Hallo!
Ik ben net nieuw hier en zit met een aantal vragen.
Is er iemand onder jullie die in Bali woonachtig is om van plan naar daar te emigreren?
We hebben ons hart volledig verloren ginder en zijn nu wel op een leeftijd gekomen dat we voorgoed ginder willen verblijven.
Mijn echtgenoot en ik hebben een 3-jaren plan om ginder grond te kopen(HAK MILIK)en daarop een paar bungalows te zetten.
We weten dat je een Indonesische “zakenpartner” nodig hebt én dat je verplicht bent om minstens 1 Indonesier aan te nemen(maar dat zouden we toch zowiezo doen)
We kennen wel een paar locals,heel lieve,vriendelijke mensen maar als het op zaken uitdraait dan ben ik toch liever voorzichtig.
Iemand hier ervaring mee?Want administratief gezien staat ons wel héél wat werk voor de boeg
Groetjes
Buitenlanders mogen geen eigendom bezitten op Bali -Indonesie.
Velen gaan in op de mooie praatjes van verkopers ,maar die komen van een hele koude kermis thuis ,Het is een ander verhaal, als 1 van jullie Indonesisch is ,dan kan het op haar of zijn naam.
Anders kan je huren -leasen ,wij doen dat sedert 2002, en hebben het getroffen met de eigenaar.
Laat je heel goed voor- en inlichten , niet over 1 nacht ijs gaan ,en wbt die zakenpartner ken je hem goed, anders is het water naar de zee dragen .Met Kitas moeten minstens 3 locale mensen
de kost voor hun gezin kunnen verdienen en je moet ze verzekeren etc etc. te veel om op te schrijven
Ten slotte Bali barst uit z’n voegen van de hotels en bungalows + B&B- homestay’s, je moet met een heeeel goed concept komen ,wat anderen niet hebben.
Veel suc6
Ik begrijp dat het Bali-virus weer heeft toegeslagen en daar is niets mis mee.
Behalve dat :
-het aanbod van “bedden” veel groter is dan de vraag. (Kijk eens op balidiscovery/update)
-je je geld in Bali beter kunt besteden aan projekten - klein of grootschalig - op sociaal/edukatief/medisch niveau in plaats van een konkurrent te worden van een balinees met een klein guesthouse.
-de opmerking “minstens een indonesier aannemen” komt mij onbegrijpelijk voor. U heeft weer geen idee van de verhoudingen op Bali.
-wilt u zich in Indonesie gaan vestigen dan zou dit niet moeten zijn om er beter van te worden dmv verhuur etc. Investeer in bovengenoemde projekten waar ik graag informatie over kan geven.
- by the way : personeel kan de werkgever in o.a. Singapore aanmelden bij een pensioen/ziekteverzekering. Waarom niet? 't Kost natuurlijk wat.
Dus begin er niet aan als je perse geld wilt verdienen. Beschouw het als
ontwikkelingshulp.
Groet.
We kennen Indonesie nu wel voldoende.We gaan ons niet vestigen op Bali.Maar op 1 van de naaste eilanden.
Indien wij ons zuurverdiende geld ginder willen investeren,willen we voorzichtig zijn.Wat meer dan normaal is,niet?
Ik wou enkel op administratief vlak informatie van mensen die de stap al gezet hebben;hoe hebben zij alles ervaren,hoe is het verlopen,wat mag men niet over het hoofd zien etc…
We willen er zeker niet rijk van worden,dat is niet het doel.
Maar voldoende centjes verdienen om te leven en belastingen betalen
En we gaan het niet houden bij het verhuren van een paar bungalows aan toeristen.
Ik kom zelf uit de sociale sector en ons project is om een meerwaarde te zijn voor de bevolking ginder
…en om vooroordelen te lezen;daarvoor heb ik me niet op deze site ingeschreven
Maak het jezelf makkelijk en ga niet (direct) voor Hak Milik, maar bijv. Hak Sewa met / i.c.m. Hak Guna Bangunan en vastgelegd via de notaris. Zodoende heb je geen lokale naamhouder nodig en houd je alles in eigen hand, niet alleen de huurcontracten maar ook de vergunningen, etc., etc. die je nodig hebt om je “B&B” te exploiteren.
@ fcochius: waarom je lokale Indonesische personeel verzekeren bij een maatschappij in Singapore? Er zijn nml. zat Indonesische verzekeringsmaatschappijen te vinden die e.e.a. kunnen verzorgen. Bovendien, als werkgever in Indonesie ben je verplicht je personeel bij / via JamSoStek te verzekeren tegen ziektekosten, ongevallen op / onderweg naar / van de werkvloer, overlijden en in een pensioen-regeling onder te brengen.
Jamsostek is verplicht vanaf 10 personeelsleden. Zo heb ik altijd begrepen.
Vandaar de mogelijkheid een ziektekosten/pensioenverzekering af te sluiten bij een betrouwbare - event. singaporese - maatschappij.
Wellicht is een en ander recentelijk gewijzigd.
Je hebt gelijk ,gezien de reactie van de artiste.
Wie de schoen past …