Ik ben van plan begin om volgend jaar een tijdje in Canada te blijven en te werken m.b.v. een Working Holiday visum. Nu heb ik hiervoor een VOG (verklaring omtrent gedrag) nodig om mijn goed gedrag officieel te bewijzen aan de Canadese ambassade.
Hiervoor ben ik naar de gemeente geweest, en zij wisten niet precies wat er ingevuld moest worden door de aanvrager (in dit geval de ambassade). Ze konden wel mijn aanmelding indienen (en blijkbaar geen handtekening nodig van de ambassade), maar ze waren bang dat de ambassade het niet zou goedkeuren.
Daarom adviseerden ze mij om contact op te nemen met de Canadese ambassade. Nu is het probleem is dat die ambassade zo slecht te bereiken is (telefonisch onmogelijk:mad:) en ik verder alleen een email kan sturen (kan dagen duren alvorens ik antwoord krijg).
Mijn vraag is, heeft iemand hier ervaring en enig idee wat er aangekruist moet worden bij screening, functiegebieden en bijzonderheden op het formulier (zie .pdf)?
Er is een optie om de VOG ook op te sturen zodat de ambassade het invult en ondertekent, maar dat duurt 4 weken extra en dat komt mij ontiegelijk slecht uit (niet te vergeten 3 weken voor VOG en 3 weken voor de visum zelf = 10 weken!). En bovendien is het hier iemand wel gelukt om rechtstreeks een VOG aan te vragen: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=80325
bij het gemeente huis zetten ze gewoon een vinkje bij dat het om een visum aanvraag gaat, en vog is vog, dus er staat altijd wel in of je wel of geen strafblad hebt, en als je wel een strafblad hebt, om wat voor soort delict het gaat, en dat is alles wat ze nodig hebben bij de ambassade.
het wordt hoog tijd dat die ambtenaren op het gemeentehuis (maakt niet uit welke gemeente)
eens worden ingelicht over hoe en wat met een vog verklaring.
anyway, zit er niet te veel over in. vog is vog.
gewoon aanvragen, en meesturen
Ik ben vorige week Woensdag naar de gemeente (Rotterdam) geweest met de volgende informatie :
Gegevens aanvrager
Eigen gegevens
Gegevens organisatie / instelling
Naam organisatie: Citizenship / Immigration Canada
Naam vertegenwoordiger: Ambassade in Berlijn - Youth Mobility Sectie*
Vestigingsadres: Leipzieger Platz 17
Postcode en plaats: 10117 Berlin
Land: Bondsrepubliek Duitsland
Telefoonnummer: 0049-30203120
Doel van de aanvraag: Overig
Toelichting: Visumaanvraag voor Canada
Functieaspecten
Belast met de zorg voor het welzijn en de veiligheid van mensen en dieren
Een één op één relatie hebben (verschil in macht), waarbij er sprake is van een (tijdelijke) afhankelijkheid.
Functiegegevens van de aanvrager
Zijn er bijzondere omstandigheden mbt de aanvraag, gelet op het risico voor de samenleving: Nee (geen toelichting)
Ik heb de voorste pagina van de WHP, waarop de lijst staat met dingen die je moet meesturen. En de bovenstaande quote (bedankt trouwens schrijver) meegenomen naar de gemeente. De lieve mevrouw heeft hiervan kopies gemaakt en bijgevoegd aan de aanvraag. Ik heb ook gevraagd of ze dit met spoed kon doen, dit kon niet maar ze had het er wel als notitie bijgezet. Op maandag had ik mijn verklaring al binnen.
Ik wil ook een VOG gaan aanvragen, omdat ik volgend jaar in Canada wil gaan werken. Nu staat er alleen op de pagina van mijn gemeente dat ik een formulier moet krijgen van diegene die jou om een VOG verzoekt.
Maar wie moet dat zijn, aangezien ik nog geen instantie in canada heb waar ik voor ga werken en ik hem dus uit eigen initiatief aanvraag. Hoe moet ik dit dan wel regelen?
De Canadese ambassade is die organisatie. Jij vult jou deel in en stuurt het op naar Berlijn. Zij vullen wat in en zetten stempels en sturen het terug naar jou. En dan kan jij met dat stuk naar de gemeente een VOG aanvragen. En Justitie stuurt dan een VOG naar jou thuis op. In mijn geval nam het eerste deel 8 dagen in beslag en het tweede deel 9 dagen dus met een goede twee weken had ik het al. Maar voor ee VOG staat 4 weken dus stress niet als je het niet direct hebt.
Zoals McSnowy al zei, moet je beginnen met het VOG-formulier van de site van Justitie/Rijksoverheid. Hoe je dit moet invullen staat in de quote van Ooddiiss’ bericht (het volledige originele bericht staat hier).
Tegenwoordig moet je inderdaad ook een bewijs hebben dat je daadwerkelijk de VOG nodig hebt (alsof mensen dit voor de lol aanvragen?) Normaal doe je dit door het formulier naar Berlijn te sturen, zoals McSnowy aangaf. Helaas kost dit veel wachttijd en gaat dit ten koste van de tijd en energie die ze beter in het afhandelen van WHP-aanvragen kunnen stoppen. Om dus uiteindelijk je eigen wachttijd en die van je medereizigers te verkorten, kun je daar zelf een formulier voor uitprinten, invullen en meenemen naar de gemeente. Ik had 'm al in het grote WHP-topic geplaatst, maar volgens mij is het ook handig om 'm hier nog eens te plaatsen (dus zie de bijlage hier). Stuur 'm overigens niet mee naar de ambassade, want daar weten ze niet dat dit formulier bestaat (het is een eigen aanpassing van een formulier dat in het pakket voor Permanent Residency zit, dus waarschijnlijk niet 100% legaal. Maar het is in ieders voordeel en ik heb er geen belangen bij. ;)). Ik heb al reacties teruggekregen van de eerste mensen die dit formulier met succes hebben gebruikt bij de gemeenten!
Hopelijk kun je hiermee vooruit. Voor de nieuwsgierigheid: wat voor werkvergunning ga je aanvragen?
Groeten,
Jurjen
/update: PDF-bestand is geupdate met het adres van de ambassade in Wenen!
Ooh daar heb ik wel wat aan
Ik wil een WHP aan gaan vragen, om dan zo een paar maanden in Canada te verblijven en op verschillende plekken te werken. Ik moet dus nog even het centrale WHPtopic doorspitten om daar wat wijzer over te worden
Nou mijn VOG is aangevraagd! Druk lopen maken om niets, want ik kan me niets simpelers bedenken. Formulieren mee, 1e pagina van het WHP-formulier en betalen maar!
Heeft het nog zin om een visum voor het whp aan te vragen of is het al te laat?
en als het mischien nog wel kan dan had ik nog een vraag over de vog.
In het gedeelte van specifiek screeningprofiel moet je daar nog iets aangeven of helemaal niet en aleen aangeven dat het om een visum gaat?
Ik wil dus ook een whp aanvragen en nu moet ik dus mijn VOG invullen. Maar ik heb het gedaan zoals hierboven gezegt, het enigste punt is dat ik nu een handtekening en stempel van de organisatie nodig heb… MOet ik die zelf zetten of hoe moet ik dit toch versturen naar de ambassade in Berlijn?
Ok.dank je wel!
Ja op de ambassade site staat dat er nog 70 over zijn dus moet opschieten.
Ik lees wel dat iedereen hier een formulier mee neemt naar de gemeente, om welke gaat dit dan? Vragen ze bij de gemeente dan niet om die handtekening en stempels?
En wat moet ik bij die screening invullen, moet ik dat gene doen wat relevant is aan mijn baan?
Ik denk dat het om het formulier gaat dat als Bijlage in het bericht van JurjenB staat, 9e bericht op deze pagina. Die invullen en meenemen als je die nogniet hebt. Stempels en handtekening van de ambassade kun je wel achterwege laten. Het gaat erom dat het duidelijk is waarvoor de aanvraag word ingediend.