Hallo,
Mijn vriendin zou binnekort voor een tijdje naar hier komen… Maar hoe ga ik te werk? Komt er veel bij kijken of gaat het snel? Het voordeel is dat we samen een kindje hebben en gaan binnekort trouwen… Iemand wist mij te vertellen dat je bij de ambassade een SHENGEN- visum moest aanvragen. Kan iemand mij meer info geven.
Als het goed is zit er schuin tegenover de Nederlandse ambassade in Bangkok een kantoor welke je vriendin en jou precies kunnen helpen met de aanvraag van het visum en welke documenten er nodig zijn, uiteraard tegen betaling, maar dan weet je vrijwel zeker dat het allemaal in een keer goed gaat daarbij kan je zelf ook info zoeken op de site v/d Nederlandse ambassade te bangkok.
Ik stuur je in een pb een telefoonnr van een dame die werkzaam is of was bij dat kantoor een aantal jaar geleden welke verstand heeft van visum aanvragen.
Makkelijkste manier: jij stelt je garant, zij regelt de aanvraag. Om die aanvraag in orde te maken: de grote angst is dat ze in Nederland blijft, ondanks de garant verklaring. Dus: toon aan dat ze een baan heeft hier, dat ze grond heeft, bankrekening, etc. Ook nodig: vluchtreservering.
Als ze handig is met dit soort dingen kan ze het zelf doen, maar ik denk dat voor veel Thai het handig is om professionele hulp in te roepen, bijvoorbeeld het kantoorje tegenover de ambassade.
ja ben het met steven eens dat is de makkelijkste weg stel je garant doe dit in een uitnodigings brief die je haar schrijft en haal ook een formulier op bij je gemeente (ben de naam even kwijt) hiermee garanderen zij dat je goede woonruimte hebt ook copy’s van je laatse 3 loonstroken en alle pagina’s van je paspoort stuur dit alles naar haar op met deze papieren en de vlucht reservering + papieren die de ambassade gerust stellen dat ze terug keert naar thailand en je krijgt het vrij snel
Ik vertrek binnen 4weken terug naar Thailand… Is het dan niet gemakelijker dat ik eerst hier alles van papieren in orde breng en dan in Thailand zelf de rest in orde brengen? Zoals u zelf al zei een Thai is niet zo handig in die dingen… Mijn vriendin heeft ook geen werk omdat ze op onze dochter moet passen…
Zou dat het mss makkelijker kunnen maken dat we samen een dochtertje hebben en binnekort gaan trouwen?
Als zij zelf niet over de (financiele)middelen beschikt om een visa te verkrijgen om naar Nederland te komen, dan ga jij dus garant staan en zal je dus al jou benogdigde documenten, 3 recentesalarisstroken etc en alles wat hiervoor al is een beetje is aangegeven hier in orde moeten brengen en deze mee moeten nemen naar Thailand.
Het wordt er niet makkelijker op of dat je getrouwd bent of samen een kind hebt want dat zijn geen voorwaarden die gelden voor een visa.
Een van de 2 moet gewoon aan de criteria’s voldoen en deze overleggen aan de ambassade.
Ik ben vandaag eens naar het consulaat geweest om de nodige informatie te vragen en de papieren om de aanvraag te doen… maar zij kon mij niet verder helpen?? Euh… Waar moet ik dan wel juist zijn om een aanvraag te doen voor een Schengen-visum
Ik word echt van het kastje naar de muur gestuurd :wacko:
Ondanks alle uitleg ben je er dus nog niet in geslaagd.
Het simpelste dan voor jou, neem contact op met de IND Tel.nr. 0900-1234561, je krijgt dan publieksvoorlichting, leg je vraag uit en dan zal je wel doorverbonden worden met de afdeling visa-dienst.
Zij behandelen namelijk alle aanvragen die betrekking hebben tot toerisme,familie en privebezoek,medisch,studenten etc.
Deze afdeling kan je antwoord geven op al je vragen.
Tip: Houd pen en papier bij de hand voor het noteren.
En mocht je t.z.t. de hele papiermolen rond hebben en langs de NL Ambassade in Bangkok gaan, vergeet dan niet om van tevoren een afspraak te maken, dit is sinds een aantal jaren verplicht. Het is mogelijk om online een afspraak te maken…
Hier boven kan je nogmaals alles vinden wat je nodig hebt voor de aanvraag.(klik op de link)
Vooral bij, “welke documenten moet ik overleggen”.
“Vereisten ale visumaanvragers” Geldt voor haar. Additionele vereisten voor visa voor privébezoek:Geldt voor jou !!!
“indien een referent garant staat”. AL DEZE AANGEGEVEN PAPIEREN/DOCUMENTEN, MOET JIJ REGELEN!!!
En je kunt er het Schengen-visa formulier downloaden.
Wat er niet bijstaat maar wel van belang is, dat als je al deze papieren hebt, en je je afspraak hebt bij de ambassade je ook zorgt voor een goede reisverzekering voor je vriendin dit hoort ook bij de aanvraag moet je afsluiten in Thailand.
Het is vrijwel **verplicht **om online een afspraak te maken. Als je belt wordt je, bits, gevraagd of je geen computer hebt. Zo ja wordt je doorverwezen naar de website om een afspraak te maken.
Aha, oke, wist niet dat ze zo moeilijk deden bij maken van een telefonische afspraak. In ‘mijn’ tijd was deze mogelijkheid er ook nog niet… Verbaast me niks dat ze zo bits zijn, ze zijn soms ronduit onbeschoft, maar ja, ze hebben dan ook de macht he.
Destijds werkte er ook een Thais/Nederlandse jongedame, zij was wel zeer vriendelijk en behulpzaam en daarnaast ook nog eens een genot om naar te kijken
Een uitgebreide in Thailand afgesloten ziektenkosten verzekering volstaat.
Dat is ook eigenlijk inbegrepen in mijn toelichting waarin ik schrijf over een reisverzekering waarin dit dus in de clausule zit, is al verplicht bij je visum aanvraag.
Dus een goed dekkende reisverzekering.
Ja, dit is van de laatste jaren, ik wilde een nichtje van mijn vrouw over laten komen en toen kreeg ik dit te horen van de IND.
Als je wilt dat je vriendin hier kan blijven wonen, kun je beter meteen een MVV aanvragen (voor 9 maanden en daarna verlengen) maar ook dit is zeer moeilijk.
Je dient ook goed aan te kunnen tonen als je vraagt om een toeristen-visum, dat je vriendin inderdaad terugkeert naar thailand.
Er is in Nederland 1 verzekering, gevestigd in Den Haag(naam ben ik vergeten)die de verzekering afsluit.