Wie kan ons haarfijn uitleggen hoe het zit met betrekking van container verschepen tot aan visum regelen tot aan school en huis huren.
Mijn man is met aow en ik zelf met iva uitkering. We hebben nu 2 kinderen in de leeftijd van 1 jaar en een van bijna 3 jaar. Onze planning is om in 2018/2019 definitief te verhuizen naar Bali. Voor onze kinderen hebben we een goede school nodig natuurlijk. Daarbij zoeken wij een huis om te huren. Hoe pak je zoiets aan? Mijn man is indonesisch. Hij is in 1962 met de laaste zending KNILL hierheen gevlucht met zijn pa en ma en broer en zus. Sindsdien nooit meer teruggeweest naar zijn roots Manado. Al jaren knaagt het om terug te gaan en eigenlijk definitief te vestigen. Hij spreekt het simpele bahasa nog. Ikzelf paar woorden. Ik ben oorsprong chinees en in NL geboren en getogen.
Hoe zit het met de visum? Hij heeft een ouderen visum als ik goed begrijp op google. Maar hoe zit het mij. Ik ben stukken jonger dan hem. Hij is 66 jaar en ik 41 jaar.
Hoe zit het met de container? Hoe werkt dat? Wat kan je van hieruit meenemen qua apparatuur of laten staan?
Hoe zit het met de aow? Lager?
Hoe is de levensstandaard daar? Bedoel dus wat je maandelijkse lasten zijn?
Hoe veel kost een zorgverzekering?
Moet je personeel in dienst nemen?
Kortom eigenlijk weten we niet veel, maar willen daar wel heen en weten niet hoe we dit moeten aanpakken.
Wie wil ons wat wegwijs maken? Kan niks recentelijks vinden namelijk
Beste Yeshar,
Ik weet niet of je het Engels machtig bent, maar waarschijnlijk is een goed startpunt voor jullie een boek: How to retire in Bali.
Het is ook als pdf te downloaden heb ik begrepen, zodat je het gewoon op de computer kan lezen.
Misschien niet Nederlands georienteerd, maar er zijn denk ik veel leerzame zaken uit op te doen.
Let wel: ik heb het niet zelf gelezen.
Verder zou ik zelf denk ik meer richting de expat-community van Bali contact zoeken, er zijn daar ongetwijfeld Nederlanders die jullie verder kunnen helpen.
Emigreren is toch echt iets anders dan een vakantie naar Bali!
Heel veel succes met jullie spannende plannen!
Maarten
We weten dat het geen reisje is even naar Bali. Vandaar deze research. Zal eens kijken wat je me hebt aangeraden. Het engelse taal is geen probleem voor me…ontzettend bedankt voor de tip
Ja, inderdaad heel veel vragen omdat het goed willen doen om. Het gaat immers ook om kinderen die meegaan en het is geen vakantie. Personeel is eventueel om lokale bevolking wat te financieel te helpen. Heb ergens gelezen dat het wel op prijs gesteld wordt als je van ver komt en daar gaat wonen en de financien voor hebt.
Beste Yeshar,
Het klopt dat het niet gratis is, maar op het totaal van emigreren en de daaraan gepaarde kosten is 25 USD toch wel te overzien?
Als het je hoofdbrekens gaat sparen lijkt het mij in ieder geval al gauw een goede investering.
Trouwens, als je het aanschaft kan je het boek volgens die website (na betaling) gewoon als pdf downloaden, zodat je het op een computer kan lezen.
Succes met de voorbereidingen!
Maarten
Hoi hoi
Ik zou voor het container vervoer een offerte laten opmaken door de rederij of expediteur. De prijzen kunnen echt per maand verschillen. Ik raad je wel aan om verschillende offertes aan te vragen!
Veel succes en plezier in dit nieuwe adventuur!
Hou je er ook rekening mee dat je waarschijnlijk ook met de landenfactor te maken krijgt. Dit wil zeggen dat je uitkering niet net zo hoog is als in Nederland. Even Googlen en je ziet dat dat voor Indonesie 0.4 is. Met andere woorden, je krijgt 4/10 van je huidige uitkering.
Ik was benieuwd hoe het met je plannen staat en alle voorbereidingen?
Ik vertrek eind oktober 2017 naar Bali , met mijn indonesische man en ook 2 kindenren van nu nog 10 maanden en 4 jaar.Ik viond het super spannend en vond het erg leuk om jouw verhaaltje te lezen en was benieuwd of alles gaat volgens plan :D. Leuk om wat van je terug te horen.
Hartelijk dank voor alle informatie die je hier gegeven inzake visa, zal het in de toekomst, omdat ik weet dat ik veel reizen over diverse kwesties zal hebben om de meest exotische landen.