Klopt het dat je tegenwoordig bij een aanvraag voor een visum voor NL geen uitnodigingsbrief meer hoeft te schrijven maar alleen een formulier moet invullen voor garantstelling?
Mijn vriendin en ik zijn bezig met de aanvraag/paspoorten…
Omdat zij van een buitenwijk van bkk naar de ambassade moet…willen we graag alles perfect voorbereiden om telleurstellingen te voorkomen(dingen vergeten)reistijd met heavy traffic een dik uur!
Alle info en tips zijn van harte welkom.
En,moet mijn 7mnd oude zoontje persoonlijk aanwezig zijn bij de aanvraag?
Voor zover ik weet: nee, brief moet er zijn. Zelfs al zou deze niet meer verplicht zijn, toch schrijven, dit helpt je alleen maar, dit is je kans om precies uit de doeken te doen waarom je wilt dat ze naar Nederland komt.
En ja, hij moet er persoonlijk bij zijn. Ik heb hetzelfde gehad met een kleine van 2 en later 4, moest bij de aanvraag persoonlijk aanwezig zijn.
ik ga er van uit dat je het over een toeristen visum hebt voor maximaal 90 dagen?
ik heb niet vernomen dat dit niet meer hoeft, maar ik zou zoals Steven ook al aangeeft die brief toch schrijven ook als het niet nodig zou zijn, ze kan beter een brief te veel dan te weinig bij haar hebben, en ja je zoontje moet aanwezig zijn
ik weet niet of je vriendin een huis of land bezit als ze iets dergelijks bezit kan ze het beste ook de eigendoms papieren meenemen als ook een bewijs van een baan (brief van werkgever/contract) dit soort bewijzen geven voor de ambassade meer zekerheid dat ze ook werkelijk weer terug zal gaan naar Thailand
verder zorg dat ze alle papieren heeft welke nodig zijn voor een visum aanvraag (ook een ziektekosten verzekering) zoals aangegeven op de website www.minbuza.nl en het zal allemaal goedkomen
Heel belangrijk geef zeer duidelijk aan dat ze ook weer terug gaat anders loop je de kans op een brief met favoriete zin van dit kabinet : Aanvraag afgewezen in verband met vestigingsgevaar
bedankt voor de tip…
Ik heb een uitnodigingsbrief geschreven ja…
Maak me best een beetje zorgen of het visum wordt goedgekeurd.
mijn vriendin gaat nl haar baan opzeggen en dan hier naar toe voor 3 maanden…anders kon ze niet langer dan 10 dgn naar nl.
Ik ga haar al inschrijven voor nederlandse les in bkk.
Die bevestiging doen we bij de visumaanvraag.
Ook heb ik ons toekomstplannetje verteld.
Hoop dat dat voldoende is voor onze idiote regering van dit moment
Dat is toch onzin dan…?
Dit is ons toekomstplannetje…
Mag er van uitgaan dat de ambtenaren begrijpen dat we bij elkaar gaan wonen ooit…dus ja er komt een dag dat ze hier blijft ja.
maar goed,niet als illegaal natuurlijk.
En ik sta toch garant?..al mijn gegevens zijn bekend bij de instanties dus ik mag toch wel aannemen dat het visum wordt afgegeven?
Ja, ik ga er ook vanuit dat het goedgaat. Maar zoals hier al eerder gezegd, de grote angst van de ambtenaren is dat ze in Nederland blijft, dus hoe meer je duidelijk kunt maken dat dat niet het geval is (spaarrekening in Thailand, werk in Thailand, grondbezit, etc. etc.) hoe groter de kans dat de visumaanvraag wordt ingewilligd.
Door aan te geven dat ze haar werk heeft opgezegd en dat ze van plan is zich definitief in Nederland te vestigen (zij het nog niet nu) vergroot je die angst.
Dit betekent dat ze heel goed duidelijk moet maken in het gesprek dat ze inderdaad die plannen heeft, maar nog niet nu, eerst andere dingen zoals de Nederlandse les en dan op termijn de MVV aanvraag. Ze moet duidelijk maken dat ze goed voorbereid naar Nederland wil komen en niet ‘met de Franse slag’, want dat laatste zal de angst versterken.
bedankt voor je reactie…
Ik weet wat je bedoelt ja…
Het vervelende is dat ze dus geen werk meer heeft…dus kunnen we niet haar werkgever een brief laten schrijven.
Ik krijg van de school waar ze nlse les gaat nemen een bewijs van inschrijven en doe een aanbetaling.
helaas kunnen we op geen andere manier bewijzen dat ze terug gaat.
maak me best zorgen maar hoop dat het goed komt.
Mijn vrouw heeft destijds hetzelfde gedaan maar we hebben in de brief toen gewoon een heel mooi verhaal gemaakt waarin we heel duidelijk aangaven dat ze terug moest om voor haar moeder te zorgen en haar zus haar niet kon missen op de markt waar ze hielp en deze markt haar en haar families bron van inkomsten was. Met dit soort mensen werkt het heel simpel hoe minder je ze verteld over jullie toekomst hoe meer kans je maakt. Je kan (denk ik) beter aangeven dat het goed voor haar is om de NL cultuur en je familie te leren kennen.
Maar gelukkig gaat het vaak wel goed hoor bij de aanvraag kort-verblijf het MVV is daar tegen weer een heel ander verhaal.