Hallo allemaal,
Mijn man en ik overwegen om ons te vestigen in Bali, aangezien mijn man enig kind is en wij zijn moeder (81 jr.) niet alleen achter willen laten, hadden we zoiets of we nemen haar mee of wachten we wel een aantal jaren. Echter na het vertellen van onze laatste vakantie naar Bali en plannen, reageerde ze enthousiast dat ze heel graag mee zou willen. Immers ze heeft hier in Nederland ook niemand of iets wat haar zou kunnen tegenhouden. Volgende maand krijgt ze een nieuwe heup en ze moet ook nog een nieuw knie. Maar zodra dit achter de rug is, kunnen we in principe gaan.
'k Heb al veel inormatie gevonden op internet v.w.b. emigreren naar Bali, echter ik heb toch nog wat practische vragen. Hopelijk kunnen jullie mij op dit forum verder helpen.
Hoe vinden we betrouwbaar personeel (huishoudelijk hulp/tuinman)?
Hoe is de medische zorg? Als m’'n schoonmoeder problemen heeft met d’r nieuwe heup/knie, kan ze dan wel in het ziekenhuis terecht?
Is er ook een soort van thuiszorg, of particuliere nederlands sprekende ziekenverzorgsters? Nederlands sprekende vrijwilligers die m’n schoonmoeder af en toe gezelschap willen houden.
We zijn nog aan het orienteren waar we ons willen vestigen, wellicht dat het toch de regio Lovina wordt.
Ben benieuwd naar de reacties. Alvast reuze bedankt.
Grtjs. Esther & Robert
Personeel zoek je en train je zelf. Adverteren, briefjes ophangen in winkels, vertellen binnen je kennissenkring, etc., etc. Ga er maar van uit dat de mensen die als tuinman en/of huishoudster willen gaan werken niet of laag opgeleid zijn. Je moet ze dus trainen en leren te werken zoals jij het wilt. Je moet ze instrueren en voordoen hoe bepaalde apparaten en machines te gebruiken, schoon te maken, etc., etc. Of straks jullie keuze van personeel in de praktijk betrouwbaar zal zijn, zal de tijd wel leren.
Medische zorg op Bali is te doen, maar houdt niet over. Als het moet dan beter naar een goed prive ziekenhuis dan naar een goedkoper staats- of provinciaal ziekenhuis.
Als jullie verzekerd zijn en / of er het geld voor hebben dan kan jullie (schoon)moeder in ieder ziekenhuis in Bali terecht. Weet zeker dat ze met open armen ontvangen zal worden.
Nee, er is voor zover ik weet geen thuiszorg van nederlands sprekende verzorgsters.
In en rondom Lovina barst het van de (bijna) bejaarde Nederlanders, dus er zal zeker wel iets van een bingo- of kaartclub zijn. Anders gaan jullie dat toch initieren en de mensen bij jullie thuis uitnodigen of zo???
Neem schoonmoeder lekker mee , de zorg hier op Bali hebben wij na 11 jaar als goed ervaren.
Het klimaat en de aanwezigheid van jullie zal haar goed doen. Ziekenhuizen: in Denpasar is het Sangla hospitaal met een nieuwe vleugel Amerta ,en doet niet onder voor Nederland ,in tegendeel zelfs. Met 55 jaar kom je in aanmerking voor een kitas-lansia. Personeel is verplicht met zo,n kitas
Zeker 2 mensen moeten de kost bij je kunnen verdienen. Bij ons kwamen ze langs om te vragen om werk. Verder kan ik onderstrepen wat MP hierboven schrijft.
Geweldig bedankt voor jullie informatie. Daar kunnen we echt wat mee. 't Is ook echt een geruststelling dat de medische wereld ook niet achterbijft, integendeel zelfs, aldus Paulana…
We worden steeds enthousiaster en kunnen haast niet wachten. We zijn nu aan het kijken voor een stuk grond, want het liefst willen we zelf een huis laten bouwen. Daar hebben we ook al wat van gevonden op de site. http://www.balibeachgarden.com/villasvillasvillen/....ik weet niet of het jullie iets zegt of dat jullie ervaring hebben met andere bureau’s die huizen bouwen en grond verkopen. Ook hierin graag jullie advies!!
Alvast bedankt weer! >>>
Mijn advies aan buitenlanders die zelf geen onroerend goed kunnen bezitten: Huur, en huur alleen wat je kunt zien, NIET iets wat nog gebouwd moet worden.
Op dat andere forum krijg je heel andere antwoorden , heb ik net gelezen.
Het enige wat ik daarop schrijven wil is, dat MP en mijn persoontje hier op Bali wonen.
De anderen gedeeltelijk of helemaal niet. En dat je topic een andere wending gaat nemen.
Dhr Surya is wel heel deskundig wbt Indonesie.
Suc6 nogmaals en doe wat je hart je ingeeft mbt schoonmoeder , ik zou haar meenemen.
Tenslotte is het niet om de hoek, als er iets is zijn jullie bij haar, en dat is vind ik belangrijk.
Een oude boom verplanten kan, als ze zelf graag wil. Laatst heb ik een bericht gelezen over 2 jongere mensen die mama ook meenamen, en daar ontzettend blij over zijn. Die dame was ook over de 80 ,en heeft in Sanur tot haar einde ,de tijd van haar leven gehad . Als ik het wel heb meer als 15 jaar. Mijn dokter kost hier een habbekrats, hij is beter als mijn huisarts in NL.
waarom : hij neemt tijd, en daarnaast werkt hij in een ziekenhuis en is voor mij ( verpleegster) allround. Ik blijf erbij dat de zorg hier even zo goed is ( zo niet beter ) als in NL. Je moet wel de weg weten, maar is dat niet overal zo ?
MP heeft het al geschreven :buitenlanders mogen GEEN huis of grond kopen=bezitten.
Er wordt veel aangeboden maar ga daar niet op in, je komt van een hele koude kermis terug in Nederland. En de mensen die er op in zijn gegaan, zitten nu ergens in Amsterdam 3 hoog achter met hoge schulden. Zelf kennen wij 2 echtparen die sinds 3-4 jaar niet meer te bereiken zijn.
Huren is de optie, en dat kan heel erg goed gaan maak goede afspraken, niet over 1 nacht ijs.
Huurverhoging is op Bali ook niet de gewoonte! 1maal een prijs afgesproken blijft men daarbij en laat dat vastleggen in een contract in het Engels. Het beste nog met imigrasie daarbij.
MP en Paulien, heel erg bedankt voor jullie serieuze reacties.
Wij hebben zojuist de andere forum gelezen en inderdaad het gaat totaal de verkeerde kant op. Ik weet gewoon niet meer zo goed wat ik voor waar moet aannemen. Vind het ook niet zo prettig dat ze tegen elkaar uitvallen en elkaar beledigen, ben ik niet zo van. Gaat helemaal nergens over!! Jammer hoor!!
Dat we hier uit Nederland weg willen is in ieder geval een ding wat zeker is. En ook dat we m’n schoonmoeder niet alleen achter willen laten. Paulien, ik heb dat verhaal van dat Nederlandse stel die hun moeder heeft meegenomen ook gelezen/gezien. Zij was ook enig kind en wilde haar moeder ook niet alleen achter laten. Een bijzonder verhaal, waarin wij ons zelf herkennen.
Op Bali hebben we diverse (nederlandse) vrienden wonen, die het goed hebben.
Mijn ouders zijn in 1994 op 73-jarige leeftijd gerepatrieerd naar Timor/Kupang, maar hebben helaas niet lang mogen genieten. Mijn moeder was na 2 wkn. overleden en mijn vader 3 jr. later.
Mijn kinderen staan ook achter onze beslissing als we gaan. Ze zeiden dat zolang we nog gezond en fit zijn, we de kans moeten nemen.
We gaan nu even rustig alles op een rijtje zetten en zullen jullie op de hoogte houden wat onze beslissing zal zijn. Nogmaals bedankt voor jullie serieuze reacties, dat waarderen we enorm!! Hartelijk groet, Esther & Robert
Dat zou ik zeer op prijs stellen ,als jullie ons op de hoogte houden. Ik heb je bericht op dat andere forum met een glimlach gelezen. Nogmaals Surya is Indonesier, en gaat 3 x per jaar zeker naar Indonesie, en hij is deskundig. De anderen nou ja…dat lees jezelf. ( jaloezie )
Beste Forum lid.
Ik begrijp U situatie ,maar neem het niet te licht op,die andere forum is men inderdaad erg negatief,met veel negatieve dingen over Indonesie en zijn bevolking terwijl men daar woont en werk en een Indoneschisce vrouw heeft,daarom zal ik niet of nauwelijks daar op die forum reageren,maar wat die meneer 2 dagen geleden aan U schreef is een waarheid die niet valt te betwisten,en ik zie hoe erg negatief ze ook zijn dat dat de waarheid is,er is ook andere meneer uit die zelfde forum die heeft aan U een punt naar voren gebracht en dat was “waarom gaat U niet met de hele familie een maand of 6 naar bali om U schoonmoeder te laten wennen aan de nieuwe situatie en de lange reis er naar toe”,denk er maar over mevrouw.Ik woonde 35 jaar in Nederland en ik wou terug naar Curacao,ik heb er heel veel nachten over gedacht om de knoop door te hakken terwijl ik kern gezond ben.
groetjes
Charles, bedankt voor je reactie.
Uiteraard zal er ook wel een kern van waarheid in zitten in wat men schreef. Wat ik inderdaad oorspronkelijk al niet begreep is, waarom men zo negatief spreekt over het land waar ze toch wonen of regelmatig naar toe gaan. Net alsof men het niet gunt dat we daar in het land van mijn roots oud willen worden. Zolang ik nog niet bejaard ben en nog gezond en fit ben, wil ik nog kunnen genieten van al het moois. Maar waar we dus ook aan dachten is om de ‘locals’ te helpen, bijv. vrijwilligerswerk, ondersteuning bieden waar we kunnen, want we hebben al begrepen dat je er niet mag werken. We willen uiteraard wel wat te doen hebben.
Het advies om eerst te huren zullen wij ter harte nemen, omdat het al vaak ter sprake is gekomen. Dus wellicht dat het inderdaad eerst huren wordt, zodat we kunnen acclimatiseren en ons een beetje kunnen orienteren etc. Maar als ik zo op internet aan het kijken ben, vind ik de huurprijzen best wel tegenvallen.
Heeft iemand misschien tips, waar en bij wie we evt. iets kunnen huren?
MP en Paulien, hoe lang wonen jullie al in Bali en hoe hebben jullie de procedure aanvankelijk aangepakt? Waar wonen jullie ergens? Klopt het dat er een tolweg komt vanuit het zuiden naar het noorden? Ook hebben we gehoord dat er een nationale vliegveld komt in het noorden, als dit zo is dan zal het noorden ook meer aantrekken.
Hoe zit het met als je evt. een bed en breakfast wil beginnen (kleinschalig)? Inmiddels heb ik ook contact gehad met de Indonesische Ambassade in Den Haag en zij verwezen mij naar mw. Brinkman van Acces Indonesia. Zij heeft me geinformeerd aangaande de diverse visa die je nodig hebt, dus dat is nu wel helder.
Ik – en mijn gezin (vrouw en kind) – wonen en werken (alleen ik en mijn vrouw) nu ruim 7,5 jaar op Bali. De door mij indertijd (medio 2004) gekozen procedure om aan zowel een verblijfs- als werk-vergunning te komen is al enige tijd “afgesloten” / bestaat niet meer en is dus niet relevant meer.
Nee, het klopt niet dat er een tolweg van het zuiden naar het noorden komt. Er wordt momenteel een tolweg gebouwd van Sanur naar Tanjung Benoa, op Nusa Dua gelegen. Verder, de oostelijke kustweg is recentelijk verbeterd, van een 2 baans weggetje naar een ruime 4 baans snelweg met gescheiden rijstroken. Deze weg loopt momenteel vanaf Sanur tot aan ca. Kusamba / Goa Lawah.
Er wordt al 10 jaar gesproken over een (inter)nationale luchthaven erbij in Noord Bali en dat zal nog vele jaren doorgaan. Reken er maar niet teveel op.
Voor het beginnen van een “bed & breakfast” / klein hotel even de belangrijkste voorwaarden / eisen / vergunningen op een rijtje:
Geld, (redelijk) veel geld. (Als buitenlander kunt u financiering van uw bedrijfsplan door een bank gevoegelijk vergeten)
Als u zelf geen Indonesier bent: Een Indonesisch ingezetene om ALLE vergunningen en het land e.d., etc., etc. op zijn / haar naam te zetten.
Een groot genoeg stuk land dat bebouwd mag worden.
Een vigerend bestemmingsplan dat commercieel gebruik van het land voor toerisme toestaat.
Een bouw-vergunning, i.c.m. toestemming van de directe omwonenden
Een vestigingsvergunning voor het resort.
Een exploitatie-vergunning voor het resort
Een restaurant vergunning, evt. met aanvulling om ook aan niet-residerende gasten te mogen serveren
Een drank-vergunning
Een bedrijfs-vorm (CV, PT, PMA) om het resort te exploiteren.
Een inschrijving bij de Belastingdienst
Een elektra aansluiting groot genoeg om de zaak goed draaiende te houden
Een water aansluiting of evt. een vergunning om water uit de grond te mogen onttrekken.
Per gewest / kabupaten kunnen er nog aanvullende eisen zijn, m.b.t. vergunningen e.d.
Dank je wel weer, MP…Oei…dat zijn inderdaad heeel veeel regeltjes. We wisten natuurlijk wel dat het niet al te makkelijk gaat. Maar goed, hier kunnen we in ieder geval wel weer wat mee. We zijn vorige maand 3 wkn in Indonesie geweest, waarvan de laatste 9 dagen op Bali en zijn inderdaad vanaf Goa Lawah richting het zuiden over de brede snelweg gereden. Maar vanaf Sanur was het ontzettend druk en stonden we constant in de file, het zou dus mooi zijn als daar de tolweg wordt gerealiseerd.
V.w.b. het huren van een woning, neem ik aan dat daar niet zo veel regeltjes aan vast zitten??
Huren is eenvoudig, ook voor 'n buitenlander, en - om problemen te voorkomen - kan het beste via een notaris rechtsgeldig vastgelegd worden in een 2-partijen, onderhandse akte met de notaris als getuige. Kost slechts 'n paar honderdduizend Rp’s.
Bij huur van onroerend goed in Indonesie liggen de rechten, plichten en verantwoordingen van zowel huurder als verhuurder anders dan in Nederland. Bijv. de kosten voor groot onderhoud van het object zijn in Indonesie ook voor rekening huurder / gebruiker.
Poeh he…ff laten bezinken allemaal. Zoveel informatie te verwerken…echt super bedankt allemaal… !!!
We moeten nu echt alles even op een rijtje zetten, wat de huizen betreft zien we door de bomen het bos niet meer. Ook qua locatie, zijn we er nog niet helemaal uit. Waarschijnlijk dat we dec./jan. toch persoonlijk gaan kijken naar de huizen/locaties, ook om er wat feeling bij te krijgen.
We gaan weer even op het internet verder snuffelen!!:dag:
Mijn vraag is : wilt u naar Bali emigreren en dwz u uit laten schrijven of
“tijdelijk” wonen daar.? De konsequenties zijn namelijk heel verschillend en
persoonlijk zou ik me - door schade en schande wijs geworden - nooit uit Nederland uit laten schrijven.
Een en ander is uiteraard gerelateerd aan de ziektekostenverzekering.
Deze zaak is voor in het buitenland residerende nederlanders met inkomen
uit Nederland nogal ingewikkeld. (zorgbijdrage, inkomensafhankelijke AWBZ
bijdrage enz. Een priveverzekering is kostbaar en voor uw schoonmoeder
waarschijnlijk zelfs niet mogelijk.
Laat u zich goed voorlichten (CVZ en belastingdienst) of u kunt met mij kontakt opnemen : fcochius@hotmail.com
Gegroet.