ik ben al 6 keer op Bali geweest, ga er misschien wonen over 3 jaar, wil een eigen bedrijf starten gericht op rijke expats. Echt creatieve/zakelijke mensen om kennis mee te maken zijn meer dan welkom.
Ben man.
Hoi Peter,welkom op wereldwijzer!
Nou leuk dat je plannen hebt om een eigen zaak op te richten in Bali !
Indonesie is voor buitenlanders geen makkelijk land om iets voor zichzelf te beginnen, maar het is desalniettemin mogelijk.
Grootste struikelblok is vaak het feit dat je als buitenlander geen onroerend goed kunt bezitten en in dat geval afhankelijk bent van een tussenpersoon / nominee. Maar, ook dat is op te lossen bijv. door een lange termijn huur-overeenkomst of pacht-overeenkomst.
Het aanvragen van een werk- en verblijfsvergunning is een extra complicerende factor.
Zorg voor een goede beheersing van de Indonesische taal, in woord en geschrift, zodat je veel dingen zelf kunt doen / regelen en om te voorkomen dat je een “kat in de zak” koopt / huurt / pacht.
Vergunningen trajecten zijn in Indonesie “ondoorzichtig” en bijv. vaak niet on-line te vinden of te doen. E.e.a. betekent dat je veel en vaak bij allerlei instanties langs moet komen om een formulier in te dienen, iets te laten afstempelen, etc., etc.
Zorg voor voldoende eigen kapitaal. Buitenlanders die een eigen zaak willen beginnen worden niet echt met open armen bij de Indonesische banken opgewacht voor een krediet-verstrekking.
Succ6 nog met je toekomstplannen,Peter!
Hallo Georgessiam,
Bedankt voor je mail. Veel van wat je zegt weet ik maar wat ik niet wist is dat vergunningen trajecten niet on line zijn te vinden. Ik ben er al zo’n zes keer geweest en weet dat neterken heel belangrijk is. Was een keer getrouwd met een Indonesische.