Toesistenvisum aanvragen voor vriendin

goedemorgen,

Mijn vriendin wil met de kerst voor het eerst naar nl komen voor een 3weeks verblijf.
Dus moeten we voor haar een visum aanvragen.
Ik lees op internet,waaronder dit forum veel info.
Kan iemand mij beknopt aangeven wat wij pcs moeten doen zodat alles wat duidelijker wordt voor ons…
ik lees nl zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie haha…
en watvoor een tijd moet ik rekening mee houden tussen aanvraag en het verkrijgen van het visum?

bedankt alvast
jeroen

Toersistenvisumaanvraag duurt 3 dagen: dag 1 aanvraag, dag 2 uitslag, dag 3 afhaling.

Nodig: alle mogelijke informatie waaruit blijkt dat ze terugkeert naar Thailand. Dus bankrekening, grondbezit, baan, etc. Daarnaast: garantieverklaring van jou, te verkrijgen en legaliseren op gemeentehuis, uitnodiging van jou, reservering vliegticket (bewijs van reservering bij aanvraag, echte tickets bij afhaling), reisverzekering bij afhaling visum, visumaanvraagformulier, 2 pasfoto’s, geld.

De informatie staat allemaal op de website van de Nederlandse ambassade.

je moet van te voren via de site vd ambassade een afspraak maken.

het afhalen kan ook de 4de dag zijn althans dat was bij ons

En ziektekostenverzekeringsbewijs willen ze in bangkok meteen bij de aanvraag zien.

1. uitnodigingsbrief uitprinten, invullen en bij het gemeenthuis laten legaliseren (stempel) kost ca 10 euro. (datum kan je leeg laten en later invullen)
  2. laastste salarisstrook (ik heb er ook de jaaropgave voor de belastingdienst bijgedaan)
  3. copie paspoort met de pagina’s waar de thailand visa opstaan
  4. 1,2 en 3 opsturen naar je vriendin
  5. ticket reserveren of kopen met annuleringsoptie (voor als het visum geweigerd wordt)
  6. ziektekostenverzekering in thailand afsluiten kost ca 1700 baht voor 3 weken.
  7. vriendin moet paspoort hebben, werkgeversverklaring of andere documenten die een terugkeer naar thailand waarschijnlijk maken.
  8. als je vriendin alle papieren heeft via internet afspraak bij de ambassade maken.

Als je inkomen onvoldoende is voor een garantstelling, je geen visa stempels voor thailand hebt of je vriendin geen werkgeversverklaring kan krijgen, dan kan de ambassade lastig gaan doen.

Er zijn bureautjes die hierbij assisteren. Ik zal je een pm sturen met 1 waarvan ik weet dat die al 2 visa geregeld heeft :wink:

De eis is 3 salaris stroken incl. bewijs van storting (kopie bankafschriften van de laatste 3 maanden

Kopieën van alle pagina’s van het paspoort incl de voorkant.

In de brief kan je ook al aangeven dat ze terug zal keren omdat:…
Dan heb je namelijk geen verklaring meer nodig :smiley:

Wat ze heel belangrijk vinden is de uitnodigingsbrief omschrijf daarin heel duidelijk hoe jullie elkaar hebben leren kennen wat jullie graag samen doen etc. Het is heel goed zelf te doen hoor de bureautjes vragen een behoorlijkbedrag en dat kunnen jullie beter samen uitgeven toch :wink:

Meer info of voorbeeld brief op verzoek leverbaar :chin:

Ik heb ter plekke op de ambassade in 5 min een brief moeten schrijven, ondanks dat mijn vader garant stond.

wij hebben alles zelf gedaan en was goed te doen.

Mijn vriendin heeft alles geregeld :wink: Alleen konden we niet uitvinden hoe je een ticketreservering maakt zonder direct te betalen. Het is een beetje dure gok een ticket te kopen als het visum geweigerd wordt.

Wij ook hoor zowel het 3 maanden als het langverblijf (vvr) visum allemaal zelf gedaan en heel goed te doen.

Gewoon via een reisbureau. Bij de meeste maatschappijen kun je rsserveren en later betalen.

hallo,

iedereen ontzettend bedankt voor de info.
ga het allemaal in orde maken en zo te zien moet het wel lukken allemaal.
misschien dat ik nog met wat vragen zit,dat laat ik dan wel horen.

sawatdee krap!

Jeroen:chin:

Graag gedaan hoor succes!

Gr Rik

ik heb nu het document geprint vd website van de ambassade (shengen visa application)
die moet ik dus invullen en bij mijn gemeentehuis in nl laten legaliseren en laten stempelen…?
en die uitnodigingsbrief,mag ik die in het nederlands schrijven of moet dat in het engels?

jeroen

Ik zou de brief in het Engels schrijven. Gericht aan je vriendin maar bedoeld voor de ambassade.

Niet helemaal maar ik heb je even een PB gestuurd. ik heb wel een stappenplan voor je.

okay,

bedankt rik en steven.

jeroen

En nog meer informatie :wink: http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=462 Waarschijnlijk ook op de site van je eigen gemeente te vinden. Formulier is http://www.utrecht.nl/images/Burgerzaken/pdf/uitnodigingsbrief.pdf

1 like

laat je nog wel even weten of het gelukt is en wat je vriendin van NL vind haha

hi ik woon in belgie en heb en maat die graag eens voor een maand naar hier wil komen die in cambodia woond moet ik ook al die romslomp doen of kan hij gewoon naar hierkomen met een toeristen visa , ??
en wat kan ik doen om zijn ticket te betalen want daar hebben ze niet zo veel geld ?:chin:
wie kan me daar eens raad om geven, alvast bedankt draakje1>>>

Sorry ik heb geen idee misschien dat 1 van onze Belgiese vrienden op het forum je hiermee kunnen helpen? Of misschien de vraag ook stellen op het cambodia forum?
Succes in ieder geval!

Als het een Cambodjaan is moet hij dezelfde procedure doorlopen als boven beschreven. Het gaat om een Schengenvisum, waarvoor de aanvraagprocedure en eisen min of meer gelijk zijn in alle Schengenlanden. Ik weet alleen niet of Cambodja een eigen ambassade heeft of niet, maar daar moet makkelijk achter te komen zijn.