en dan je eigen zaak beginnen, want werken met een indonesisch loon, lijkt me niet echt haalbaar

Beste Albert,

Ook wij, mijn man en ik met twee kids, zijn ons aan het orienteren, (echt nog in de beginfase), om eventueel in de toekomst naar Bali te verhuizen. Wat ons heel erg nieuwsgierig maakt naar jou verhaal is, ga je alleen, of met vrouw en eventueel gezin, wat jou leeftijd is van welke financiele middelen jij daar gaat leven. Is dit doormiddel van een pensioenuitkering, of probeer je vanuit het niets iets op te bouwen. Misschien een beetje brutale vragen, maar voordat wij ons leven hier in Nederland achterlaten, willen wij ons goed voorbereiden en hebben dus ook een hoop vragen aan mensen die de stap daadwerkelijk naar Bali gaan maken.
Hoop dat je ons verder kunt helpen.

Alvast bedankt!
Groet, Sylvia en Erik

Hallo allemaal

Ik zie dat er wat postings zijn over emigreren naar Indonesie
Ikzelf wil binnen 2 a 3 jaar ook vertrekken van hier met mijn gezin.
Voordeel dat ik heb is dat mijn vrouw en kinderen de Indonesische nationaliteit hebben, en natuurlijk de erfgronden van mijn ouders en ook de ouders van mijn vrouw, verder hebben wij nog aandeel in grote stukken grond behorend tot een familieclan.
Alleen je moet wat geld hebben, maar intussen heb ik wat ondernomen daar en het gaat goed, want voordat ik mijzelf en mijn gezin daarheen gaat moet ik financieel goed zitten, als het niet meezit kan ik nog altijd wat doen in de land en tuinbouw heheh,
Dit nog, ik snap niet dat de meesten naar bali willen verkassen, de grond wordt steeds duurder daar, en als je iets wilt beginnen is er al zoveel concurrentie.
:vak01:>>>

Hallo iedereen,

Ik heb mij in deze materie verdiept omdat ik ook van plan ben om eventueel daar naar toe te emigreren om er een bedrijfje op te starten en daarnaast ontwikkelingsprojecten wil genereren om een bijdrage te kunnen leveren tegen de armoede. Ik ben zelf van Nederlands-Indische afkomst, en heb daar nog familie wonen, voor zover mijn achtergrond.

Nu enkele feiten.

• Wil je een bedrijf starten dan kan dat alleen op basis van een joint-venture (hier kan ik je eventueel wel mee helpen)
    *Grond kopen als Europeaan is niet mogelijk, je pacht de grond en kan er een huis op laten bouwen, wat wel je eigendom is.
  • als je er permanent wilt wonen, ben je verplicht om een huishoudster in dienst te nemen, kosten +/- €35 - €45 per maand
    Voor permanent verblijf hebt je een " Visa Lansia" of " Retirend Visa" of " Ouderen Visa" nodig’
    Voorwaarden: - je moet reeds de 55 jaar gepasseerd hebben.
    - je moet een inkomen hebben en kunnen aantonen ( kopie loonstrook, pensioen of zo )
    - je moet een Bankrekening hebben en kunnen aantonen( kopie rente Bankafschrift)
    - je moet verzekerd zijn tegen ziektekosten en kunnen aantonen ( kopie van het inschrijfkaart of polis)
    - je moet moet een Betalingsbewijs van een Reisbureau kunnen tonen ( kopie) met daarin vermeld een retourticket Amsterdam-Denpasar) of
    een kopie van je retourticket.
    - je moet op Bali een huis kopen of huren
    - je moet op Bali tenminste 1 Dienstmeid ( huishoudster) in dienst nemen
    - je mag op Bali ( Indonesia) …niet werken !
    - je paspoort moet tenminste …1 jaar no geldig zijn bij aankomst op bali.
    Kosten Visum inclusief verplichte WA- verzekering…Rp. 7.000.000 = Euro. 475 per jaar.

*Voor permanent verblijf van personen …jonger dan 55 jaar… kun je een Business Visa krijgen, maar de kosten zij enorm duur ( Euro. 2000 per maand !!)
Meestal zijn dat voor mensen die op Bali een eigen zaak hebben ( Bar, Restaurant , Guesthouse, Hotel of in de " Handel zitten)

Maar voor personen jonger dan 55 jaar kun je altijd een Sociaal Cultureel Visum krijgen, maar daarna moet je het land verlaten. De meesten gaan dan naar Singapore en vragen aldaar bij de Indonesische Ambassade een nieuw Sociaal Cultureel Visum voor de volgende 6 maanden. Je moet dus na iedere 6 maanden naar Singapore gaan omdat het dicht bij Indonesië is en dus goedkoper dan een vliegticket naar Holland )

grootste post is wel de …Particuliere Buitenland Ziektekostenverzekering (+/- 275,- per maand)…, want voor Bali is de Nederlandse Basis Verzekering…niet geldig ( alleen voor vakantie ), omdat Bali ( Indonesië ) geen verdrag heeft gesloten met Nederland ( geen Verdragsland dus ).

Natuurlijk zijn er nog meer zaken waar je op moet letten, maar dan zou het verhaal te lang worden. Maar mocht je toch nog meer willen weten, stuur me dan een email.

groetjes,
Donald

2 likes

beste Donald over 4 jaar wil ik graag naar bali immigreren dan ben ik 63 jaar kan ik op deze leeftijd een zorgverzekering afsluiten en waar zou ik deze beter kunnen afsluiten groetjes ongky

Beste Ongky,
**
Ziektekostenverzekering:**
Ik weet niet bij welke Ziektekostenverzekering je momenteel bent verzekerd? Maar vraag aan hun of zij ook een Buitenpakket hebben , de zogenaamde…" Particuliere Ziektekosten Verzekering Buitenland" ( zo heet dat officieel) en en vermeld wel voor het Land Indonesia ( Bali), want ieder land in het buitenland heeft zo zijn eigen premie ( Afrika bijvoorbeeld heeft de hoogste premie , vanwege de ziekte “AIDS” aldaar). De hoogte van de premie is dus afhankelijk van het risico van dat land.

Ik ben al jaren bij " UNIVE" verzekerd, daar kun je gewoon de Basisverzekering veranderd in een " Particuliere Ziektekostenverzekering Buitenland voor Bali ( fluitje van een cent). Maar wanneer je pas voor de eerste keer bij een Ziektekostenverzekering aanmeld, gaat het soms iets moeilijker, zeker als je al 55 jaar of ouder bent en een gezondheidverleden hebt die niet zo rooskleurig is. Als je teveel ziektes hebt …nemen ze je gewoon niet aan( ook in he buitenland niet)!
Iedere Verzekeringsmaatschappij heeft ook zo zijn eigen prijzen, dus ff uitzoeken welke de goedkoopste, maar ook de meeste " gedekte" is ?
De maandpremie voor mij zou Euro. 280 + aanvullende tandarts dekking van Euro. 27 = Euro. 307 per maand zijn.

Alle kosten worden vergoed volgens de …NEDERLANDSE NORMEN…! Dus wanneer een ziekenhuisopname in Nederland Euro. 300 per dag is ( 3e Klasse), kan je die Euro. 300 = Rp. 4.500.000 gebruiken om de kosten van opname per dag op Bali betalen, maar ligt je voor dat bedrag wel…1e Klasse of “VIP”- Klasse, snapt je ?
Maar sommigen die nooit ziek zijn geweest vinden die premie wel zeer hoog en doen liever dat bedrag in een " potje" bij de Bank + rente, en als je het hele jaar niet ziek bent geweest hebt je wel een aardig spaarcentje van Euro. 3600 = meer dan Rp. 10.000.000. De hoogste rente is als je het op een een Deposito Spaarrekening zet !
Het is dus zeer persoonsgebonden.

Ik hoop je hiermee een beetje op weg te hebben geholpen.

groetjes,
Donald

P.s. voor diegene die een eigen onderneming willen starten die kan ik ook helpen omdat ik in Indonesië goede connecties heb

1 like

Dag,

Volgend jaar als we ons huis hier goed kunnen verkopen zetten wij de stap om op Bali te gaan wonen (op retirement visa).
Al veel georienteerd, al in bezit van eigen woning op Bali.
Wij gaan ons voor ziektekosten verzekeren bij Prudential. Je moet je voor je 55e alvast op Bali verzekeren, je kunt diverse pakketten kiezen en de voorwaarden zijn prima. Wij starten met een zeer eenvoudig pakket van rond de €45,- per maand omdat we nu nog niet op Bali wonen, maar mijn man volgend jaar wel 55 jaar wordt. (tot zolang blijven we gewoon in Nederland verzekerd). Dus een paar maanden duddele lasten.
Als we eenmaal op Bali wonen zijn we al verzekerd en kunnen we het pakket uitbreiden naar eigen wens.
Voor ongeveer €80,- per maand ben je goed verzeked. Eventueel kan ik je in contact brengen met een vriend van ons die tevens verzekeringsagent op Bali is.
Na je 55e is het niet meer mogelijk om je bij een Indonesisiche ziektekostenverzekering in te laten schrijven.

Ik kan nergens informatie vinden over de volgende vraag met betrekking op het retirement visa: als we vertrekken is mijn man 55 jaar, maar ik nog niet. Kan ik mee op de voorwaarden van zijn visum?
Of ben ik verplicht een social visum aan te schaffen en iedere 6 maanden te verlengen. Heeft iemand ervaring?

Welk betrouwbaar kantoor in de omgeving van Sanur is aan te bevelen voor het regelen van het retirement visa?

Tot de tijd dat we zelf definitief op Bali veblijven verhuren we onze woning. Wie het leuk vindt om te kijken kan op Google intypen villa Lotus Sanur Bali.

Tevens zijn we “in” voor het uitwisselen van informatie over emigratie naar Bali.

Met groet

als starter van dit onderwerp zal ik op een aantal reacties mijn commentaar en uitleg geven.
Ik ga als single naar Bali en op dit moment word mijn complex gebouwd. De aanschaf heb ik vorig jaar samen met mijn toenmalige vriendin gedaan. Inderdaad op haar naam vanwege haar Indo paspoort.
Mijn overbuurman daar is ook Nederlands, hij zit daar al 15 jaar na een ontslag uit de ziekenhuis wereld. Hij is ook bereid om mij met van alles te helpen. Op 20 augustus ga ik weer naar Bali voor 3 weken en hij zal mij in contact brengen met een mevrouw die alles van visa weet en mij kan helpen. Ik ben op dit moment 53 jaar oud, ben niet van plan om daar te gaan werken. Ook ik ben met een sociaal plan bij mijn vorige werkgever op straat komen staan. Met spaargeld en de afkoopsom zal ik het lange tijd kunnen volhouden in Indonesie.
Als alles volgens plan gaat ( rechtzaak over aanpassing alimentatie ) zal ik de eerste maanden van volgend jaar definitief vertrekken.
een beslissing die ik nog moet makenis of ik mijn hond ga meenemen. Hij heeft lang zwart haar en zal het moeilijk krijgen met hitte.
Mochten er personen zijn die meer vragen hebben kun je mij ook mailen op : [EMAIL=“albert360@msn.com”]albert360@msn.com
Ook sta ik open voor diverse aanbevelingen en ideeen. Ik ben nog op zoek naar veel antwoorden.

groeten , Albert :vak01:

Hoi,wij zijn ook van plan om ons op Bali te vestigen.hebben B&B op het oog.het schiet niet echt op met de papieren-winkel: bijv.welke papieren heb ik nodig om te emigreren?Kan iemand mij verder helpen?

Hallo mensen…

Ik sluit me even hier aan want ik hier vind ik het meeste over indonesie… Ik ben nieuw
en weet ook nog niet goed hoe alles werkt!!
Alleen wil ik niet emigreren maar voor 1 jaar werken en wonen in Bali Sanur…
Ik ben echt verliefd geworden op dit land, de mensen zijn daar zo vriendelijk en een
mooie cultuur dus het lijkt me tof om daar een tijd naar toe te gaan… want ik vraag mijzelf
steeds vaker af wat ik eigenlijk nog in Nederland doe!!
Ik heb al op het internet rond gekeken maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen!!
Er is op google ook weinig te vinden over werken en leven in Bali Sanur…
Zou iemand mij hierover informatie kunnen geven?? waar ik moet beginnen met zoeken??
Of weten jullie misschien mensen in Bali die personeel zoeken of au pair (alles is welkom)
Dat zou tof zijn, ik hoor ook graag van jullie…

Groetjes Stacie

Voor verblijf van maximaal 6 maanden kun je een ’ Sociaal Cultureel Visum" krijgen, die je ook bij de Indonesische Ambassade moet aanvragen.Je krijgt dan bij aanvang een Visum voor 2 maanden en de resterende 4 maanden moet die Visum iedere maand verlengd worden bij de Emigratiedienst te Denpasar.
Voorwaarden: - je moet in Indonesië een Sponsor hebben die garant
staat voor jouw verblijf aldaar ( familielid, vriend of kennis en indien je niet hebt kan er altijd voor gezorgd worden tegen geringe betaling.
- geen leeftijdgrens aan verbonden
- je moet tegen ziektekosten verzekerd zijn
- je moet een retourticket kunnen tonen
- je paspoort moet tenminste nog …6 maanden geldig zijn bij aankomst op Bali
Kosten aanvraag Sociaal Cultureel Visum…Euro. 70 en ieder verlenging kost…Rp. 400.000 = Euro 28 en laat je dit door een Reisbureau doen kost iedere verlenging…Rp. 600.000 = Euro. 42.

Ik heb hier een e-mailadres van rudy [EMAIL=“cafe_desartistes@hotmail.com”]cafedesartistes@hotmail.com
die een eigen zaak heeft op Bali, misschien dat hij nog tips en/of werk mogelijkheden heeft.

Hey Donald…

Wil je allereerst bedanken voor je reactie…
Ik heb Rudy gemaild, ik hoop dat hij het niet erg vind!!
Misschien dat hij werk mogelijkheden heeft… het nogal moeilijk vanuit
hier werk te vinden op Bali want op internet vind je er niets over.
Wanneer ga jij emigreren als ik vragen mag??
Als ik zo alles lees op de site moet je echt op heel veel letten
maar voor mij is het eerst belangrijk om werk te
vinden en dan kijk ik verder… Weet jij toevallig een website waar ik
vacatures kan vinden van Bali omgeving Sanur??

Groetjes Stacie

Hoi Stacie,

Het zal niet makkelijk zijn om werk te vinden, dit komt omdat de werkloosheid in Indonesië nog veel hoger is als bij ons. Maar goed nooit geschoten is altijd mis, daarom heb ik voor jou nog een site waar je jouw vraag over werk kunt voorleggen,** www.jakartaconsulting.com **(even copy past toepassen)
je kunt het een beetje vergelijken met een uitzendbureau.
Heel veel succes.
Groetjes,
Donald

Hoi hoi,

Ik en mijn vriend willen ook emigreren naar Bali.
Bij ons zal het nog tenminste vijf jaar duren maar we zijn ons nu aan het voorbereiden.

Wij zijn van plan om in de zomervakantie naar Nederland te reizen en dan vakantiewerk te doen. Zowel in mijn branche als van mijn vriend zijn hier mogelijkheden toe. Zo kunnen we toch inkomsten behouden. Verder zien we in Bali wel wat op ons pad komt.

Wel volg ik Indonesische taalles zodat ik daar niet taalvreemd het land binnen kom.

Ik heb begrepen dat je bij het wonen op Bali wel werk of een eigen bedrijf
moet hebben. De regels precies hierover zijn mij nog niet helemaal bekend.
En of het werken daar in NL onder valt weet ik eigenlijk ook niet.
In dat geval zou voor ons de regels van het emigreren misschien helemaal niet van toepassing hoeven te zijn, wanneer wij zo’n 4 maanden in het jaar in NL onze centen blijven verdienen.?

Gr sarah

Hoi,werken in Nederland telt niet mee als je naar Bali gaat. Je moet daar werk hebben. het is wel verstandig om een ziektekosten-verzekering in Nederland af te sluiten voordat je naar Bali vertrekt.in nederland zijn maatschappijen waar je verzekeringen kunt afsluiten voor landen buiten de EU.
groetjes Hannie:dag: