compagnon gezocht

hallo, ikzoek een compagnon om in noord bali een resort te beginnen, ik heb al 71 are grond met daarop een fundering voor het eerste gebouw, vergunning en certifcaat aanwezig, benodigd kapitaal 60000 euro.

salam, leen

Buitenlanders mogen geen eigen bezit hebben in Indonesie, wel met een Indonesische partner
maar nooit op eigen naam, wel op naam van Ind. echtgenoot/echtgenote. Pachten van grond gaat wel. Hak Millik niet , Hak Pakai wel toegestaan.

Wat voor aandeel krijgt die partner / compagnon die Euro 60.000,- inbrengt?

Leen ,

Waar is dat in Noord Bali, toch niet Lovina…

Groet Paulien

weinig reacties!!!
Wat krijg ik als partner?

Nog even een aanvulling Leen: Indonesische echtgenote getrouwd met een buitenlander , moet haar eigendom binnen 1 jaar “afstoten” , anders wordt het door de staat “afgepakt.”
Zie U.U. agraria. IMB-HGB-HGU etc. Indonesie heeft bijna dezelfde wetten als Nederland.

Groet Paulien

Hmm, 60.000 euro is geen probleem…alleen voorzie ik dat na een goede start de boel weer opgedoekt word. Ik heb er in Noord Bali in de laatste 10 - 15 jaar teveel zien komen en gaan met dat soort plannen. Hetzij weggepest, hetzij met een bussines plan dat aan alle kanten rammelde. Dus geef mijn portie maar even aan fikkie.

zit je toch mooi met die fundering.

Zoals er zovelen staan door geheel Indonesië… Na een paar jaar geheel overwoekerd door snelgroeiende gewassen. :smiley:

Ja Leen , wij denken er net zo over als Senior.

Hier in het oosten hetzelfde laken een pak. Maar daar denk je toch goed over na voordat je begint.
Aangezien wij als buitenlanders geen bezit mogen hebben , pachten wij nu al 11 jaar op levenstijd.
En dat bevalt uitstekend.

Met een goede voorbereiding, een goed business plan, een goede lokale partner (iemand met enige hogere opleiding, die je niet opgepikt hebt op het strand, als chauffeur of in een hotel / restaurant) en met voldoende tijd is er zat mogelijk voor buitenlanders om een zaak / bedrijf te starten.

Het probleem met de meeste buitenlanders is echter dat het allemaal snel-snel en zo goedkoop mogelijk moet. Ze zetten bijv. liever klakkeloos een handtekening onder een Indonesische akte of contract dan dat ze de tijd nemen en geld uitgeven om e.e.a. te laten vertalen en dan pas te ondertekenen. Tsja, en dan kun je wel eens “het lid op de neus krijgen”.

1 like

Leen,

Paulana en robvanbennekom zijn 2 verschillende personen, dat heb ik gisteren al vemeld als antwoord op jouw mail. Het zou je toch sieren als je andere vragen gewoon beantwoord.
Nee heb je en een ja kan je krijgen.

Deze (niet reactie) valt me vies van je tegen Leen, jouw had ik daadkrachtiger ingeschat. :slapen::mad: Even goede vrienden hoor, maar ajb geen PM meer!!

Ik wil dat niet meer en in jouw geval is dat echt water naar de zee dragen.

Suc6 Leen