Werken op Bali!

Hallo iedereen,

Wij zijn Lisette en Daphne en zijn op zoek naar een nieuw avontuur! Het liefst per oktober. In de verre toekomst willen wij zelf een guesthouse/eco logde beginnen, voor ons is het nu een geschikt moment om eens te ervaren hoe dit echt is! Wij willen het liefst naar Indonesië en het lijkt ons te gek om het bedrijf van voor naar achter te leren kennen en eventueel te runnen voor enkele maanden! Ken jij of ben jij iemand met een guesthouse / eco logde of heb je tips laat het ons weten!

Groetjes Lisette & Daphne
L_van_effrink@hotmail.com

Daphnevandewal@hotmail.com

Leuk voorstel maar weet niet of dat lukt. Nml. een altijd terugkerend (en bovendien duur) probleem om te mogen werken in Indonesie, is het verkrijgen van zowel een verblijfs- als werkvergunning. In jullie geval zelfs “double trouble” omdat jullie met zijn 2’en zijn maar ieder voor zich over zowel een werk- als een verblijfsvergunning zal moeten kunnen beschikken.

Dat gaat inderdaad een lastig punt worden. Heeft iemand hier ervaring mee en/tips?

Je wilt werk doen wat ook door een local gedaan kan worden. Dat is lastig, zo niet onmogelijk.

Een werkvisum kost US$ 1500 per jaar ofzo, en die investering verdien je niet zomaar terug. Daarnaast mogen bedrijven niet een onbeperkt aantal buitenlanders in dienst nemen.

Ik zou het risico niet lopen om illegaal te gaan werken. Als je betrapt wordt, dan zijn de straffen hoog. Ik zou lekker op vakantie gaan en je eventueel oriënteren om een bedrijf te starten in Indonesië. Als je voldoende kapitaal hebt, kun je eventueel een eigen guesthouse starten. Maar je bent niet de enige, dus misschien is het wel lastig je geld terug te verdienen? Als je als vrijwilliger aan de slag wilt in een guesthouse, of betaald in loondienst, dan geef ik je meer kans in Europa of Zuid-Afrika.

Hi Jenny,

Dank je wel voor het antwoord. Wij gaan inderdaad niet het risico lopen in Indo illegaal te werken. Hopelijk kan er iets tegen kost en inwoning geregeld worden. Wel lastig. Wij willen niet een eigen bedrijf starten zonder eerst te ervaren hoe het is om een ecolodge/guesthouse te runnen. Zuid-Afrika is een goede tip; wij zitten niet vast aan een bepaalde stek, zolang er maar surf/duiken in de buurt is:)

Gr,
Daphne en Lisette

Tegen kost en inwoning werken in Indonesie mag ook niet.

En wat is ‘in de buurt’? Op Bali kun je alleen surfen in het zuiden, dus als je in het oosten of noorden zit dan ben je al 3-4 uur kwijt om bij de surfsports te komen. Op sommige andere eilanden kan uberhaupt niet gesurfd worden.

Gezien het aantal guesthouses die mogelijk gerund zouden kunnen worden door mensen als jullie (buitenlander, geen kapitaal beschikbaar) vind ik jullie eis best een risico/beperking. Veel plekken zullen namelijk afvallen, en er zijn er al niet veel!

In de buurt is een halfuur- 1 uur rijden. Het is idd een beperking, maar we zitten zoals gezegd niet aan Indonesië vast. En het is geen kwestie van al dan niet kapitaal beschikbaar hebben, maar de wensen om deze beschikbaar te stellen…Eerst eens kijken of we het leuk genoeg vinden! Ben zelf drie maanden in Indo geweest met onwijs veel plezier en vandaar dat dat mijn voorkeur heeft.