Wat een langdradige websites… Ben het wat aan het uitpluizen geweest. Maar via welke website kan ik nu mijn (werk)visa aanvragen? Zie een beetje door de bomen het bos niet meer
De overheid heeft inderdaad een enorme lading met websites, die allemaal op elkaar lijken en naar elkaar doorlinken. Zoals ik ook al eerder in het algemene informatietopic heb geschreven is de meest directe link cic.gc.ca, waarbij CIC uiteraard voor “Citizenship & Immigration Canada” staat.
Ik ben nu bezig met de aanvraag van mijn VOG, maar iemand toevallig een idee hoe dit werkt wanneer je het moet aanvragen voor een land, en dus niet de sectie kan invullen op de aanvraag waar je werkgever moet komen te staan?
Ik moest voor mijn VOG een printje van het aanvraagformulier (1e blz. stond wat ik allemaal nodig had voor een WHV + het adres van de Canadese Ambassade) erbij doen waarop staat dat je een VOG nodig hebt. Ik had verder geen handtekening nodig van de Canadese ambassade.
Bij mijn aanvraag werd niets extra’s gevraagd. Gewoon duidelijk aangeven dat het gaat om een visumaanvraag en de naam en het adres van de Ambassade in Berlijn vermelden.
Het volgende stond op mijn VOG-aanvraag (ingevuld door de ambtenaar, omdat ik kennelijk een oudere versie van het aanvraagformulier had):
Gegevens aanvrager
Eigen gegevens
Gegevens organisatie / instelling
Naam organisatie: Citizenship / Immigration Canada
Naam vertegenwoordiger: Ambassade in Berlijn - Youth Mobility Sectie*
Vestigingsadres: Leipzieger Platz 17
Postcode en plaats: 10117 Berlin
Land: Bondsrepubliek Duitsland
Telefoonnummer: 0049-30203120
Doel van de aanvraag: Overig
Toelichting: Visumaanvraag voor Canada
Functieaspecten
Belast met de zorg voor het welzijn en de veiligheid van mensen en dieren
Een één op één relatie hebben (verschil in macht), waarbij er sprake is van een (tijdelijke) afhankelijkheid.
Functiegegevens van de aanvrager
Zijn er bijzondere omstandigheden mbt de aanvraag, gelet op het risico voor de samenleving: Nee (geen toelichting)
*In mijn geval was het voor een WHP-visum. Voor normale werkvisa, zie de aanwijzingen van de ambassade.
N.B. Bovenstaand is onder voorbehoud van nieuwe wijzigingen in het formulier. Niet klakkenloos overnemen, maar ook zelf nadenken.
Ik ben ook druk bezig met de voorbereidingen om naar Canada te gaan. Nou heb ik ergens gelezen dat je je aanvraagformulier voor VOG naar de Canadese ambassade in Den Haag moet sturen maar jullie zeggen dus van niet?
Gio, heb jij de eerder genoemde gegevens overgenomen en ingevuld? Is dat goed gegaan?
Pfff… je zit nog niet zomaar in Canada!
VOG vraag je normaal gesproken aan bij de gemeente waar je staat ingeschreven. Bezoekje aan je gemeente, de reden van je aanvraag uitleggen, daar ter plekke formulieren invullen en vervolgens een donatie aan je lokale gemeente is alles wat je moet doen. Binnen 3 weken krijg je dan je VOG opgestuurd.
Dat klinkt een stuk simpeler! Heb intussen ergens een formulier gevonden dat ik mee ga nemen naar de gemeente, daar staan ongeveer dezelfde gegevens op als die Jurjen noemde. Dan moet het vast goed komen.
Bedankt!