Wat zijn de mogelijkheden en/of voorwaarden om langer dan 90 dagen te verblijven?

Ik ben momenteel aan het rondreizen in Brazilië. Aan het einde van mijn reis ben ik hier 82 dagen geweest.

Ik wil heel graag na een korte periode weer terug om hier voor een maand of 4 te verblijven en indien mogelijk werken in een hotel/hostel. Voor deze periode heb ik de financiële middelen en al een verblijfplaats.

Ik krijg alleen via het internet en de sites van de ambassade en consulaat niet duidelijk in beeld wat de mogelijkheden en voorwaarden zijn…

Het maximale verblijf van 90 dagen is van toepassing op kalenderjaren? Dus 2014, 2015, 2016 etc. Of een jaar vanaf het moment dat ik in Brazilië ben geweest… In mijn geval kwam ik hier 30-10-14 aan en is het 90 dagen tot 30-10-15?

Wat zijn de voorwaarden voor een visum verstrekking en voor wat voor periodes kan deze worden verstrekt? 3 maanden, 6 maanden?

Ook vroeg ik mij af wat de gevolgen/consequenties zijn van een langer verblijf. Stel ik koop bij terug komst in Nederland een enkeltje Rio de Janeiro en wil na 4 maand weer terug naar Nederland vliegen wat dan?

Ik kom er alleen niet, alle hulp is welkom!

Het gaat niet om kalenderjaren. De regel is dat je maximaal 90 dagen per 180 in Brazilië kunt verblijven als toerist. In totaal kun je dus 180 dagen per jaar in Brazilië verblijven, maar niet aaneengesloten.

Op diverse fora wordt altijd beweerd dat illegaal verblijf als toerist geen daadwerkelijke problemen oplevert. Alleen bij vertrek een boete betalen van R$ 8 per dag overstay (checken of dat niet verhoogd is!) met een maximum van R$ 800 (ook checken!). Ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Visa voor stages en vrijwilligerswerk zijn een gedoe (bureaucratie), zo lees ik op diverse fora.

Met een enkele reis loop je het risico dat de vliegtuigmaatschappij je niet op laat stappen, omdat ze bang zijn dat je teruggestuurd wordt bij gebrek aan visum voor langere tijd. Je zou dan aannemelijk moeten maken dat je via andere weg het land tijdig zult verlaten.

Dus een optie zou zijn om een retourtje te kopen voor 8 dagen. Deze bij aankomst te wijzigen en de boete voor lief te nemen…

Met elke dag die je buiten Brazilië bent komt er een dag bij dat je in Brazilië kunt verblijven. Dus de 8 die je over had plus het aantal dagen dat je buiten Brazilië bent. Het is een rollende berekening, die als het ware elke dag opnieuw wordt gemaakt.

Dankje voor alle informatie. Stel het volgende scenario. Ik verblijf bij terug komst een maand in Nederland. Ga daarna terug boek bij aankomst mijn retour ticket om. Ik betaal als ik na 4 maanden vertrek netjes de boete. Hoe zit het dan in de toekomst met in Brazilië verblijven… Gaat dan gewoon weer dezelfde regeling in werking gesteld worden?

Zoals ik zei: ik heb er geen ervaring mee. Misschien kun je ervaringsgegevens vinden op Gringoes.com.br met trefwoord ‘overstay’. Dat levert bijvoorbeeld deze thread op. Ik heb hem nu niet doorgevlooid. Ik heb altijd begrepen dat overstay geen problemen geeft bij later bezoek. Maar sla me er niet op dood. :wink: