Wat te doen bij langer verblijf dan 6 maanden, zonder geldig visum?

Dag mensen,

Ik verblijf momenteel in Brazilie en wil er nog een hele tijd blijven. Ik zal dus langer blijven dan mijn visum toelaat. Ik heb een gewoon toeristenvisum, geen werk- of studievisum. Zijn er mensen die me tips kunnen geven over wat ik zou kunnen doen?
Ik heb me laten vertellen, dat wanneer je langer verblijft dan je visum toestaat je een boete moet betalen bij inchecken van de terugvlucht en deze boete pas hoeft te betalen, wanneer je een volgende keer het land inkomt?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet Janine

Je loopt het risico op een boete maar ook problemen als je de volgende keer Brazilië wilt binnenkomen. Houdt er rekening mee dat Brazilië steeds beter georganiseerd is en steeds minder tolerant tegenover overtredingen door buitenlanders, mede omdat veel Brazilianen slecht behandeld worden in het buitenland. Als je voorlopig niet terug wilt komen is dat uiteraard niet zo’n probleem. Anders zou ik je adviseren om je gewoon aan de regels te houden zodat je de volgende keer weer binnen kunt komen.

Hoi,
Heb toevallig vorige week bij FP gezeten en over dit onderwerp gehad!
Je kan dit doen en je betaald 8R$ per dag, je kan dit max 100 dagen doen dus een klein 3 maand! Als je dan terug naar je land vertrekt ga je eerst langs bij de FP en betaal daar je boete (max 800R$) zo heb je geen problemen op de luchthaven en als ze betaald is voor je vertrekt heb je geen problemen om het land nadien weer terug in te komen! Dat is wat ze mij vertelde! Maar wees wel allert dat je niet in aanraking komt met FP tijdens je illegaal verblijf!! Als ze je te pakken krijgen heb je 8 dagen de tijd om het land uit te gaan!
Veel succes!!!

Ik heb die boete een paar keer betaald zonder problemen. Zolang het maar niet te lang is denk ik. Mijn record is twee maanden.
Grappig is wel dat toen ik laatst mijn toeristenvisum verlengde…twee dagen na de nederlaag van Brazilië tegen Nederland in de WK…dat ik in eerste instantie binnen 6 uur het land moest verlaten op straffe van deportatie. LOL
Later is dit toch nog goed gekomen.

Waarom zou je de regel willen overtreden? Als je niet kunt verlengen, kun je dan niet een maand rondreizen in een buurland (Bolivia, bijvoorbeeld, genoeg te zien) en dan weer terugkeren? Ik zou het niet willen riskeren eerlijk gezegd.

Dan moet je wel 6 maanden rondreizen in Bolivia want je mag maar 6 maanden in Brazilie zijn per periode van 12.

Gewoon blijven en de boete betalen van max R$ 800. Niks aan de hand. De wet zegt specifiek dan dat geen reden is om iemand niet toe te laten.

Hm, ik ben dan misschien een watje, maar ik zou me daar niet erg prettig bij voelen.

In dat geval zal je 6 maanden buiten Brazilie moeten blijven.

Dan moet je wel 6 maanden rondreizen in Bolivia want je mag maar 6 maanden in Brazilie zijn per periode van 12.

max verblijf met toeristen visum 180 dagen over een periode van 365 dagen.
Dus n 90 dagen verblijf verlengen bij de PF tot max. 180 dagen totaal per 365

Het is geen recht om tot een land toegelaten te worden, zie het meer als een gunst die je verleend word. Met andere woorden, aan de lands grenzen bestaat de mogelijkheid kan men je de toegang tot het grondgebied altijd weigeren, tegen die beslissing kun je denk ik weinig doen.

Zoals Silencio ook steld, BR is steeds beter georganisserd en ondervind ook dat zijn staatsburgers door buitenlandse immigratie ambtenaren van diverse landen (dus ook NL) naar lijkt het naar willekeur de toegang word geweigerd. Reactie van BR is vaak dat op de eerst volgende vlucht die in BR aankomt er van die natie enige passagiers worden terug gestuurd.
Oog om oog, tand om tand.

Ik geloof niet meer in indianen verhalen dat je onbeperkt langer kan blijven en het ook keer op keer gewoon maar weer doet, kan opgevat worden als het geen respect voor de regel geving van het land te hebben. Ik zou het lot niet tarten.

Aant

even kort samengevat van wat Aant wil zeggen…: als je op die éénmalige boete bij het tzt verlaten van Brazilie aanstuurt dan is de kans groot (heel groot) dat je bij een volgend bezoek aan Brazilie de toegang geweigerd zult worden.

Ik ben na een half jaar ook weer terug in NL en ga de volgende keer een studievisum aanvragen… Dan kan ik minimaal een jaar blijven.

Ik vraag me af waar die kennis vandaan komt. Ik ken meerdere mensen die boetes hebben betaald, niet al te lang geleden en gewoon het land binnen kwamen na 6 maanden. Er bestaan geen illegale buitenlanders in Brazilie, slechts niet reguliere buitenlanders en die betalen daarvoor een boete.

Ik blijf achter mijn eigen en landcruiser zijn stelling staan,

**als je op die éénmalige boete bij het tzt verlaten van Brazilie aanstuurt dan is de kans groot (heel groot) dat je bij een volgend bezoek aan Brazilie de toegang geweigerd zult worden. **

Ook als je dus netjes binnen de termijnen vertrekt is er kans dat je niet word toegelaten bij aankomst in BR, echter als toerist vergroot je die kans zelf door je niet aan de geldende regels te houden.

Ik zal daarom de laatste hier op dit forum zijn die stelt dat het niet zoveel uitmaakt, (iets) langer in BR te blijven dan het toeristen visum toestaat en de toerist er (alleen) met een boete van R$ 8 per dag, tot een max. van R$ 800, afkomt.

Er bestaan geen illegale buitenlanders in Brazilie, slechts niet reguliere buitenlanders en die betalen daarvoor een boete.

Niet reguliere buitenlanders = waarschijnlijk een juridische term, wat in de volksmond gewoon een illegale buitenlander word genoemd. (iemand die zonder geldig toeristen / studie / werk etc. visa in BR verblijft).

Niet zolang geleden is er in BR aan vele illegale buitenlanders die aan bepaalde eisen voldeden amnestie verleend en kwamen zij alsnog in aanmerking voor een legale verblijfs status.

Ik woon net als Landcruiser al jaren in BR, je hoort en leest soms wel even eens dat het anders dan gesmeerd liep bij binnenkomst.
De omstandigheden waarom door de PF op de luchthavens toegang werd gewijzigd lopen uiteen, misschien verteld de ongelukkige toerist niet het fijne van de zaak en doet het dan lijken op willekeur van de PF.

Vaak passen / voeren deze PF beambten echter strikt in samenspraak met zijn meerdere, (een lagere in rang neemt in BR geen eigen beslissingen) strikt de regels en richtlijnen uit.

MIJN ADVIES NOGMAALS: Hou je (gewoon) aan de regels en je komt de volgende keer hopelijk het land weer in.

Aant.

Ik sluit me aan bij de wijze raad van Aant en Marcel :wink:

tot voor een paar jaar kon je meer flikken dan tegenwoordig. Nu is er een computernetwerk, vroeger verdwenen er papiertjes achter bureaus en als je met een nieuw paspoort aan kwam zetten dan was er weinig aan de hand. Dat is allemaal wel veranderd. OK het is allemaal nog geen 100% zoals bv wel en Argentinie of Chile maar t komt intussen al aardig dicht in de buurt.
Daarbij lijkt t me geen goede CV voor je als je tzt een verblijfsvergunning aan wilt vragen.

Met grote stelligheid wordt hier beweerd dat een boete voor langer in Brazilië blijven dan toegestaan hoogstwaarschijnlijk leidt tot weigering van toegang bij volgend bezoek.

Dat zo’n weigering formeel kan, is duidelijk. Toegang (visum) is inderdaad een gunst. Onderbouwing dat die weigering ook daadwerkelijk (vaak) wordt toegepast ontbreekt echter.

Sven stelt daar praktijkverhalen tegenover dat het niet (vaak) gebeurd. (OK, die verhalen kunnen we niet controleren.) Ik meen dat ook op het forum Gringoes.com.br gelezen te hebben.

Daarna opnieuw hard roepen dat de kans op weigering heel groot is, is leuk, maar de basis van de bewering ontbreekt. Zelf mee gemaakt? Verhalen van derden gehoord?

Zonder onderbouwing wordt het hier ‘welles’ - ‘nietes’.

Overigens hoor ik bij de mensen, die liever geen risico’s lopen met de bureaucratie, dus ik volg het advies om je aan de regels te houden braaf op. Onder het motto better safe than sorry.

Ik heb ook van iemand (een hollander) gehoord dat hij toen hij voor een officiele verlenging van 90 dagen naar de PF ging de PF hem maar 2 weken wilde geven omdat ze net waren uitgeschakeld in de WK. Hij heeft met fotos op zijn camera kunnen aantonen dat hij in Br shirt op Copacabana was, toen kreeg hij als nog 90 dagen.

Natuurlijk, maar voor sommigen is dat safe dan wel sneu omdat ze 6 maanden weg moeten blijven.

OK allemaal leuk en wel dat ´welles-nietes´ :paranoid:, maar dan ook niet hier op t forum komen uithuilen als het een nietes verhaal blijkt te worden.

de bepaalde eis was “irregular”, dus met een verlopen toeristen visum. (1 dag was voldoende) en het doel van de wet was juist de bescherming van de buitenlanders die een irregulare status hadden:
“Do universo de trabalhadores no País, pode-se dizer que os
estrangeiros em situação irregular estão entre as maiores vítimas de abusos e de
diversas condutas criminosas. Em virtude de sua situação precária, além de não
contar com as garantias constantes das normas trabalhistas e previdenciárias,
esses estrangeiros são freqüentemente explorados por pessoas inescrupulosas,
que os obrigam a trabalhar muitas horas além da jornada permitida, não raro em
condições insalubres e sem os equipamentos de segurança exigidos pelo Estado.”
http://www.camara.gov.br/sileg/MostrarIntegra.asp?CodTeor=486709

Het grootste deel van de “illegale” of “irreguliere” buitenlanders is arm en wordt uitgebuit in fabrieken en op fazendas, maar zelfs ook door taalkursusen.

De verblijfs vergunning voor anistia is voorlopig en heeft een duur van 2 jaar. Daarna moet je aantonen werk te hebben en voor jezelf te kunnen zorgen en dan kom je in aanmerking voor een permanente verblijfs vergunning.

Dergelijke amnesties zijn iedere 10 jaar.

Brazilie heeft geen beleid om buitenlanders die hier niet met een geldig visum zitten te vervolgen/achtervolgen of wat dan ook. Zo kan iedereen bijvoorbleeld gebruik maken van de SUS (sic).

Of misschien was er wat anders aan de hand dan alleen een boete.

Klopt, en als er in de wet geen regel staat over niet toe laten vanwege de boete, dan wordt de persoon gewoon toegelaten. De officiele impedimentos kan je vinden in:
http://www.planalto.gov.br/ccivil/decreto/D86715.htm

Ik heb de vraag ook al eens aan mijn vorige huisbaas gesteld (Policial Federal Aduaneira) en die vertelde mij precies hetzelfde als ik al 15 jaar van iedereen hoor. Je komt alleen het land niet in als je de boete niet hebt betaald.

Dan heb je in ieder geval wel een nietes verhaal lol2