Ik ben tweedejaars student Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. Na dit jaar wil ik voor 10 maanden naar Bali toe gaan voor mijn stage. Maar ik zit nog met bepaalde vragen waarvan ik denk dat jullie me wel kunnen helpen.
In Juli 2007 wil ik vertrekken en de reden dat ik er nu al over begin is omdat is alles graag goed geregeld wil hebben en omdat het geen vage wens is maar een serieus plan!
Zelf ben ik met mijn ouders 6 weken door indonesië getrokken en daarvan ben ik 2 weken op Bali geweest. Alleen was mijn verblijf in luxe 5 sterren hotels dus dat valt niet te vergelijken met een stage van 10 maanden.
Maar goed hier mijn vragen:
1) Wanneer ik naar het buitenland ga krijg ik een uitwonende studiefinanciering en ik krijg een vergoeding voor mijn OV-jaarkaart omdat ik die dan gedurende 10 maanden niet gebruik, dat komt neer op een bedrag van ongeveer 350 euro per maand. Mijn vraag is nu of ik het daarmee kan redden? Ik heb het niet over luxe leven maar gewoon een dak boven mijn hoofd en voedsel (openbaar vervoer/ gas-licht-water/ etc.)
2) Ik heb al vele site’s bekeken voor een vliegticket naar bali toe, de prijzen verschillen enorm dus ik weet niet wat ik kan verwachten. Waar moet ik ongeveer op rekenen? Ik hoef geen luxe vlucht maar ben echt op zoek naar het goedkoopste van het goedkoopste! Iemand een tip naar welke site ik dan moet gaan? En is het beter om een enkele reis te boeken en 10 maanden later weer een enkele reis naar nederland? of kan ik beter gelijk een retour kopen?
**3) **Ik wil daar graag maatschappelijk/welzijns werk doen. Nou heb ik al veel gesurfd op het internet maar ik kom nauwelijks iets tegen. Ik zou het liefste in een weeshuis willen werken, maar werken met verslaafden, daklozen, gevangenen of “ontspoorde” jongeren lijkt me ook interessant. Heeft iemand tips naar welke instelling ik zou kunnen zoeken? Of heeft iemand ervaring met dat werk op Bali? Connecties misschien op Bali zelf…?
4) Ik heb vernomen en zeker ook gezien dat autorijden op Bali niet echt veilig is, wel hoor ik dat scooter rijden goed te doen is?! iemand ervaring mee? Of is het openbaar vervoer goed te doen?
**5) **Ik spreek goed engels maar van de indonesische taal bevat ik nog niks. Kan ik het op Bali redden met mijn engels of is een **taalcursus echt een must? **
Dit zijn in grote lijnen wel de vragen waarmee ik zit, ik zou het echt super vinden als je nog meer ideën of tips hebt waar je mij verder mee kunt helpen!
Dag Laura, ik ben Gill oprichter van het WINS project en Yayasan Widya Guna op Bali.
Onze stichting kan je helpen met alles wat je nodig hebt om op Bali je stage te doen. (visum, transport, huisvesting, etc etc(vliegticket zelf regelen))
Op dit moment zijn Elisa en Gitte (2 studentes uit Antwerpen) hun stage aan het doen op ons weeshuis.
kijk op http://home.wanadoo.nl/grijnenberg
of op http://www.thewinsproject.org/temp
(website gaat deze week live)
neem kontakt met me op, en we kunnen verder afspraken maken.
Laten we kontakt hebben, dan kunnen we zien of jouw doel past in ons kader.
Zo ja, dan is je verblijf op het weeshuis (3 sterren guestroom met eigen badkamer) is voor je gereserveerd.
Het is voor donateurs gratis, inclusief ontbijt.
Maar je moet ook iets terug doen voor de weeskinderen. (engelse les, computerles, of anders)
En voor de beheerders denk ik aan een vergoeding van een paar euro per dag, door jou zelf te bepalen.
Ik zou wel de moiete doen om zoveel mogelijk Indonesisch te leren. Mensen in de touristen industrie spreken weliswaar wat Engels, maar dat zijn niet de mensen waarmee je gaat werken. Mij heeft het erg geholpen bij het geven van Engelse les!
De teleac heeft een aardige cursus (zelfstudie) en bij het instituut voor Indonesische talen of de open universiteit kan je ook lessen volgen. De ‘Selamat Datang’ cursus boeken zijn ook los bij de boekwinkel te verkrijgen.
het hangt ervan af waar je verblijft. Of je in warung durft te eten. 350 euro is veel voor de mensen daar. Maar je blijft toch een buitenlander. Zolang je niet uitgaat dan lukt het wel om rond te komen. Als verblijf zou ik voor een kosthuis kiezen. Dat kost ongeveer 40 euro per maand voor een buitenlander. Als je stage loopt kan je denk ik wel daar terecht. Maar of je daar wil zijn is een tweede. Ik neem aan dat je niet alleen daar bent om te werken, want je zal je dan toch aan hun regels moeten houden.
2)Als je langer dan 2 maanden gaat moet je rekenen op 1000 euro excl. belastingen en andere toeslagen. Ik vraag me alleen af of je 10 maanden kan blijven. Aangezien je geen werkvergunning hebt. De enige manier om langer dan 2 maanden te verblijven is een sosial budaya een sociaal cultureel visum. Daarvoor heb een indonesische sponsor nodig. Als je die niet hebt zijn er bedrijven die dat voor je kunnen regelen. Met dit visum kan je maximaal 6 maanden in indonesisie verblijven. Daarna moet je het land uit. En als daarna nog 4 maanden wil blijven dan zal je toch eerst terug moeten naar nederland om je visum te regelen. Dat duurt zo’n 10 werkdagen.
als je echt meer weet hoe je dat gaat regelen dan kan ik je in contact brengen met iemand die de concultant is van een rehabilitatie kliniek (verslaafden) een HIV kliniek en verschillende weeshuizen. Deze man woont in sanur.
je kan beter een auto huren dan een scooter. Maar met jouw budget gaat dat denk ik niet lukken. De goedkoopste auto kost 150 euro per maand. De goedkoopste scooter 40 euro per maand. Als er een ongeluk gebeurd dan krijg jij altijd de schuld. Je zal altijd moeten betalen. daarnaast kom uit alle zijgangetjes jongetjes met hun brommer uitracen. Jij mag dan misschien voorzichtig rijden maar zij niet. Huur je een scooter regel dan een SIM (een rijbewijs) dat scheelt toch 5 tot 10 euro als je aangehouden wordt. Openbaar vervoer is niet duur. Maar als je elke dag met de taxi gaat wordt het toch duur. Een bemo (locaal groen busje) is denk ik niet voor je weggelegd. Locale mensen betalen 10 cent voor een ritje jij 2 euro voor hetzelfde ritje.
het is belangrijk dat je indonesisch spreekt. Zeker als je daar wilt werken. Als je de basis kent is dat voorlopig voldoende. Je pikt het vrij snel op, want het is een makkelijke taal.
Het is prima eten in een warung of langs de straat, let wel goed op dat je bij een schoon tentje gaat eten. Voor 3000 Rp kan je er prima eten.
Via een sponsor in Indonesie kan je je visum tot maximaal 6 maanden verlengen daarna moet je het land weer uit om een nieuwe aan te vragen. Dat kan ook in Singapore wat een stukje dichterbij is dan de hele weg naar Nederland terug vliegen. In Nederland duurt de aanvraag 10 werkdagen in Singapore weet ik het niet.
In Denpasar zijn wel kindertehuizen geloof ik.
Het verkeer in Indonesie is niet zoals in Nederland goed georganiseerd, ze doen vaak maar wat. Pas op wat je doet in het verkeer, een blanke is altijd de schuldige want daar valt geld te halen. Het openbaar vervoer is prima te doen als je de prijzen weet en de taal spreekt. Weet je de prijzen niet en spreek je de taal niet goed dan proberen ze je geld afhandig te maken en betaal je meer dan nodig is.
Mijn ervaring is dat de mensen op bali beter engels spreken dan de mensen op java, maar nog steeds is het niet om over naar huis te schrijven. Ik zal je aanraden de taal te leren. Het is echt een eenvoudige taal en de mensen waarderen het en voor jezelf is het denk ik ook erg leuk om zo met de mensen te kunnen praten. Rosetta Stone Languages - Which languages does Rosetta Stone offer?
hier is een goede cursus te bestellen.
Ik zal ook begin juli voor 6 maanden naar Bali gaan, met vrouw en 3 jonge kids. Ik ken Bali al wel van meerdere vakanties en ik zal komende maanden ook bezig zijn met het regelen van het e.e.a. Ik zal waarschijnlijk in maart er al heen gaan om wat zaken voor te bereiden.
Ik zie dat je al veel reacties hebt gekregen, waar ik weinig aan toe te voegen heb. Maar misschien is het wel leuk contact te houden, misschien kan ik iets voor je doen als ik daar ben, kunnen we ervaringen uitdelen, danwel zien we elkaar daar en hebben we in ieder geval een backup voor problemen.
Enige dat ik je wel wil afraden is het huren van een auto. het is daar lastig rijden en de politie houdt je continu aan en je maakt snel brolken. Uiteindelijk valt het dan veel duurder uit dan verwacht en gezien je budget lijkt dat niet wenselijk.
Als je interesse hebt aan contact, mail me. Wij wonen momenteel in de buurt van Haarlem.
Ook ik ben druk opzoek naar een stage in bali voor 10 weken. Bij mij betreft het ook de maanden juli een augustus.Omdat ik hier nog volkomen onbekend in ben hoop ik dat jij mij een beetje op weg kan helpen met wat informatie. Ik ben erg benieuwd hoe ver je al bent met je ontwikkelingen. Ik hoop dat ik iets van je hoor.