Visum aanvraag voor Thaise vriendin

Een deze dagen wil ik samen met mijn Thaise vriendin een visum aanvraag doen om 3 weekjes op vakantie te komen in Nederland. Als een Thaise naar Nederland wil komen heeft ze een financieel garantstelling nodig. Dit wil mijn vader worden aangezien ik net een nieuwe baan heb en dus nog geen vast contract bezit. Daarnaast moet je als referent ook een brief hebben waarin je de relatie met de aanvrager (mijn Thaise vriendin) uiteenzet.

Mijn vraag is, heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, weet iemand wat belangrijke punten zijn om te vermelden in zo’n begeleidende brief? En wat misschien wel of niet moet worden vermeld in de brief.

Ter informatie, ik ben 5 maanden in Zuidoost-Azië geweest, waarvan 3 keer in Thailand. Ik heb in totaal 2 en halve maand tijd met haar doorgebracht. De laatste keer dat ik haar nu gezien heb was 3 maanden terug en sindsdien hebben we elke dag goed contact.

Ik hoop dat iemand me wat nuttige info kan geven.
(Als hier al een eerder topic over gaat (mijn excuses), ik zou hem graag doorgestuurd krijgen om te lezen.)

Vriendelijke groetjes,
Gilbert.

Belangrijk: duur van de relatie en aard van de relatie en reden van komst naar Nederland.

Geef me je email, en ik kan je een voorbeeldbrief (succesvolle uitnodiging) sturen.

1 like

in die brief moet je vermelden hoe je je vriendin hebt ontmoet en hoe vaak je haar hebt ontmoet. Als je samengaat willen ze copien van je paspoort met je visum stempels van thailand. je mag zelf niet aanwezig zijn tijdens het interview op de ambassade. het interview is in het thais.

je vriendin moet als ze kinderen heeft de geboortebewijzen meenemen en als ze een huis eeft ook bewijs, ze onderzoeken nl het vestigings gevaar in ned… Ze moet dus alles meenemen dat kan aantonen dat ze een reden heeft om terug te keren naar thailand.

althans zo ging het bij mij in 2008 toen ik me mijn vrouw op vakantie ging naar ned.

als het inmiddels anders is dan weet ik het niet.

suc6

1 like

Graag!

Alvast heel erg bedankt!

Bedankt voor deze handige info! Dit maakt het voor mij al een heel stuk duidelijker.

zorg ook dat je een reisverz. hebt voor je vriendin met een minimale dekking van 30000 euro en een reserveringsbewijs ve ticket bij afhalen willen ze van beide een copie hebben maar ook het origineel hebben.

1 like

Bij mijn vriendin werd bij het afhalen van het visum niet om een ticket gevraagd, hadden we ook niet. Was januari dit jaar.

Zorg ervoor dat je het verhaal uit jouw uitnodigingsbrief goed afstemt met je vriendin. Voorbereiding is essentieel. Jouw vriendin wordt aan een soort “ondervraging” onderworpen. Zoals eerder opgemerkt men is vooral beducht op het zogenaamde terugkeerrisico.

Gooi alles in de strijd om aan te tonen dat ze zeker zal terugkeren. Een arbeidsovereenkomst is perfect, maar het kan ook een motorbike zijn die op haar naam staat, liever een huis of een huurcontract.

Voor jou is het appeltje eitje dat je vriendin na 3 weken vakantie zal terugkeren, maar niet voor de ambassade jouw vriendin is in beginsel "verdachte"en jullie mogen het tegendeel aantonen.

Wanneer alles klopt is het aanvragen van een toeristenvisum een eitje, zorg er dus voor dat alles klopt.

1 like

de situatie van de op is anders, zijn ouders geven namelijk een garantie af, en jij hebt het over een aanvraag zonder garantie.

Klopt, je moet bkj aanvraag reservering vliegticket laten zien.
Na goedkeuring aanvraag kun je dan ticket betalen en afhalen, en reisverzekering afsluiten. Beide tonen op ambassade, kopie voor ambassade.

1 like

Je hebt trouwens wel gelijk, alle documenten die aantoonbaar het risico dat ze blijft verkleinen hebben een positief effect op de aanvraag.

Bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels al heel wat wijzer! Ze heeft een huurcontract van haar Condo. Dus dat gaat mee naar de ambassade. Daarnaast zit ze op een ‘‘open’’ universiteit. Misschien handig om daar ook iets van te vinden… Ook heeft ze werk… maar zoals vele Thaise heeft ze dit niet op papier.

Bedankt, Top!

Die reisverzekering moet ik ook al betaald hebben? Omdat het nog niet zeker is dat de aanvraag vervolgens goedgekeurd word… Aan de andere kant zou het wel een boel schelen bij de aanvraag… denk ik :thumbsup:

Bedankt!

Het meeste heb je al mee gekregen van iedereen en zoals falang al aangeeft wordt ze ook aan een soort van ondervraging onderworpen dus zorg er voor dat ze genoeg van je weet, werk, woonachtig, hoe je heet & jouw naam schrijft, ouders broers & zusters en desnoods foto’s van jullie samen het liefst met datums erbij v/d diverse ontmoetingen en verder de papiermolen goed op orde.

Succes.

1 like

nee maar als het visum is toegewezen dan moet je het verz bewijs meenemen met een copie.
ze heeft werk stort ze haar loon elke mnd of week op de bank, dan neemt ze haar bankboekje mee en kan ze regelmatige inkomsten laten zien.

je kan beter teveel bij je hebben dan te weinig bewijs denk ik maar

1 like

Dat word dan nog een goed dagje studeren… Voor haar zijn die Nederlandse namen al zo lastig. Ze maken het knap lastig zo’n visum aanvraag!

Bedankt voor de tip in ieder geval! Ik ga het haar proberen bij te brengen.

Prima tip! Denk dat we daar wel wat mee kunnen. :chin:

Ze hoeft natuurlijk niet de namen van je eventuele ouders broers & zusters etc te weten maar meer bedoel ik daar mee of je die hebt, sorry als ik je daarmee heb verward, maar hoe meer ze over jou/jullie kan vertellen of aantonen des te beter.

1 like

Een website waar ik destijds zelf veel aan heb gehad, is www.buitenlandsepartner.nl

Succes in ieder geval !!!

1 like

laat nog ff weten of het is gelukt >>>

Interessante site. Ook wat betreft andere onderwerpen. Blijf je gelijk een beetje op de hoogte van nieuwe politieke regelgeving omtrent deze zaken.

Thanks!