Allereerst wil ik me even verontschuldigen voor het feit dat ik een apart topic open terwijl er een algemeen visum-topic bestaat. Echter is de laatste reactie in dat topic nogal gedateerd, bovendien leek het me handiger om er een apart topic voor te openen aangezien dat wat meer opvalt. Vandaar.
De situatie is als volgt. Ik ben van plan om begin / medio maart 2008 naar Bangkok te vliegen om daar te backpacken. Het is de bedoeling dat ik een maand of vier, vijf wegblijf, dat is dus langer dan de 90-dagen limiet die de enigszins vage nieuwe reglementen betreffende een visum voorschrijven. Die tijd breng ik uiteraard niet alleen in Thailand door, ik wil tevens naar Laos, Cambodja, Vietnam en eventueel Maleisië. Moet ik rekening houden met de reisduur bij het boeken van mijn vliegticket, en vooraf iets als een ‘extended stay’-visum aanvragen, of maakt dat niks uit? Zijn er verder nog specifieke dingen die ik geregeld moet hebben betreffende mijn paspoort en het visum? Hoe kan ik dit het beste aanpakken en waar moet ik rekening mee houden?
Haal vooraf een visum in Nederland. Als je van plan bent tussen de andere bestemmingen door via Thailand te reizen een multi-entry visum, anders een gewoon visum.
Voor de duidelijkheid: als je in bangkok landt heb je als Nederlander recht op een 30 dagen visum vrij entree. Voorwaarde hiervoor is o.a. een vlucht naar buiten Thailand binnen die 30 dagen. De luchtvaartmaatschappij waarmee je naar Thailand vlieft is verantwoordelijk voor de uitvoering van dit voorschrift, dus als je zonder ticket naar buiten Thailand het vliegtuig wilt nemen kan de luchtvaartmaatschappij je toegang weigeren. Deze visum vrije entrees kun je maximaal 90 dagen krijgen binnen een periode van 180 dagen, voor iedere entree is officieel een vlucht naar buiten Thailand vereist. Bij de meeste grensovergangen doen ze niet moeilijk over de vlucht naar buiten Thailand, amar de dagen worden wel geteld.
Een visum vooraf heeft het voordeel dat je geen last hebt van de regel ‘vlucht naar buiten Thailand’ en dat deze dagen niet meetellen voor de 90 dagen.
Hallo, ik zit in dezelfde situatie, maar ik snap jouw uitleg niet zo goed.
Ik moet dus in NL een 60dagen visum voor Thailand kopen? Maar hoezo laten ze mij dan wel ‘binnen’? Of ik nu een visum voor 30 dagen (gratis) heb, of voor 60 dagen (betaald)…ik kan nog sneaky daar blijven.