Hallo,
Ben getrouwd in december 2010, maar de relatie lukt niet meer. Wat gebeurt er met mijn verblijfsvergunning als ik nu wil scheiden? Jammer genoeg is er geen andere uitweg dan een scheiding. Kan ik in Brazilie blijven na de scheiding? Of moet ik het land uit?
Ik weet niet of collegaposter Sven hier post, maar hij legt het hier goed uit:
"Ou seja, realmente há casos aonde o visto permanente pode ser cancelado, mas somente em casos aonde o estrangeiro não mora permanentemente no Brasil, se naturalizar ou em casos de transgressões graves contra a lei brasileira. "
In de gegeven link kun je zijn hele bijdrage lezen.
Het komt erop neer dat je visum niet ingetrokken wordt, tenzij je niet echt in Brazilië woont, je naturaliseert of ernstige vergrijpen hebt gepleegd. Ik las hier dat je de scheiding wel moet melden. Hoe ernstig het is als je dat niet doet, zou ik niet weten.
Heb een tijdelijk visa of zo iets, totdat de federale politie is langsgeweest heb ik nog geen permanente verblijfsvergunning.
Nee, dit is geen schijnhuwelijk.
Wat kan ik doen, wat rest er mij nog om niet beschuldigd te worden met een strafbaar feit?
Inderdaad wel kort. Kan gebeuren. Probeer in contact te treden met genoemde Sven via de linken daar. Hij weet veel, schrijft op verschillende Braziliëfora, is Nederlander.
Tja, als je gaat scheiden voordat je het visum in je paspoort hebt valt er weinig aan te doen. De post waar bert naar wijst gaat alleen op als je al een permanent visum hebt.
je kunt ook zelf contact opnemen met de PF en je aanvraag cancelen om problemen te voorkomen.
Als antwoord op dezelfde vraag als het wel een permanente verblijfsvergunning is, nee je hoeft niet in Brazilie te wonen om hem te behouden. Enige voorwaarde is dat je niet langer dan 2 jaar wegblijft, maw minimaal 1x in de 2 jaar tijd even naar Brazilie op vakantie gaan.
Wat als de federale politie besluit dat het om een schijnhuwelijk ging?
Kan ik hier iets tegen in brengen?
Wat zijn exact de gevolgen voor mij en natuurlijk mijn ex.
Word ik gevraagd om onmiddellijk het land te verlaten?
Het is niet dat we nu gaan scheiden dat ik wil dat er voor haar nare gevolgen kunnen zijn. Wat gebeurt er met haar?
Ze zal naar mijn gevoel Braziliaanse zijn (op die basis heb je ook je visa permanente aangevraagd, met haar zal dan weinig gebeuren, ze is toch immers Braziliaanse.
De exacte gevolgen ken ik helaas niet (ben nog steeds getrouwd) mogelijk kun je het scheiden op papier uitstellen (er zijn namelijk nogal wat negatieve gevolgen bij een scheiding (Verdeling inboedel, bezittingen, uiteraard afhankelijk op welke basis je getrouwd bent). Maar daar moet jij en je vrouw wel mee instemmen. Zou gunstig kunnen zijn totdat je je visa permanente daadwerkelijk hebt.
Ik neem aan dat je nog geen kinderen hebt want dat zal wel helpen om je verblijf te continueren.
ok, we zijn nog altijd getrouwd tot op heden, op papier. Maar we wonen niet meer samen.
Wat gebeurt er als ik nu terug naar Nederland keer? Kan ik binnen 6 maanden het land terug in.
Wat als de PF ons niet samen meer aantreft omdat de huur van het huis is opgezegd en ik besluit om voor 6 maanden rond te reizen in Zuid-Amerika? Wil er echt even tussenuit.
??
Zou naar mijn gevoel geen probleem hoeven te zijn, maar alles hangt af of je vrouw hieraan mee wilt werken. Je kunt toch een rondreis maken (ze tellen hier heus geen tandeborstel hoor).
Ook kun je gewoon naar Nl, een visum betekend niet dat je permanent in BR moet blijven, ikzelf ga geregeld naar NL, zelfs voor 4 maanden of langer (ivm werk) wel moet ik elk jaar terug naar BR (zo was het vroeger, ergens hoorde ik dat dat nu 2 jaar is).
Als de PF komt controleren kun je het beste vooraf een adreswijziging doorgeven van je vrouw, als ze dan zouden komen (kans is erg klein) dat moet ze wel meewerken om te meldden dat je tijdelijk naar NL bent ivm werk of wat dan ook).
Als ik het niet juist heb mogen mede forumgenoten me verbeteren.
Het probleem is dat ik nog geen definitieve verblijfsvergunning heb hier in Brazilie. En dat we al uit elkaar zijn zal er ook geen goed aan doen.
Kan ik dan voor enkele maanden het land verlaten om daarna zonder problemen terug te komen??
De PF is al eens langs geweest, wij waren natuurlijk niet thuis. Ze hebben mij vorige zaterdag gezegd dat ze over 2 weken terug komen. Maar gaan haar hier niet meer aantrefffen. Haar nieuwe adres doorgeven is geen probleem, dat kan.
Of je nu een aanvraag hebt voor een definiteive verblijfsvergunning (pedido de permanencia, Cojuge Brasileira) of reeds een definiteve verblijfsvergunning hebt is ondergeschikt.
Zoals ik zei is het goed de PF in te lichten over de juiste verblijfsplaats van je vrouw, die hopelijk dan bevestigd dat je tijdelijk voor werkzaamheden in het buitenland verblijft (het op zich niet vreemd over hoeft te komen).
Dat de PF reeds langs is geweest heft geen probleem te zin als je vouw maar hierop goed wilt reageren.
Verder ken ik jullie situatie niet maar als je vrouw hieraan mee wilt werken hoeft er verder geen vuiltje aan de lucht te zijn (het gaat immers ook om jou toekomst).
Zodoen, geeft haar nieuwe adres z.s.m. door, laat ze controleren (als je vrouw zich ook aan die belofte houdt) en daarna kun je gaan en staan waar je wilt (tijdelijk in NL, een rondreis, of whatever) Ik hoop dat je mijn support ter hartre neemt (mocht het anders zijn, zoals ik zei hoor ik het graag van andere forumgenoten).
Samenwonen is, naar ik begrijp, een eis voor de permanente verblijfsvergunning. Dat is de reden van het bezoek van de Polícia Federal. (Bij twijfel willen ze wel eens bij de buren informeren, zo begrijp ik uit sommige berichten.)
De conclusie lijkt mij dan (maar ik ben geen ervaringsdeskundige en geen jurist) dat je de verblijfsvergunning kunt krijgen als je lang genoeg samen blijft wonen en naar buiten toe een stel bent en dus de daadwerkelijke scheiding uitstelt. Daarvoor moet je in ieder geval snel je adreswijziging doorgeven aan de PF en daar gaan (samen)wonen. Hoe lang je dat moet volhouden, weet ik niet en nog minder of dat voor jullie een haalbare kaart is.
Zoals hierboven gezegd: je bent an wel vrij om te reizen en dergelijke, goed nakijken of je de PF daarvan op de hoogte moet stellen (bijvoorbeeld als het langer is). Langdurig apart leven vlak na een huwelijk zal overigens niet echt bijdragen aan het beeld van een serieus huwelijk, tenzij je een goede reden kunt aangeven. Het vergt in ieder geval de medewerking van je vrouw en haar omgeving, wellicht voor langere tijd. Daar zit wellicht een risico.
Elke andere methode lijkt mij inderdaad zeer riskant.
Nogmaals: ik heb er geen ervaring mee, ik geef alleen het beeld dat ik van een en ander heb. Neem geen loopje met de regels.