Op het forum lees je al veel over diverse visa.
Nu ben ik van plan om eind december voor 3 weken naar thailand te gaan om mijn vriendin te bezoeken.
Nu is het plan dat zij met mij mee terug gaat naar NL.
ik weet dat je een 90dagen visum kunt aanvragen bij de ambassade in bkk.
Hoelang duurt zo’n aanvraag ongeveer?
is het raadzaam om dat bijv nu al te regelen?
liever doe ik dat de 1e dag als ik aankom…
de reden waarom ik het nu nog niet wil/kan doen is dat je een vliegticket moet kunnen tonen…
op dit moment kan ik die nog niet betalen…sparen sparen sparen haha…
is zo’n visum aanvraag een ABC tje…dwz standaard procedure en altijd prijs?
of wordt er wel eens iemand afgewezen?
wat zijn jullie ervaringen…? ik wil nl niet met een ticket blijven zitten wanneer het visum evt wordt afgewezen…
Pfoeee…eerlijk gezegd durf ik je niet meer te zeggen hoe dit allemaal in z’n werk gaat; het is voor mij alweer een aantal jaar geleden (gelukkig) dat ik elke keer toeristenvisa moest aanvragen voor mijn vriendin en de regels veranderen zo snel.
Je kan daarom het beste ook ff info zoeken op de website van de Nederlandse Ambassade in Bangkok, zie hier.
Zorg er uiteraard goed voor dat je alle papieren goed (salarisstrookjes, garantverklaring) in orde hebt en schrijf ook een brief waarin je aangeeft waarom je vriendin naar Nederland komt en dat jij garant voor haar staat gedurende haar verblijf hier.
Vergeet tzt ook een goede ziektenkostenverzekering niet.
Ik heb goede ervaringen met de visa-aanvraag. Geloof dat wij 3 of 4 keer een visum voor NL hebben aangevraagd en eigenlijk allemaal zonder problemen. Lang duurde het bij ons niet, binnen een paar dagen kregen we (positief) bericht.
En ja, er worden mensen afgewezen, niet iedereen krijgt natuurlijk zomaar een visum. Zodra ze bang zijn voor vestigingsgevaar zullen ze het visum afwijzen. Als jouw vriendin een vaste baan met een vast contract heeft in Thailand, dan hier ook een kopie van maken voor de visumaanvraag.
bedankt voor je reactie dave…
uit je antwoord maak ik op dat het dus niet zo heel moeilijk is om een visum te krijgen mits ik de papieren goed op orde heb…logisch…
dan denk ik dat ik die gewoon meeneem en dat we dan samen naar de ambassade gaan in bkk om het voor mekaar te krijgen.
weet je toevallig een airline waar je een ticket in optie kunt zetten…?
dus een ticket boeken die je kunt annuleren…
ik ben tot nu toe alleen maar met airlines geweest waar je je ticket niet kunt wijzigen en je geen geld terug krijgt.
wellicht wel handig wanneer onverhoopt het visum wordt afgewezen.
weet je toevallig een airline waar je een ticket in optie kunt zetten…?
dus een ticket boeken die je kunt annuleren…
Kan bij vrijwel allemaal behalve Air Berlin. belangrijk: je hebt alleen een boekingsbevestiging nodig bij aanvraag, nog niet het ticket zelf, dat heb je alleen nodig bij visum afhalen. Je betaalt ook pas bij afhalen van het ticket (zoek dus een reisbureau of vliegmaatschappij in Bangkok).
Er worden veel mensen afgwezen, precudre duurt in totaal 3 dagen. Kijk op dwe website van de ambassade voor alle benodigde papieren. Garantieverklaring werkt het eenvoudigste.
Het is allemaal best heel vaag hoe het moet en al die documenten die je moet hebben.
Een kennis van mij heeft het ook gedaan, dit is wat ik er nog van weet
Jou vriendin moet ook het 1 en ander zelf regelen:
werkgever verklaring, dat ze een vaste baan en inkomen heeft en dat ze na terug komst in Thailand weer bij die werkgever aan de slag kan.
Een bankrekening waar een X bedrag op staat.
Een visum aanvragen voor Nederland.
Een retour ticket.
Paspoort aanvragen als ze die nog niet heeft.
En dit is wat jij moet gaan doen zover ik het nog weet.
Een verklaring van inkomsten van jou werkgever
Was iets met je paspoort of je er wel eens geweest ben.
Een garantie verklaring dat jij verantwoordelijk bent voor haar.
Ik dacht ook iets van dat ze 40 euro per dag te besteden moet hebben.
Ziektekosten verzekering.
Zou als eerste een telefoontje plegen aan het ministerie van buitenlandse zaken, daar hoor je precies wat en hoe.
Zijn aanvraag werd de eerste keer gelijk afgewezen, ze zijn hier bang dat zei zich gaat vestigen in Nederland.
Dit alles is een soort van ontmoediging beleid.
Je kan makkelijker iemand illegaal hier heen halen dan als je het officieel wil gaan doen.